Totalkostnad för guidepaket till montering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Martin F »

Är sugen på att i framtiden skaffa en montering för astrofoto, t.ex en AVX. För att få mina efterlängtade 10-minutersexponeringar måste jag köra guidat förstår jag.

Borträknat själva monteringen - vad kostar det man behöver för guidning? Guideteleskop och nån slags kamera? Kablar? Nåt mer? Vill veta så att jag kan budgetera för vad totalkostnaden blir. Bärbar dator för styrning finns.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Martin F »

Är t.ex detta ett fullständigt komplett paket?
http://www.astrosweden.se/orion-magnifi ... et/21292-0
Och håller det måttet? Jag kommer att köra med upp till max 6-700mm brännvidd på DSLR skulle jag tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by thanders »

Martin F wrote:Är t.ex detta ett fullständigt komplett paket?
http://www.astrosweden.se/orion-magnifi ... et/21292-0
Och håller det måttet? Jag kommer att köra med upp till max 6-700mm brännvidd på DSLR skulle jag tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Detta är ett komplett paket. Några skruvar kan eventuellt tillkomma för montering. Nu står det inte vilken brännvidd tuben har, men jag har guidat med en 200mm finder till samma kamera och fått mycket bra resultat med 1100mm och 1800mm teleskop.

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Starsoft »

Hej

Det är ett komplett paket, jag har använt ett sådant och det har varit OK till min 6" newton.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Robert Habolin »

Tjena Martin. Jag kör detta guidepaket, och kan enbart ösa lovord över det. funkar hur bra som helst med PHD. behövde inte göra nån inställning öht, funkar direkt ur lådan till grym guidning.
Det är det paket de flesta verkar köra oxo. så det finns MASSOR av bra info på nätet, ( om nu inte gudingen funkar direkt )
mina bilder här är tagna med det, alla subbar är på 10 min ( tillsammans med AVX mountet )
viktigaste för att få bra guidning är att Pol inst är 110% och att alla kablar och fästen sitter fast ordentligt. ( minsta lilla vindpust om kabeln hänger fritt ger vibrationer i guidepaketet och då börjar den korrigera fast det inte behövs )

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Martin F »

Angående polinställningen, hur svår är den att få till bra? Tar det lång tid?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Totalkostnad för guidepaket till montering?

Post by Robert Habolin »

jag brukar räkna med en timme för total setup, align, pol, fokus, guidning. det tar lite längre tid för mig för att jag alignar med frame and focus som live view från CCD'n, och den uppdaterar ungefär en gång varannan sekund, så det blir lite lagg innan jag ser vad jag gör. samma sak med fokus.. detta är det trista med CCD. men annars slår det DSLR med hästlängder. allafall för mig. går inte ens att jämföra. jag trodde inte det skulle vara sån skillnad när jag bytte. men det är ju så mycket mer drag i CCD och kylningen gör ju att man kan ta dessa riktigt långa subbar. jag undrar om man kan ta 10-20min subbar med en DSLR öht? borde bli sjukt mycket noise om den inte är kyld..
ang Pol inst så går det rätt fort så fort du gjort en perfekt align, 2+4 stjärnor. igår gjorde jag inte ens pol align, har märkt upp på min balkong där jag fotar så ställer stativ på samma ställe. och guidningen jobbade knappt. jag kunde ta 5min oguidad test sub utan trails.. faktiskt första gången det händer..
men har man stativet på samma ställe varje natt, så ska man ju rent teoretiskt inte behöva göra om pol inst. då är ju stativet justerat rätt från början.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Monteringar”