Temperaturvariationer och optik

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Temperaturvariationer och optik

Post by AstroFriend »

Det hörde av sig en man vid namn Bernd till mig via min hemsida. Han hade läst om mitt projekt med motorfokuseraren och de funderingar jag hade om temperatur kompenseringen. Jag har ju konstaterat att kompenseringen sker åt fel håll mot hur aluminiumtuben ändrar sig, dessutom kanske 10 ggr kraftigare. Jag har ju diskuterat detta med många och vi har konstaterat att det måste vara något med glaset i linserna som ändrar form och därmed ändrar fokus.

Bernd förklarar att det är lite annorlunda saker som sker. Det är refraktionsindex som ändras med temperaturen! Optikens formändring är mycket liten och inte av så stort intresse. Alltså endast för refraktorer och inte reflektorer detta kommer in.

Han hänvisar till den här tråden också:
http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCH ... _ID=122663" onclick="window.open(this.href);return false;

Stämmer det här finns det ju ingen större anledning till att ha kolfiber på en refraktor, tvärtom, aluminium till och med motverkar ju optikens temperatur förändringar, i varje fall som mitt optiska system är konstruerat. Ett spegelteleskop däremot har ju inte det här problemet och då är det viktigt att tuben är temperaturstabil, till ex kolfiber eller invar.

Märkligt att jag aldrig läst om detta tidigare, men har ju inte letat efter att det är så här som det verkar vid temperaturförändringar.

Kanske någon här som läst om något liknande? Vore ju bra att få det bekräftat från mer än ett håll.

Väldigt intressant och nu förstår jag mycket bättre vad en temperaturkompenserad cell står för, det är för att bibehålla färgkompenseringen vid olika temperaturer, inte för att hålla kvar fokus som man kanske kan förledas att tro.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by hbar »

Även för spegelteleskop kan man behöva se upp. Många som tillverkar kolfiberlaminat använder samma teknik som när de gör glasfiber laminat och bara byter ut väven de gjuter in i epoxi. Detta för att få kolfiber looken och även styrkan (om det nu skulle behövas). Denna väv tillför inte så mycket för att minska tubens utvidgningskoefficient utan den bestäms mer av epoxin som har ~50 (mot aluminium 22).

Förspända kolfiberknippen (säljes tex som stång) eller motsvarande duk (med alla fiber i samma riktning) som man lägger i lager korsvis (som en plywood skiva) kan dra full nytta av kolfiberns låga utvidgningskoefficient. Förspänd väv med rätt lim kan också ge bra resultat men är svårare. Här är lite att läsa på
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi. ... 023033.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som gäller är naturligtvis som vanligt hur noggrann tillverkaren är i uppbyggnaden. Min Meade RCX har kolfiber looken men det är bara ett löst ytterhölje som inte påverkar någon optisk strålgång. Huvudspegeln sitter som vanligt på aluminiumram (dold) men det kritiska avståndet mellan sekundär o primär kontrolleras av 3 st kolfiberstänger som sköter fokuseringen/kollimering via servomotorer. Här skulle aluminium eller plast som ytterhölje fungera precis lika bra men utseendet säljer:)

/Håkan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by Bengt »

På större refraktor är ju problemet just att aluminium spegel cellers rörelser pressar på glaset i kyla och man får
Pinchning . Det är därför vad jag förstått många av kvalitetsmärkena använder järn/ stål istället för att minimera risken .
Jag har även hört att en del tillverkare kan anpassa spegel cellen spänning efter var teleskopet ska säljas för bättre anpassning efter klimat .


Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Stämmer det här finns det ju ingen större anledning till att ha kolfiber på en refraktor, tvärtom, aluminium till och med motverkar ju optikens temperatur förändringar, i varje fall som mitt optiska system är konstruerat.
Om daggvärmaren på en refraktor håller temperaturen någorlunda konstant i linscellen så borde fokusvariationen bero på något annat. Själv brukar jag lägga på lite daggvärme först efter en stunds körning, när jag räknar med att grejorna svalnat såpass att daggrisken närmar sig. Jag har kolfibertub och om jag minns rätt (men osäker) så får jag minska fokusavståndet i takt med att utomhustemperaturen faller. Har själv funderat kring detta men inte kommit på någon vettig teori.
/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Mitt värmeband reglerar jag inte utan matar med konstant effekt. Linscellen borde då följa yttertemperaturen men med en viss offset.

Temperatur kompenseringen av fokus tycks dock fungera väldigt bra fastän det är temperaturen på fokuseraren jag mäter på. Ja det blir en väldigt stor skillnad med eller utan temperatur kompensering. Det har nog delvis med att göra att optiken är relativt skarp jämfört med de utrustningar jag haft tidigare, minsta fokusfel blir tydligt. Jag brukar få vänta 30 till 50 minuter innan det termiskt stabiliserat sig.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by Bengt »

Jag provade värmeband för att förebygga mitt pinchproblem när jag hade det just i syfte att minska ändringen av cellens expansion . Funkade inte alls i mitt fall.
Låter osannolikt detta skulle funka med det i bakgrunden om det gäller större linspaket.

Kanske har viss betydelse för hur mycket kyla det handlar om?

Funkar detta det ju toppen . Spännande se hur det går.



Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
Det där är problem jag ofta hör nämnas. Går det inte att lägga en stor oring eller annat elastiskt mellan låsringen och yttersta linselementet så kraften inte blir så stor vid termisk expansion samtidigt att det håller linselementen på plats?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Temperaturvariationer och optik

Post by Bengt »

I mitt fall var hela konstruktionen felgjord. De byggde om de senare i serien läste jag med just järnring runt cellpaketet.


Angående kolfiber så är väl huvudsaken till de väljer det är väl vikten blir mer hanterbar . Sen att det inte är superbra med det materialet av de skäl du nämner med temp har jag läst om för flera år sedan . Så du är säkert rätt på det.


Bengt

Return to “Optik”