Projektions kamera adapter

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Vad exakt är det här och hur fungerar en sån?
Skruvar man in oklar i den och ansluter kameran så att man fotar genom okularet?

Ser att det finns en sådan som man även kan ansluta ett okular i samtidigt som man har dslr kameran fastmonterad.
Är det någon som använder en sådan?

http://de.aliexpress.com/store/product/ ... 83719.html


Skickat från min iPad med Tapatalk
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Projektions kamera adapter

Post by Peter R »

Hej,
jag har inte exakt den modellen men 2 andra som jag använde ganska mycket förr.
Okularprojektion kan ge väldigt bra resultat på planeter och ganska bra på Månen och Solen om du vill ta detaljbilder i hög förstoring men är inte helt lätt teknik.
Den modellen som du tittar på har fördelen att du kan använda den andra optiska utgången via 90° vinkelspegeln för att visuellt centrera objektet i synfältet genom ett separat okular.
En annan fördel är att du kan få till väldigt höga förstoringar bara genom att öka utdraget eller genom att byta okular.
Nackdelen är att det är bara väldigt smala okular som kan användas inne i tuben.
Men det är betydligt lättare att köra med barlows eller Powermates. Sedan jag skaffade en 2,5x och en 4x Powermate har jag knappast använt okularprojektion mera.

Här några bilder tagna med okularprojektion http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large .
Det är en mosaik. Jag använde en William Optics 110/f6,5 apo-refraktor med okularprojektion med en Takahashi LE 5mm okular och Televue 2,5x Powermate.
http://astronet.se/view_image.php?id=272&mode=large

/*Peter R
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Då förstår jag! Snygg bild på månen! Hur är det med att ansluta en dslr kamera på 1,25" okular. Går det? Idag så skiftar jag mellan diagonalen med okular på och kameran direkt på teleskopet...Har en 2" adapter som jag sätter T-2 ringen på
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projektions kamera adapter

Post by AstroFriend »

Har du rätt adaptrar skall det gå. Oftast sätter man okularet inne i ett rör som har en t2 gänga på slutet. Gäller bara att det är mekaniskt stabilt. Jag har bara provat det en gång och då på en partiell solförmörkelse. Det blev bättre än jag förväntade mig. Okular är ju inte optimerade att ha ett stort plant fokusfält inte Barlow heller men spelar ingen roll för planeter som bara utnyttjar ett mindre fält mitt på. Behöver jag fota med högre förstoring har jag använt vanliga teleförlängare på teleskopet. Samma funktion som en Barlow men mer optimerat för fullframe foto. Det är gamla m42 teleförlängare jag använt som är lätta att koppla ihop mekaniskt. Dock lite för enkla rent optiskt då det blir färgbrytningsfel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

http://www.astrosweden.se/ts-projektion ... t2/27475-0

Är det här röret du menar, Lars?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projektions kamera adapter

Post by AstroFriend »

Jag byggde upp min själv, men länken du sände måste vara en liknande anordning.

Varför vill du använda okular projektion istället för Barlow eller teleförlängare?

Jag tror man nu för tiden ser okularprojektion som något förlegat och uppnår bättre resultat med alternativa tekniker som jag nämnde ovan. Fast har ju inte provat själv så mycket så kanske fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Bra fråga, jag är väl mer intresserad att kunna fästa kameran emot mina okular tillsammans med min barlow, för att sedan fota jupiter:-) om det sedan finns ett bättre sätt vill jag gärna veta det:-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projektions kamera adapter

Post by AstroFriend »

Vad är det för teleskop du har och kamera?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Skywatcher Evostar 120
Sony A200
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projektions kamera adapter

Post by AstroFriend »

Ok!
Då kanske okularprojektion kan vara en fördel eftersom det verkar vara ganska färdigt med T2 gänga redan, med den tidigare "röret" du länkade senast borde det bara vara att skruva ihop och okular hade du ju redan. Den första adaptern du länkade till med prismat är ju bekvämt, men kan bli problem att nå fokus dessutom var det 1.25" fäste mot teleskopet. Det kommer antagligen bli vingligt. Fördelen är ju att det är lätt att rikta in som också andra här skrev.

Ditt teleskop är inte ev ED design eller APO, då har de lite färgfel, då kanske man inte köper de allra dyraste okular eller Barlow linserna om man inte tror man kan använda det på framtida teleskop.

