Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Post by perfrej »

Jag öppnar denna tråd för att frågan har kommit upp. Det enkla svaret är ja, jag är nöjd. Den är inte lika bra som GM2000HPS, som jag köpte först och fortfarande har, men bygger på samma sunda fundament. Vad är det då som gör den bra och vad är det som är tveksamt? Ja, det är inte så komplicerat att redogöra för, i alla fall inte det som jag inte är lika imponerad av.

Det handlar om friktionerna till axlarna. De nyper inte lika bra som på den stora monteringen och de är inte av samma typ. Jag tror att de mer är som NEQ6:ans, och detta innebär att de drar åt sig om man tvingar axeln åt ena hållet och lossnar lite om man tvingar den åt andra hållet. Nu gör detta inte så mycket eftersom monteringen är absolut och håller positionen uppdaterad oavsett hur du rör runt med axlarna, men ändå. Har man ett stort teleskop på (t ex 190MN) så skulle man vilja ha lite mer nyp i dem.

Egentligen är detta det enda problemet jag ser med den. Sedan finns det ett varningens ord att yppa när man talar om monteringar med denna precision, och det handlar om stabiliteten i teleskopet, alltså fokuserare och eventuella speglar. Big problems.

Min 190:a var fullständigt oanvändbar med GM1000/2000 tills jag fick primärspegeln stabil i röret. Samma med fokuseraren - finns det minsta glapp någonstans så funkar det inte att bygga en pek- och track-modell. Jag är i kontakt med många användare världen över (eftersom jag skrivit en modellmakare och en ASCOM-drivrutin till GM-serien) och har stött på tokproblem med t ex WO FLT-98, 190MN, Skywatcher-refraktorer och en del annat mellanklassgods. Dt måste helt enkelt vara fruktansvärt stabilt för att det skall gå att göra en bra modell. Har man sedan gjort modellen kan man i princip släppa av lite på fokuseraren och låte den skaka med lite, men under själva modellerandet av himlen måste det vara fast och fint.

Jag har inte provat mer än en halvtimmes exponering med GM1000, men den såg fin ut. Ser en halvtimme bra ut så ser en heltimme bra ut också, har jag erfarit. Min GM2000HPS provade jag mot M106 med entimmesexponeringar och vaknade till ett knippe färdiga - alla utom en med runda stjärnor. Det blåste en del under den perioden.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Bra sammanställning, hur många stjärnor används i pekmodellen?

m.v.h

LG
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Post by perfrej »

Det maximala antalet är 100. Min första oguidade bild med den större GM2000-monteringen, som jag ju hade ett år innan den lilla, var på tio minuters exponering med sex punkter i modellen. Det gäller att ha en verkligt stabil rigg vid modellbyggandet, som sagt :)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Har funderat lite på begreppet "oguidat" om jag fattar saken rätt så kör du oguidat dvs. du har ingen guidning på en specifik guidestjärna enl. gängse definition men monteringen kör ju hela tiden en reglering i Ra o. Dec baserat antar jag på indata från encodrarna och din pekmodell, en kontinuerlig justering i "vektorfältet". Om encodrarna är tillräckligt noggrant monterade (och det är precision i grejorna för övrigt) så vet monteringen var den borde vara och justerar därefter.
Har du testat att guida vanligt? Hur funkar en sådan här montering då? Jag tänkte även på PEC, hur går det ihop med "encoder regleringen" tar man hänsyn till PEC överhuvud taget i reglerloopen?

Många frågor men jag tycker detta är lite fräckt, att lösa "guidningen" på detta sätt

Med vänlig hälsning

LG
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Är jag nöjd med GM1000 från 10Micron?

Post by perfrej »

Ja, det är en riktig beskrivning av vad som sker. Den använder enkodrarna och modellen till att verkställa följning i både Ra och Dec. Jag har aldrig guidat någon 10Micron men jag borde göra det för att verifiera att min ASCOM-drivrutin funkar som den skall med guidning.

Enkodrarna är inte bara jämförda med modellen utan styr motorerna direkt i återkopplingsloopen. Detta innebär att de även tar bort eventuell mekanisk PE och liknande problem och kompenserar för vindpustar så gott det går.

Slår man av tvåaxlig tracking så används modellen som offset för Dec och som modell för Ra, och PE-kompenseringen är aktiv.

Att lägga till guidning med ASCOM eller ST4 skall inte vara några problem alls och många GM1000-användare gör det för att vara på den säkra sidan.

Jag har inte mätt upp min GM1000HPS, men min GM2000HPS som står nere i Provence (med 0°52' polfel) trackar 0,14" RMS med ett oscillationsindex på 0,03 enligt PHD - mätt genom Takahashin med QSI-kamera (ingen off-axis guider monterad, bara en huvudkamera). Jag gissar att det blir bättre med polfelet tillskruvat.

Hepp!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg

Return to “Monteringar”