CPC 1100 XLT GPS orginalstativ lite frågor

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

CPC 1100 XLT GPS orginalstativ lite frågor

Post by steen »

Hej Hopp!

Jag har lite frågor kring tre bens stativet som kommer med CPC11000 XLT GPS om det är nån som har tips.

De tre skruvarna man ska skruva fast teleskopet i benstativet har fått plastvreden förstörda av en tidigare ägare, var kan man få tag på nya, de sitter med cege-säkringar, eller är det svarven som gäller ?

Sedan "vaggar" teleskopet lite (väl under en millimeter) när man har fått upp det på benstativet, jag misstänker det beror på problemet med skruvarna som man inte kan dra åt ordentligt pga. vreden är förstörda.

MVH //
// Peter Steen
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: CPC 1100 XLT GPS orginalstativ lite frågor

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Om det är ett lika hopplöst stativ som jag hade till en Celestrone en gång i tiden finns drastiska saker man kan göra. Jag lyckades aldrig dra åt skruvarna till stativ benen tillräckligt hårt utan det blev alltid mer eller mindre svaj. I botten på benen går ju ett stag från varje ihop i centrum, jag kapade ett av stagen och satte dit en vantsrkuv där för att kunna spänna åt, sedan var det aldrig nogåt problem att få det stadigt.

Men skruvarna bör du kanske byta i vilket fall som helst. Kan du inte bara såga bort plasten och svetsa dit något handtag om nu skruven är så speciell?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: CPC 1100 XLT GPS orginalstativ lite frågor

Post by steen »

Hej Lars!

Jag tog av el-tejpen som sitter på vreden, så ser man att försökt dra åt skruvarna med en tång av något slag och därmed vridit sönder plasten.

Jag "uppgraderar" skruvarna med fastsvetsade vingar så borde det lösa sig på den fronten.

Stativet i sig är dock väldigt stadigt, påminner om äldre tiders TV-kamerastativ men inte så väl genomtänkt, man måste justera benlängden för att få till vågrät plan samt att vattenpasset sitter på ovansidan, en gissa pröva operation typ.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: CPC 1100 XLT GPS orginalstativ lite frågor

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Det är likadant på min EQ6:a att jag måste justera nivån med benlängden. Men inte så jättekritiskt, polinställningen viktigare, gör det med driftalign, sedan en 1 punkt kalibrering.

När du svetsar, värm inte för mycket, elsvets eller mer avancerat samt jag tror det är bra att kyla gängorna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”