Pointing model vs Astrometri

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Pointing model vs Astrometri

Post by fyratrapporupp »

Jag använder Astrotortilla för plate solving, funkar kanon. Men den krockar ibland med den modell som jag bygger upp i eqmod mha astrotortilla, ex om objektet befinner mig i en triangel i modellen som beräknar positionen och jag gör en platesolvning för att hamna mitt på så vill inte Astrotortilla recentrera objektet - förmodligen för att eqmod hellre använder sig av trianguleringen. Några frågor.

1) Om man får sådana problem med att den modell man bygger upp ändå inte stämmer, vad kan vara orsaken.

2) Behöver jag ens ha en pointing model om jag kör en platesolve varje gång innan jag kör?
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by perfrej »

Det beror med största sannolikhet på diverse glapp i kedjan. Det räcker ganska bra med en litet spegelförskjutning eller fokuserare som saggar lite för att skapa fel i modeller.

Om du ändå kör plate solve varje gång så stäng av modellerandet.Modelleringen i EQMOD är ganska simpel och tillför ju bara peknoggrannhet så jag skulle helt klart köra utan om plate solve finns tillgängligt.

Historien ser helt anorlunda ut om man kör oguidat och har en trackingmodell. Då få man jaga glapp och flex överallt - gärna svetsa ihop prylarna ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by AstroFriend »

Plate solving är något som jag inte satt mig in i. Enkel förklaring vad det gör?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by Frazze »

AstroFriend wrote:Plate solving är något som jag inte satt mig in i. Enkel förklaring vad det gör?

/Lars
Enkelt förklarat är det att man tar en bild, och jämför mot en databas exakt vilken position som bilden har, och kan då sedan justera eventuellt pek-fel.

Om du vill testa kan du ladda upp bilder på http://nova.astrometry.net/upload och där få dem platesolvade.

Med vänlig hälsning,
Daniel
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by fyratrapporupp »

perfrej wrote:Det beror med största sannolikhet på diverse glapp i kedjan. Det räcker ganska bra med en litet spegelförskjutning eller fokuserare som saggar lite för att skapa fel i modeller.

Om du ändå kör plate solve varje gång så stäng av modellerandet.Modelleringen i EQMOD är ganska simpel och tillför ju bara peknoggrannhet så jag skulle helt klart köra utan om plate solve finns tillgängligt.

Historien ser helt anorlunda ut om man kör oguidat och har en trackingmodell. Då få man jaga glapp och flex överallt - gärna svetsa ihop prylarna ;)

/per
Kanon då kör jag på, har kört så några nätter nu och det verkar funka bra.
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by fyratrapporupp »

AstroFriend wrote:Plate solving är något som jag inte satt mig in i. Enkel förklaring vad det gör?

/Lars
Då du redan kör eqmod förslår jag att du laddar ned Astrotortilla ( gratis ) och läser denna guide: http://lightvortexastronomy.blogspot.se ... using.html - underlättar att få objektet centrerat eller för att fixa din polaralignment ex. Lätt värt.
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pointing model vs Astrometri

Post by AstroFriend »

Tack för förklaring och länkar, blir kvällsläsning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”