Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Står i startgroparna för att uppgradera från AstroTracen och köpa en "riktig" montering. Jag har förstått att jag kommer att behöva guidning eftersom jag vill nå minst stabila 5-minutersexponeringar. Till att börja med på 300-420 mm, senare kanske uppemot 750 mm.

Tänker jag rätt om jag slår till på en AVX och ett Orion Magnificent Mini guidepaket ? Budgeten ligger nånstans där. Skulle kanske ha råd med en HEQ5 istället för AVX men de är väl rätt lika? Jag lägger hellre den tusenlappen på dovetailskena, polsökare etc.

Jag kommer alltså inte att ha något teleskop till att börja med, endast en DSLR med teleobjektiv. På sikt vill jag dock komplettera med ett teleskop, både för visuellt bruk och för foto.

Är det lika bra att plocka med ett guidekit från början eller är det bättre att lära sig monteringen separat först? Jag skulle gärna få stabila 2-3 minutare från start men det är kanske orealistiskt utan guidning? Är Orion Magnificent Mini ett vettigt köp eller är det "leksaksgrejer"? Jag kommer inte att köra med långa brännvidder (över 800-1000 mm). Det är denna jag menar: http://www.astrosweden.se/orion-magnifi ... et/21292-0

Jag kommer att behålla AstroTracen pga portabilitet och för astroscape.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by perfrej »

Jag skulle nog kolla runt på några monteringar till. AVX har inte ens lager i deklinationsaxeln utan bara en enkel teflonbussning. Jag säger inte att det definitivt är ett problem, men jag blir i alla fall misstänksam ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Har inte hittat så mycket annat i den prisklassen. Några tips? Har HEQ5 lager?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by awasen »

Med AstroTrac ska du komma upp i 4-5 minuter även på 300 mm om du har tillräckligt bra polinställning och stabil montering...

Det fanns ju en annons här på en HEQ5'a till tokbra pris...

Jag har annars bara erfarenhet av CG-5 och den var hopplös utan guiding och även med guidning så gick drygt hälften av bilderna till skrot. Nu ska ju AVX vara bättre än CG-5 men då jag också haft en EQ-6'a kan jag ju säga att jag hellre satsat på SkyWatchers montering än de billigare Celestron...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by thanders »

Martin F wrote:Står i startgroparna för att uppgradera från AstroTracen och köpa en "riktig" montering. Jag har förstått att jag kommer att behöva guidning eftersom jag vill nå minst stabila 5-minutersexponeringar. Till att börja med på 300-420 mm, senare kanske uppemot 750 mm.

Är Orion Magnificent Mini ett vettigt köp eller är det "leksaksgrejer"? Jag kommer inte att köra med långa brännvidder (över 800-1000 mm). Det är denna jag menar: http://www.astrosweden.se/orion-magnifi ... et/21292-0
.
Orion MM är ett helt OK guidepaket. Jag har ett liknande set bestående av Orion Star Shoot Auto Guider (SSAG) kameran och en modifierad Finder. Fungerar jättebra med ett 1800mm teleskop.
Kameran är lite till åren och det finns med känsligare chip. Men som sagt, fungerar bra och ser ut att vara prisvärt.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

awasen wrote:Med AstroTrac ska du komma upp i 4-5 minuter även på 300 mm om du har tillräckligt bra polinställning och stabil montering...

Det fanns ju en annons här på en HEQ5'a till tokbra pris...

Jag har annars bara erfarenhet av CG-5 och den var hopplös utan guiding och även med guidning så gick drygt hälften av bilderna till skrot. Nu ska ju AVX vara bättre än CG-5 men då jag också haft en EQ-6'a kan jag ju säga att jag hellre satsat på SkyWatchers montering än de billigare Celestron...
Problemet är just stabil polinställning. Polsökare och sökararm är inte tillräckligt exakta för att det ska fungera för mig i praktiken. Beroende på armens läge hamnar polen olika. Sedan är det för mycket flex i systemet med kulleder och stativ så varje gång jag rör kameran för att rikta in den eller finjustera så måste polinställningen justeras. Det hela rinner ibland iväg till en timma innan man ens kan börja fota och tid är en bristvara som småbarnsförälder :)

