Montering uppgraderad!

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Montering uppgraderad!

Post by perfrej »

Hej hopp!

Kom just tillbaks från Provence där Jonas Grinde, jag och tre andra kufar har vårt lilla fyrapirarsobs hos Olly Penrice. Jag har uppgraderat min trotjänare GM2000HPS till en GM2000HPS II och lyckats köra ett första provskott.

Generation två av HPS-serien har tagit till sig motorpaketet från GM1000HPS med mjukare motorinkapslingskåpor och samma drivlina med två remmar och mellanhjul. Den går lite tystare och har ungefär samma specifikationer. Kontrollboxen är snabbare och finns numera bara i den fyrkantiga versionen som sitter bredvid monteringen - den runda som satt som bas till monteringen har man slutat med då få ville ha den. Handkontrollen är ny med samma form som den gamla men med dubbelt så stor och grafisk display samt distinktare knappar. Den gillar jag.

Vid uppgraderingen lyfte jag av TEC:en i sin helhet och ställde den bredvid utan att lossa några kablar. Av med gamla monteringen, på med den nya, koppla in kontakterna och flytta över Losmandy-klämman. Total tid inklusive uppbuntning av kablagen blev ringa 35 minuter.

I slutet av skymningen vred jag in den grovt mot Polaris med hjälp av en grön laser och körde sedan an 15-punkters modell. Efter två justeringar av skruvarna med omkörning av modellen hamnade jag på 41 bågsekunders polfel och nöjde mig med det. Det finns ingen anledning att driva det till vansinne när monteringen ändå trackar i båda axlarna. En 55-punktersmodell krönte sedan den delen av uppgraderingen och jag noterade att montering rappoterar ett förväntat pek- och trackingfel på ca 5" över hela himlen. Good enough.

Efter uppstädning på slagfältet ställde jag in ACP på att köra en sväng på NGC6888 i Ha och O3 och studsade i säng. Jag är ju inte någon nattmänniska direkt...

Här är ett exempel på trackingen i första nattens körning, ett urklipp från en 20-minuters oguidad exponering i Ha med TEC-140 (1.14"/px, FL 980mm):

Image

och här står den nya pjäsen:

Image


/per

p.s. Den gamla är såld ;)
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Montering uppgraderad!

Post by Robert »

Ser ut som den trackar fint precis som förväntat :)

Lycka till med monteringen denna säsongen. Själv drömmer jag om ett obs men är tveksamt jag hinner starta det projektet innan nästa år.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Montering uppgraderad!

Post by perfrej »

Allt tar tid. Vi har fipplat i två år nu och snart känns det på plats. Avståndet gör förstås sitt till också.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Monteringar”