Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by Trollsvans »

Är det någon större skillnad mellan de olika komakorrektorer som finns på t ex AstroSweden?
Den kommer initialt sitta i ett SW Explorer 150P, med stor risk för framtida uppgradering till 150 eller 200 PDS, om det skulle göra någon skillnad.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by bjorsa »

Ser nu att astrosweden inte längre har ts comacorrector http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... m-f-4.html" onclick="window.open(this.href);return false; den använder jag till 130 pds 200 pds och ger bra resultat vad gäller fixa koma sen så kan det bli en grön vandrande reflektion när man fotar objekt med starkt lysande stjärnor men eftersom den vandrar omkring så försvinner den i stackningen ibland kan lite kvarstå men brukar gå att fixa till den ger i alla fall bra comacorrection tycker jag .

Alla 130-200pds är ju f5 och då fungerar samma comacorrector .
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by Martin F »

Jag vet inte hur det är med svindyra varianter men jag är nöjd med min Baader MPCC mkIII och jag är ganska petig när det gäller bildkvalitet. Har hört att den ska vara märkbart bättre än mkII.

Sent from my phone using Tapatalk.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by Trollsvans »

Bra, då har jag lite mer kött på benen i det ämnet.
Tack!
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by AstroFriend »

Utöver bildkvaliten är det viktigt hur stor image circle coma correctorn kan lämna. Hur mycket du behöver avgörs av hur stor din sensor är. Minsta image circle är som minst diagonalmåttet på din sensor. En 2" coma corrector brukar precis klara en APS-C sensor som sitter i DSLR kameror, eller nästan kanske man skall säga för hörnen kan bli lite mörka. Har coma correctorn dessutom en reducer funktion blir image circle mindre. Då får man välja en med större diameter än 2", men mindre teleskop klarar i regel inte det.

Som exempel, min 2.5" field flattener med 0.75x reducer klarar ca 33mm, fast det står i manualen 42mm. Hade den inte varit med reducer utan 1x hade den kanske klarat fullframe, 44mm. Och det är ju inte bara hållaren som skall vara av stor diameter, utan även linserna. Beror ju lite hur stora krav man har. Men det är två krav, det skall både vara skärpa och låg vinjettering i området innanför image circle. Det är lättare att acceptera ett stort område med skärpa med lite vinjettering än tvärtom. Tyvärr svårt att hitta data för detta, dessutom blir det lite variation beroende på teleskopets fokallängd och f tal.

Nu håller jag på att bygger om, nu blir det en 3" med 1x och räknar med att klara 55mm image circle med det, vi får se var jag hamnar till slut.

Det ovan skiljer inte mycket om det är en coma korrektor (Newton teleskop) eller en field flattener (refraktor teleskop).

Bara lite komplement, man får läsa på noga och samla in erfarenheter från andra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stor skillnad mellan komakorrektorer?

Post by AstroFriend »

Kom på en sak till som kan vara viktig. Om man är ute efter att bygga mosaiker är det bra om optiksystemet har låg distortion ända ut i kanten. Underlättar att få snygga skarvar.

Tyvärr jättesvårt att få information om, det är både teleskopet och coma korrektorn det hänger på.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”