Test av optik samt flat-panel

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Test av optik samt flat-panel

Post by Corpze »

Hej.
Jag har beställt en AG10 från TeleskopService i Tyskland som förhoppningsvis är färdig om några månader.
Jag har mailat med dem en tid om att adaptera en annan korrektor och de skall justera positionen på primärspegeln så det funkar med fokuseraren mm.
De kommer även att testa optiken och leverera vad jag antar är ett spot-diagram.
Men för att jag skall kunna veta om det är ett bra eller dåligt resultat vill jag läsa på mer i ämnet, så vet någon om några läsvärda sidor på nätet om just test av optik så är det varmt välkommet.

Min andra fråga rör väl "Optik" lite iaf, nämligen flatspaneler.
Jag har läst att Ikeas "Floalt" LED panel kan fungera bra och är prisvärt. Men hur stor skall panelen vara i förhållande till öppningen på teleskopet samt hur långt bort kan man placera en sådan panel.
För min del så kommer jag att vilja montera panelen på observatorieväggen som är ca 1-1,5 m från öppningen - detta bör inte vara några problem va?

MVH Daniel.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Test av optik samt flat-panel

Post by Jonas »

Corpze wrote:Hej.
Jag har beställt en AG10 från TeleskopService i Tyskland som förhoppningsvis är färdig om några månader.
Jag har mailat med dem en tid om att adaptera en annan korrektor och de skall justera positionen på primärspegeln så det funkar med fokuseraren mm.
De kommer även att testa optiken och leverera vad jag antar är ett spot-diagram.
Men för att jag skall kunna veta om det är ett bra eller dåligt resultat vill jag läsa på mer i ämnet, så vet någon om några läsvärda sidor på nätet om just test av optik så är det varmt välkommet.

Min andra fråga rör väl "Optik" lite iaf, nämligen flatspaneler.
Jag har läst att Ikeas "Floalt" LED panel kan fungera bra och är prisvärt. Men hur stor skall panelen vara i förhållande till öppningen på teleskopet samt hur långt bort kan man placera en sådan panel.
För min del så kommer jag att vilja montera panelen på observatorieväggen som är ca 1-1,5 m från öppningen - detta bör inte vara några problem va?

MVH Daniel.
Hej Daniel,

Angående spot-diagram:
Jag är inte speciellt insatt i ämnet själv men du kan kanske börja med att läsa denna tråd: https://www.cloudynights.com/topic/5315 ... l-quality/" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående flat panels:
En flat panel ska väl placeras direkt framför teleskopets öppning - om jag förstått rätt. Om du köpt en 10":are, borde därför en 30x30-panel räcka.
Det är, för övrigt, intressant att du länkar till Ikeas flat-paneler. Vet du hur bra de är? Jag har aldrig hört talas om någon som testat eller använder deras paneler. Kan du länka till några tester?

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Test av optik samt flat-panel

Post by MartinS »

Hej,

lite sent svar på din tråd men här finner du lite info om du skulle vara sugen på att bygga en ascom variant. Jag kör med denna i mitt obs moterad på väggen 50-70 cm från teleskopets öppning och det har funkar bra för mig. Tar mina flats remote så håller inte på med vitt tyg som vissa gör men har inte märkt någon större skillnad på resultatet.

viewtopic.php?t=17771" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin

Return to “Optik”