Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by ragge »

Hej alla,

På begäran kommer här en beskrivning på mitt rymdforskningslaboratorium (det är vad frugan kallar det för).
Bilderna nedan förklarar kanske det som jag inte kan beskriva i ord. Jag startade med den här byggbeskrivningen http://www.garyseronik.com/?q=node/52, fast det kom senare att bli några smärre uppgraderingar under resans gång.
Som tex :

PAAT (Polar Alignment Assistance Toolkit)
Jag ville ha ett extra gångjärn för att enkelt kunna poljustera i höjdled (i sidled har kamerastativets huvud en inbyggd panoreringsfunktion så där är det lugnt). En skruv lyfter alltså hela plattformen och en fjäder håller den tillbaka mot skruven.
I stället för polsökare har jag en 200mw rödlaser (man tager vad man haver) som enkelt kan kollimeras mot Barn-Door-gångjärnet. Sedan är det bara att sikta rätt... Det svåra är att minnas var NCP är på himlen i förhållande till Polaris, men jag har en bild på detta som jag jämför med i telefonen, för att friska upp bildminnet.

HDPA (Heavy Duty Platform Assembly)
En starkare konstruktion som klarar en D7000 med Tokina 150-500mm f4,5 (en gammal glugg som jag hittade på Ebay). Jag använder kraftiga pianogångjärn i rostfritt med 4 mm sprint. Jag fick banka ihop dem lite för att få bort allt glapp. Men oj vad det svajade, ändå. Så det blev diverse stödpinnar också som tillkommit i efterhand. Svajar lite mindre, men kraven på vindstilla är ändå rätt stora.

AGCP (Adjustable Gravity Center Point)
Beroende på hur jag riktar kameran så skall det gå att få någorlunda balans på Barn-Door gångjärnet, vilket görs med en sk macro-rail som kulleden till kameran sitter på. Man roterar railen och flyttar kulleden tills tyngdpunkten ligger nära och på rätt sida om Barn-Door-gångjärnet.

CTAT (Camera Target Aligning Tool)
Ljussvaga objekt syns inget vidare i kameran, och nacken gillar inte att sikta när kameran tittar högt uppåt, så det fick bli en laser till. Man kollimerar den så att den syns mitt i sökaren på kameran, sedan har jag den som vägvisare på himlen och vet då att kameran är riktad rätt (obs, det blir rätt "annorlunda" bilder om man glömmer att slå av den innan exponering).

RSRS (Rotating Speed Reporting System)
Bygger på en gratis Android-app som heter RPM meter, och den använder telefonens sk proximity sensor som detekterar föremål inom några cm från sensorn. En koppartråd på det stora kugghjulet fungerar som en "visare" för sensorn. Efter diverse tester är det bara att notera vilket "bör-värde" som gäller. Under en fotosession håller man koll på "är-värdet" och justerar vid behov. Jag övervägde stegmotor till detta, men valde ändå den enklaste lösningen (analog).

PEC (är just vad det låter som)
Det visade sig att stjärnorna kunde rita Z-formade spår vilket berodde på att hålet i det stora kugghjulet inte var exakt centrerat. Så jag fick borra upp det och montera ett justerbart nav. Och hur kollar man att det blir bra då (när det är mulet ute) ? Jo, då finns en annan gratis app "AndroSensor", som kan rapportera (och även logga till csv-filer) telefonens samtliga sensorer. Så telefonen fick logga vinkelvridningen (nu med polhöjd=noll). Grafen visar nu skapligt linjärt utfall, och variationerna avviker inte speciellt från "bruset" som syns vid stillastående.

FAVK (Focus Adjustment Vibration Killer)
Ett tillägg som gör det lättare att justera in fokus. Med Live View och max digitalzoom så blir det mindre mekanisk påverkan med denna. Sedan har jag också ett gammaldags hederligt förstoringsglas att titta genom.

EDES (Electrical Dew Enforcement System)
För att motverka kondens så gjorde jag en egen variant av den här : http://www.iceinspace.com.au/63-292-0-0-1-0.html som värmer upp frontlinsen. Lagom styrka blir det med två st dummy-batterier (tomma, noll ohm) i en hållare för 8 st AA-batterier. Men det går alltså att variera effekten med utetemperaturen på det viset.

