Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Zeke Varg »

Jag har lite smått börjat spana runt efter något mer simpelt än det jag äger nu (10" GSO på en Neq6). Nåt som inte kräver vare sig svett, tårar och svordommar för att få till det. Med andra ord något smidigt och behändigt så man inte går miste om dom få kvällarna med bra väder som då och då plötsligt infinner sig. Min budget är ganska skral, så det jag kollar mest efter är en Akromat i storleken 100-120mm öppning med en kort brännvid. Gärna begagnad OTA för 2-3000...

Men så är det detta med snabba f-tal på akromater som jag läst lite blandade åsikter om. Då jag kommer nyttja tiden till att både fota och visuellt observara objekten, så vill jag få ut så mycket som möjligt av tuben. Så frågan är kort och gott hur en simpel "snabb" akromat på exempelvis D=120/F=600mm, står sig mot en fullängdsversion på F-1000-1200 mm, av samma märke och kvalitet, med hjälp av en Barlow av lite bättre kvalitet? Blir prestandan jämförbar eller vilka brister kan man räkna med?

Jag tänker mig en SW "Star Travel" OTA, eller nåt liknande. Vad finns det för åsikter om dessa? :?:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Bengt »

Min erfarenhet av akromater är att de är grovt underskattade .

Men att de akromatiska färgfelen"violetta trollen" kan vara rätt besvärande på snabba teleskop. Inga barlow hjälper mot dessa på ljusa stjärnor mm . Om man har montering som klarar det är långsammare att föredra tycker jag.

Har kommit en hel del nyare akromater sista åren som enligt recensioner har bättre färgkorrigering . . Läs recensioner är mitt tips.

Fringekiller och neodynium filter stackare på varandra är väldigt effektivt reducerare förgfelen . Bättre än mv1 filter eller gult filter .

Antar du inte ska fotografera med den ?
Bengt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Kroppefjäll »

Hej, jag har i teleskoparsenalen en 80/400 akromat i som jag använder ganska ofta, det är en StarTravel 80. Tycker det håller helt ok kvalitet, ganska gediget faktiskt och det känns inte alls plastigt. Dock inget jag använder på måne eller planeter på grund av att det är begränsat med förstoringsmöjligheter så det här med färgfel är inget egentligt problem tycker jag. Det är helt okey på widefield, och i går jagade jag lite klotformiga stjärnhopar med det. Det är roligt att se vad man kan snoka upp med lite mindre grejor också. Många tillverkare har väl 80/400 i sin repertoar, och någonstans har jag för mig jag hört/läst att man får bäst kvalitet hos Orion i denna storlek och prisklass. Möjligt att detta även stämmer på lite större tuber, men låter det vara osagt.

Har dock beställt mig en större refraktor, men har inte råd med Apo's. Det jag fastnade för är Meades LX70 R5 (120/1000), som just nu är nedsatt från 490 Euro till 289 Euro hos Astroshop.eu. Endast 6.9 Euro i frakt. AstroSwedens dito ligger på 4850:- De levererar först efter den 4/1 så jag kan inte ge någon recension på det än.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by AstroFriend »

Om man skall fota som du skriver är det nog antingen ett APO teleobjektiv eller en APO refraktor med field flattener. Efter jag köpte mig min APO så skulle det vara svårt att byta tillbaks till något av de gamla akromater ja haft.

Märkligt nog finns fortfarande TAL APO 125mm kvar på Astroboot, måste vara stora defekter på den eller något. Dessutom verkar det vara 10% rabatt i dagarna. Hur fel kan 6000kr eller 5400kr för en 125mm APO bli?

http://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;

Läs på noga vad det är för något !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Kroppefjäll »

AstroFriend wrote:Märkligt nog finns fortfarande TAL APO 125mm kvar på Astroboot, måste vara stora defekter på den eller något. Dessutom verkar det vara 10% rabatt i dagarna. Hur fel kan 6000kr eller 5400kr för en 125mm APO bli?

http://www.stjarnhusetonline.se/AstroBoot" onclick="window.open(this.href);return false;

Läs på noga vad det är för något !