Begagnat känns mindre aktuellt eftersom jag vill kunna dra av momsen (har enskild firma).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Det som såldes var väl en EQ5, inte HEQ5? Dvs en enklare modell än AVX?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Till saken hör också att jag vill ha Go-To och möjlighet till teleskopmontering vilket jag tror blir lite för tufft för AstroTracen, särskilt utan en pir eller liknande.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by awasen »

Bara så du vet så lär du nog inte klara dig med mycket kortare tid med en GEM... Polinställningen är lika viktig med den, speciellt på de "billigare" modellerna så den bara behöver följa på RA.
Kan du gjuta en "pir" och ha monteringen fast monterad så är det nog enda sättet att komma ner i tid.
Tyvärr är GOTO och "star-align" (eller liknande) inte tillräckligt bra för foto med några längre exp.tider. Åtminstone inte på de jag haft, CG-5 och EQ-6...

Jag höll nog alltid på pilla mer än en timme innan jag kunde börja exponera med dem. Med min AstroTrac pir är jag igång på mindre än 20 minuter, 30-40 minuter om jag gör drift-align.

Skillnaden är nog att jag har AstroTrac pir+wedge+head, det är super stadigt och har fungerat bra för mig...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

awasen wrote:Bara så du vet så lär du nog inte klara dig med mycket kortare tid med en GEM... Polinställningen är lika viktig med den, speciellt på de "billigare" modellerna så den bara behöver följa på RA.
Kan du gjuta en "pir" och ha monteringen fast monterad så är det nog enda sättet att komma ner i tid.
Tyvärr är GOTO och "star-align" (eller liknande) inte tillräckligt bra för foto med några längre exp.tider. Åtminstone inte på de jag haft, CG-5 och EQ-6...

Jag höll nog alltid på pilla mer än en timme innan jag kunde börja exponera med dem. Med min AstroTrac pir är jag igång på mindre än 20 minuter, 30-40 minuter om jag gör drift-align.

Skillnaden är nog att jag har AstroTrac pir+wedge+head, det är super stadigt och har fungerat bra för mig...
Hur gör du drift align med AstroTrac?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by awasen »

Jag brukar antingen köra med BakyardEOS eller PHD... Samma princip som med en GEM.
Kanske svårare dock med ball-heads... På AstroTrac wedge finns juster skruvar som gör att man enkelt och stabilt kan fin justera.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Jag har ett Manfrotto junior geared head till AT:n och en kulled ovanpå till kameran.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

awasen wrote: Tyvärr är GOTO och "star-align" (eller liknande) inte tillräckligt bra för foto med några längre exp.tider. Åtminstone inte på de jag haft, CG-5 och EQ-6...

Jag höll nog alltid på pilla mer än en timme innan jag kunde börja exponera med dem. Med min AstroTrac pir är jag igång på mindre än 20 minuter, 30-40 minuter om jag gör drift align
Goto vill jag ha för att snabbare hitta mina objekt och för att kunna få samma bildutsnitt och kameravinkel vid foto under flera tillfällen.

En av anledningarna till en montering är också att lättare få mer exponering per kväll. När jag väl fått till inställning skulle jag väl kunna köra 4-5 timmar? Med AstroTrac max 1:45 innan jag får börja om från början med att hitta objektet, polinställa etc. Inte så lockande framåt midnatt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Martin F »

Vilka skulle alternativen vara?
HEQ5? Likvärdig men med lite klenare motor enligt Astrosweden.
iOptron ZEQ25? Rekommenderades inte heller av AS.
NEQ6? Tyvärr över min budget... är den så mycket bättre än AVX?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Monteringsköp - tänker jag rätt med AVX + Orion?

Post by Rommen »

Martin F wrote:
awasen wrote: En av anledningarna till en montering är också att lättare få mer exponering per kväll. När jag väl fått till inställning skulle jag väl kunna köra 4-5 timmar? Med AstroTrac max 1:45 innan jag får börja om från början med att hitta objektet, polinställa etc. Inte så lockande framåt midnatt :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oj, driver verkligen din astrotrac så mycket? När jag fotade Orion med 280mm under 52mmin märkte jag ingen drivning.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz