Val av okular och linser

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Val av okular och linser

Post by Trollsvans »

Har lyckats lägga vantarna på en SW Explorer 150 PDS, och i den ingår ju ett 2" 28mm okular.

Vad "behöver" jag mer för optik?
Jag gissar att man som nybörjare kommer en hyfsad bit på ytterligare ett eller två okular, typ 12 och 20mm, och en 2x barlow, om man vill titta på månen, de större messier-objekten, mm?
Bör jag sikta på en reducering till 1,25" för att ha ett lite större utbud av okular och barlows?

Jag har primärt letat efter Plössl, men tipsa gärna om annat om det skulle göra sig bättre.
Är prydd med glasögon, så det får gärna vara okular som funkar med det.

Hur är det med coma correctors och flatterners? Känner till dom till namnet, men inte mer än så.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val av okular och linser

Post by AstroFriend »

Hej!

Bidrar med ett par svar här.

Comacorrector använder man till Newton teleskop (reflektor) för att få ett plant bildfält vid fotografering.

Flattener eller en flatfield corrector använder man till refraktorer för att få plant bildfält vid fotografering.

Ovanstående används normalt inte vid visuellt bruk.

Lycka till med din Newton, är ett populärt spegelteleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av okular och linser

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag ska inte ge några råd om vad du bör göra ... men här är några spridda subjektiva synpunkter.

1. Teleskopet är synnerligen prisvärt, en favorittyp av teleskop för mig.
2. Ett bra zoom-okular kostar visserligen ett par tusenlappar, men det skulle jag satsa på. Värt varenda krona.
3. Om zoomens högsta förstoring ändå är för låg (vilket är sannolikt) för att teleskopets fulla kapacitet ska kunna utnyttjas, då skulle jag komplettera med ett 5 mm av god kvalitet, kostar väl runt 1000 kr.
4. Efter ett tag skulle jag nog önska mig en något större sökare, 5 cm istället för 3 cm.

Sedan har du ett ypperligt instrument, med god prestanda och ändå hyggligt transportabelt.

Glasögon använder du inte när du tittar i ett okular - teleskopet blir då dina glasögon!

Det är 1.25 tum du i första hand behöver vid visuella observationer. Endast vid extremt låga förstoringar krävs 2 tum. Mitt teleskop kan ta båda varianterna men det är bara 1.25 tum jag använder.

Ovanstående avser bara visuellt observerande, inte foto.

M v h
Hans Bengtsson
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Val av okular och linser

Post by Trollsvans »

Hans Bengtsson wrote:
Glasögon använder du inte när du tittar i ett okular - teleskopet blir då dina glasögon!
Oj, det där hade helt gått mig förbi! Det måste undersökas, skönt om man kunde slipa cola-bottnarna vid observerande.

Tack båda två för utförliga svar!
Det ser ut att klarna under kvällen dessutom, så det blir provtitt dessutom.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Re: Val av okular och linser

Post by Rohobinio »

Nyligen flyttat teleskopet från en balkong med horisontvy till en tomt med knappt ingen horisontvy, men bar himmel istället:-) Jag använder ett Skywatcher Evostar 120. Till frågan:

Jag vill investera i ett okular med lägre förstoring så att jag kan observera större nebulosor och typ Andromedagalaxen i sin helhet och har sett ett okular på Astrosweden http://m.astro.astrosweden.se/sv/articl ... uperwide-7

Har ni något råd om det här?
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Re: Val av okular och linser

Post by Rohobinio »

Någon som har detta eller kan rekommendera något annat?
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Val av okular och linser

Post by Fredrikdb »

Vet inte om detta riktigt är det du söker men efter att ha köpt ett Baader Mark III Hyperion 8-24 mm okular har jag inte använt mina andra så mycket

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ---2-.html




/F
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Val av okular och linser

Post by anivision »

Fredrikdb wrote:Vet inte om detta riktigt är det du söker men efter att ha köpt ett Baader Mark III Hyperion 8-24 mm okular har jag inte använt mina andra så mycket
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ---2-.html
/F
Samma här, jag använder nästa bara detta okularet.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Val av okular och linser

Post by nilsolof »

Lite matte:
ditt teleskop har (om jag fått rätt för mig) brännvidd 1000 mm f/8.38 - det är vad vi måste utgå från.
Okularet 35 mm med 70 graders synbart fält ("extreme"?) ger 1000/35 gångers förstoring och 70*35/1000 graders verkligt synfält (om inte exakt så säkert mycket nära) =2,45 grader. Detta motsvarar ett verkligt fält av nära 2,45*1000/57,3=~43 mm diameter. Nämnvärt mer kan du inte utnyttja i praktiken i någon 2-tums fokuserare! Utgångspupillen blir 35/8,38 = 4,2 mm - bör vara rätt bekvämt att använda. Således ur dessa synpunkter ett bra val - hur okularet i övrigt är, har jag ingen uppfattning om. Men det ser ju ut som en högst ambitiös design!

Nils Olof
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Re: Val av okular och linser

Post by Rohobinio »

Tack för era synpunkter. Tack Nilsolof! Det var just den typ av svar jag ville ha!

Return to “Optik”