Om man istället väljer med Barlow:
Jag skulle gissa att en vettig fokallängd för måne och planeter om du vill nå höga förstoringar utan att kavliteen blir alltför lidande ligger mellan 2000 till 3000mm. En Barlow på 2x till 3x eller något mitt emellan borde då vara vettigt. De flesta enklare Barlow är nog med 1.25" fäste och därmed kanske kameran behöver ett extra fäste om det inte skall bli vingligt. Det finns många Barlow att välja på, försök få lite tips vilka som är av bra kvalite för att fota planeter och samtidigt inte är för dyra, kanske du kan hitta något beg. Det här borde ge bäst kvalite med de rätta grejorna.

För okularprojektion är det lite svårare att säga vilken typ som passa bäst, förstoringen bestämms förutom av fokallängden på okularet och av avståndet till kameran och det är adaptern som bestämmer det om du inte sätter dit extra förlängare. Här får du nog testa med det du har när du köpt en lämplig adapter om du väljer denna lösning.

Finns nog många andra här som kan ge mycket mer detaljerade tips vad som borde bli bäst med rimlig ekonomi.

Kameran borde inte vara några problem då jag antar det finns T2 adapter till den mot bajonetten. Den har 30 sekunder som längsta exponering men det går väl antar jag via bulb gör mycket längre ifall du skall testa Deepsky i framtiden. Just för planetfoto är det bra med så lite vibrationer som möjligt. Går det att fälla upp spegeln innan man trycker av blir det bättre. Kunde inte se om det var möjligt men det kanske du vet? Raw har den också vilket är bra. Bäst bilder på planeter får man med filmning av objektet inte foto, kanske du kan göra det med kameran, helst pixel/pixel matchat? Du får sedan använda Registax eller annat program för att få ut en bra stillbild ur alla filmade bilder, du stackar ihop de bästa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Projektions kamera adapter

Post by stoffe »

Rohobinio wrote:Bra fråga, jag är väl mer intresserad att kunna fästa kameran emot mina okular tillsammans med min barlow, för att sedan fota jupiter:-) om det sedan finns ett bättre sätt vill jag gärna veta det:-)
Den bästa "förstoraren" du kan skaffa är en Televue powermate. Det räcker i ditt fall med en barlow av bättre kvalité, anledningen till det är att du inte har så stort teleskop. Men det bästa är en powermate. Sedan får du räkna ut någon slags optimering för ditt optiska system. Jag ligger på 0,1 eller 0,2 bågsekunder/pixel beroende på objekt, seeing och transparans med min 8" Cave. Men med en 5" kanske det är lämpligt att gå ner på 0,3-0,4 bågsekunder/pixel. Jag är inte helt säker på det. Man brukar få prova sig fram till den optimala bildskalan.

Planetfoto är ett stort intresse för mig och jag har skrivit en del kommentarar till mina bilder exakt vad jag har för utrustning, exakt hur jag gjort, mina kamerainställningar osv. Ta en titt på mitt galleri och scrolla ner lite så hittar du mina planetbilder som jag lagt upp här på astronet.

http://astronet.se/showimages.php?id=113
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Vad heter adaptern jag behöver till att skruva på t2-ringen på min 2x barlow?
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Jädrar vilka läckra bilder du hade där Stoffe! Vad fotar du med för kamera?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Projektions kamera adapter

Post by stoffe »

Rohobinio wrote:Jädrar vilka läckra bilder du hade där Stoffe! Vad fotar du med för kamera?
Tack så mycket! :) Jag fotar med en ZWO ASI120MM-S, de flesta bilderna är tagna med versionen utan -S. Dvs USB 2.0. Nu har jag en USB3.0 kamera. Kameran är monokrom och jag fotar med ett ASCOM-styrt filterhjul med IR,R,G,B, L filter. Läs mina kommentarer kring varje bild så får du en uppfattning om hur jag gjort.
Rohobinio wrote:Vad heter adaptern jag behöver till att skruva på t2-ringen på min 2x barlow?
Hmm, jag vet inte vad du har för barlow men till powermates så heter adapterringen
Tele Vue Powermate T-Ring Adapter - 1.25"
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Projektions kamera adapter

Post by Rohobinio »

Jag hittade en barlow från skywatcher på med anslutning för en T2 ring på Astrosweden. Smidigt!