Az-EQ6 sadeln wobblar

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Az-EQ6 sadeln wobblar

Post by Magnus Nyborg »

Hej,

Jag håller på att tajta till min Az-EQ6:a. Jag har flera gånger tidigare undrat över ett litet wobble som har visat sig i just sadeln (det är original-sadeln jag pratar om, den extra sadeln för dual-scope ligger fortfarande ouppackad). Jag misstänker att sadeln i sig inte skiljer sig från sadeln på NEQ6. Det är sadelns anslutning mot declinations-axeln som wobblar, den sitter helt enkelt inte solitt fast.

Jag kan inte hitta någon låsmekanism för sadeln, jag har scannat manualen och googlat efter liknande, men inte hittat någon beskrivning eller någon annan som har rapporterat liknande.

Wobblandet kan ibland minskas genom att den verkar haka i inuti, men om man manuellt rör axeln (pekar om teleskopet i dec-led) så släpper det igen. Ibland blir rörelsemånen väldigt stor (10-20 grader), oftast är det bara en liten vickning.

Någon belevad här som förstår vad jag pratar om och vet/misstänker vad problemet kan vara?

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Az-EQ6 sadeln wobblar

Post by thanders »

På NEQ6 är det tre insex stoppskruvar som låser sadeln.
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Az-EQ6 sadeln wobblar

Post by Magnus Nyborg »

Tack,

Bra, det är likadant på Az-EQ6, då vet jag vad dessa har för funktion. Jag kunde inte någon mindre insex än 1.5 och den passade inte, vet du vilken storlek det är på dom? Kan det vara 3/64" ?

Med vänlig hälsning,
Magnus
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Az-EQ6 sadeln wobblar

Post by Magnus Nyborg »

Tack var bättre sök-kriteria kunde jag googla mig fram till http://stargazerslounge.com/topic/19832 ... e-warning/

Insexen sitter långt inne och när jag lyste med ficklampa tyckte jag det såg ut som en väldigt liten variant, men sidan ovan klargjorde att det är en 3mm insex. jag kunde sedan fästa sadeln igen. Troligen såg jag bara den centrala botten på försänkningen när jag lyste.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Return to “Monteringar”