Som synes så finns en hel del finesser som ännu inte har nått den gängse astro-marknaden ! Jag hoppas nu på en kort sommar så att jag snart får testa detta på allvar.
En enda DSO-bild hann jag med innan ridån gick ned för den här säsongen : viewtopic.php?f=36&t=8754 men den är tagen med en 28-300mm zoom på 300mm 5,6.
IMG_2305.jpg
IMG_2305.jpg (207.27 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2306.jpg
IMG_2306.jpg (376.34 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2308.jpg
IMG_2308.jpg (286.73 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2311.jpg
IMG_2311.jpg (305.81 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2320.jpg
IMG_2320.jpg (299.9 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2322.jpg
IMG_2322.jpg (341.7 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2323.jpg
IMG_2323.jpg (300.25 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2324.jpg
IMG_2324.jpg (446.83 KiB) Viewed 4945 times
IMG_2327.jpg
IMG_2327.jpg (318.79 KiB) Viewed 4945 times
Hoppas att det är till nytta för någon annan nybörjare.
/Ragnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by stoffe »

Vilket härligt bygge Ragnar! Den där vill jag se i drift någon gång! Har du följt någon ritning eller är allting egen design? Med två axlar så möjliggörs ju faktiskt guidning om det sitter motorer på båda även om det kanske blir väl tungt med en extra guidetub på objektivet.

Finurlig fokuseringsmekanism oxå! Själv löste jag det med en stegmotor och en tandad rem runt objektivet.

Vad är det för objektiv som sitter på förresten?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by Timaoes »

Och vilken härlig beskrivning sen! :-)

/Johan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by ragge »

stoffe wrote:Har du följt någon ritning eller är allting egen design?
Jag började med den här http://www.garyseronik.com/?q=node/52 men sedan så improviserade jag rätt friskt (sjukt ?)
stoffe wrote:Vad är det för objektiv som sitter på förresten?
Det är en rätt gammal och billig Tokina 150-500 / 4,5 som jag hittade på Ebay. Hade helst velat ha en prime (ingen zoom), men hittade ingen. Utom några Nikkor 600mm f4 och f5,6, men priset på dessa ligger oftare över 20.000 än under. Och då talar vi tillverkningsår 1970 - 80 c:a. De pengarna sätter jag undan till ett teleskop i stället, jag skall bara försöka bestämma mig för vilket... och det är ju inte helt lätt.
/Ragnar
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by Yquem »

Häftigt bygge! En viss kontrast mot min Barn Door-följare, som snarast är byggd efter KISS-principen, in extremo: i stort sett bara ett par brädbitar, ett gångjärn och en skruv som vrids för hand med hastigheten ett varv/minut, så gott det går, samt två stativfästen. Det går ju att köra några sekunders följning, men sedan börjar det kunna bli lite dåligt. Kanske skulle man uppgradera den någon gång, åtminstone med en motor, och kanske även ett stadigare gångjärn. Var hittar man en lämplig motor? Hur finjusterar man hastigheten på den? Dina appar verkar roliga, ska ta en titt på dem.
Jag ska även prova att sätta på en fokusseringsarm av din typ, får se hur mycket det underlättar. Det är svårt att hitta bra fokus på kameraskärmen, tycker jag. Helst skulle man vilja kunna förstora bilden mer än vad kameran låter en göra, så en lupp är nog oxå en bra idé. Lasersökare ska jag nog också lägga till, för att spara nacken. Det kan nog bli en (något) mer avancerad följare här oxå, vad det lider... :-)
Fridens,
Anders
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by ragge »

Jag började också rätt simpelt, men i takt med erfarenheterna så blev det som sagt lite uppgraderingar... Det slutar säkert med en "riktig" goto-montering och teleskop, men det är rätt kul att lära sig grunderna på det här viset först.
Yquem wrote: Var hittar man en lämplig motor? Hur finjusterar man hastigheten på den?
Byggbeskrivning på elektroniken finns på http://www.garyseronik.com/?q=node/52
Kugghjul och motor på Ebay :
http://www.ebay.com/itm/160947648072
http://www.ebay.com/itm/3V-DC-5RPM-High ... 3376c922fe
/Ragnar
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Mitt första astroprojekt (Barn Door)

Post by Nokturner »

Vill bara uppmärksamma det här helt fantastiska bygget och underbara beskrivningen igen. Mycket finurligt allt ihop. Sitter här och väntar på beställda kullager från Asien till min egen barn-door så jag kan fortsätta experimentera med den.

Return to “Monteringar”