/Lars

Hej Lars! Kikade på den föra veckan, där var en stor repa i optiken. :-(
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Zeke Varg »

Jo den där 125'an har jag också sett.. Men repa eller inte, den ligger utanför min budget nu. Jag har ingen riktig lust att försöka kränga av min 10"'are, den kommer användas men inte så spontant kanske. Jag har sett att Kikkerhuset (eller nåt) i Ålborg, Danmark säljer Bresser OTA, i storlekarna 100mm till 150mm, både i fullängd och korta versioner. 150mm/750mm skall dom ha 4400 dkr. Fullängden 3990 dkr.
120mm tror jag ligger på 3000 dkr jämt. Det blir väl 3800 skr, eller något mer om jag inte underskattar den danska kronan helt och hållet.

Dessa snabba versionerna har tydligen nåt 4-lins objektiv. Bra pris. För mej som bor i Götet är det inga större kostnader att hämta på plats (tror inte dom säljer utanför DK). Men ser ju helst att hitta nåt på hemmaplan.

Jag vill ha det som ett allround teleskop. Ett som är tillräckligt ljusstarkt för lite visuella deep sky inspektioner, plus att även kunna ta lite bilder. Då jag är grön på astrofoto så kanske en akromat ändå kan duga för mig, hoppas jag! Försökte fota med min Unitron 75/1200-f/16... Det gick så där. Med betoning på så där... :D
I och med syftet som allround, så funderade jag lite över hur mycket en Barlow kan kompensera för ett snabbt f-tal, när man känner för att surfa runt lite över natthimlen..

Länk till den Danska handlaren:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/pro ... -ota-1873/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by anivision »

Kanske inte riktigt vad du frågade efter, men denna är ju liten och smidig:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... -f5-newton" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars borde denna gå in under din budget. Räkna med £15 för frakten (det var vad jag fick betala för min 6-tummare):
https://www.firstlightoptics.com/startr ... t-ota.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by AstroFriend »

Att filtrera bort våglängder för att få bort färg fulheterna enklare teleskopet ger har ju nackdelen att man samtidigt tappar en del av spektrat.

Ett alternativ är att ta färgbilder med om fokusering för varje färg. Man får efteråt demosaica ut de färger man skall använda och kasta de dåliga. Provade detta för många år sedan och blev betydligt bättre och jag slapp filtrera bort de våglängder jag ville ha. Kanske du inte behöver ta separat för varje färg. En fokus för den röda kanalen och en till grön plus blå. Tittade i mina arkiv men hade tyvärr inget kvar av detta spännande experiment. Har bytt dator många gånger sedan dess. Då hade jag en Canon 350D, programmet jag använde var Iris som man kunde göra mycket avancerade saker med, även med dagens mått.

Skulle jag göra det idag skulle jag använda AstroImageJ som jag skrivit om på min hemsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Barlowlins VS "Riktig brännvid"

Post by Bengt »

Om man tittar på alternativ till akromat .
Jag använder ofta mina små Newton 5" -6" som grab and Go . De kyls ned snabbt och ger färgfri ren bild. Även maksutoven kan var ett alternativ till en akromat. Knivskarp apo bild med längre brännvidd . Dessa tuber är dessutom väldigt små och lätta i jämförelse med många refraktorer Nackdelen är något längre nedkylning.
Prisbilden är inte högre . Håll utkik på stjärnhusets fyndhörna eller astrobot. Hade själv tur och fick en 5" som såg helt ny ut för halva priset. Komplettera min med adapter med 2" fattning och är helnöjd med bilden den ger. Funkar nu utmärkt även som deepsky alternativ med ex 2" 31mm okular.


Bengt

Return to “Optik”