HEQ5 och PEC fråga...

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

HEQ5 och PEC fråga...

Post by GAIS »

Jag har PEC tränat MED autoguider, men märket ingen förbättring alls (kanske den redan är TipTop?).

1) Kan man PEC träna via ST-4 porten, eller bara via handkontollen och/eller via dess RS232 interface.
2) Hur skall man tänka när man väljer stjärna för PEC träning (med autoguider), tips?
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 och PEC fråga...

Post by Starsoft »

1) Så vitt jag känner till, står heller inget annat i manualen, går det på EQ5/6 bara att PEC träna med hjälp av handenheten, för att träna med autoguider krävs att man använder EQMOD eller något liknande.

2) Att stjärnan finns nära himmelsekvatorn är väl bra, kommer inte på något annat att tänka på, möjligen att den inte ska vara för stark.

Sedan bör man nog också vara "försiktig" och inte korrigera för mycket vid träningen eftersom man inte har någon möjlighet att släta ut kurvan när man är klar.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: HEQ5 och PEC fråga...

Post by Terje »

tycker att det låter märkligt att man måste använda handkontrollern och köra pec träning manuellt, går ju aldrig att få motsvarande precission som om man guidar det, men vem vet det finns korkade dessigners / programerare även innom astronomi världen så vem vet.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 och PEC fråga...

Post by Starsoft »

GAIS har ju indikerat med sin test att det inte fungerar, jag har själv inte provat, men om det gick så borde det rimligtvis nämnas i manualen.

Om man lyssnar noga på stegmotorerna så ska det höras om PEC träningen "tagit", då kvittrar motorerna på ett annat sätt när man slår på PEC, om ingen PEC programmering finns så förändras inte ljudet.

För en montering i den prisklassen är väl det märkliga att det över huvud taget finns PEC, inte att funktionen är mindre bra.

För övrigt kan man lugnt utgå ifrån att de som beställt programmet har fått exakt det dom specificerat, så eventuella brister lär inte bero på de som utfört programmeringen. Att det finns ett stort överskott av produkter med "hobbykvalitet" i astrovärden är väl annars ingen nyhet, men jag anser att Synta håller en kvalitet som klart ligger över vad som är norm bland astroprylar när man tar hänsyn till priset.

Till Syntas handenheter kommer det också nya uppdateringar då och då som går att ladda ned så det är väl troligt att den här funktionen kommer vad det lider.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: HEQ5 och PEC fråga...

Post by Terje »

Det är just det jag menar att eftersom monteringen inte är ny och är uppgraderingsbar synta verkar hyggligt vettiga så är det lite konstigt att inte funktionen finns. Jag var nog lite otydlig i tidigare inlägg, jag betvivlade inte att det inte gick att pec träna med guider, bara att det var konstigt att det inte gick.

Return to “Monteringar”