NEQ6 modifieringssats till remdrift

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by perfrej »

Angående vilka lager... När jag bytte i min NEQ6:a efter ett års drift var axellagren rostiga. Jag tror att man skall byta allt, för det är inga direkta höjdarlager i original...

För övrigt är mitt modifieringskit i posten :) Jag har även för avsikt att montera nollägesgivare på min och skriva en lös mjukvara som ställer monteringen i "home position", varefter man helt kallt fimpar matningen till den och sedan slår på den igen. Det blir optiska reflektionsgivare, en per axel och monterade på utsidan. Återkommer med detaljer om detta.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by stoffe »

Om det är encodrar du är ute efter så finns det färdiga mod-kit att köpa.

Googla på "encoder eq6" så finns det lite olika lösningar på problemet, jag har däremot inte läst på vad man sedan praktiskt gör med encoder signalen sedan. Alltså hur man kopplar ihop det för att få nytta och glädje utav det, jag tror inte eqmod stödjer encodrar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by thanders »

gunnar wrote:
mliljedl wrote:Hej igen,
På Rowan Astronomy säljer dom också "Bearing Ring Retainer Removal Tool" vad använder man det till, behöver man det verktyget?

Martin
När man skruvat loss dom svarta pluttarna med två små hål i så finner man var verktyget passar tror jag. Där under sitter justeringsringar för lager till snäckskruvarna som man kan skruva på med verktyget. Nej man behöver inte verktyget men det underlättar säkert en del om man har det. ;)

Gunnar
Verktyget var helt rätt för mig. Justeringsringarna var limmade och satt hårt fast. Modifieringen är nu nästan klar. Alla delarna passade bra och det var lätt att följa anvisningarna. Det var bara lite pill att få remmarna dit dom skulle. Alla lager var i gott skick och jag bytte bara på snäckskruvarna. Fettet i monteringen var tunt och genomskinligt (inget Kinaklister alltså), det fick sitta kvar och jag kompletterade bara där jag torkat rent. Jag har också moddat latitudskruvarna med en liten sats från Gunnar på UAA. På första bilden kan man se spåret efter skruven i original. Nu går justeringen som en dröm.

Mina första intryck av monteringen var att jag trodde den var trasig när jag hörde ljudet vid en GoTo. Därefter höll jag nästan på att förstöra gängorna till ena latitudskruven när jag försökte polinställa. Detta skall nu förhoppningsvis vara åtgärdat.

Beskrivningen för remdriftmodifieringen hittar man här: http://rowanastronomy.com/pdf/NEQ6-Belt-Kit.pdf
Fästhål borrade och gängade
Fästhål borrade och gängade
IMG_0747.jpg (30.33 KiB) Viewed 6647 times
Gunnars mod.
Gunnars mod.
IMG_0750.jpg (37.72 KiB) Viewed 6647 times
Placering
Placering
IMG_0752.jpg (47.55 KiB) Viewed 6647 times
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Tildeberg
Posts: 8
Joined: 2012-12-04 15:46:58
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Tildeberg »

En fundering bara.
Vart köper ni lagren?
kullagergrosisten verkade inte ha ngt iaf…
EQ6, Skywatcher 250PDS, Cambo CB3, D3X, D200 moddad, D50 moddad.
Det är tur vi inte håller på med en prylsport :)
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by thanders »

Tildeberg wrote:En fundering bara.
Vart köper ni lagren?
kullagergrosisten verkade inte ha ngt iaf…
Jag köpte på ELFA, men inte de stora lagren.
Momentum bör ha. http://www.toolsmomentum.com
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Tildeberg
Posts: 8
Joined: 2012-12-04 15:46:58
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Tildeberg »

Tack.
Då skall jag kika där :)

Kommer nog att bli lite mellandagspyssel det här :D :D
EQ6, Skywatcher 250PDS, Cambo CB3, D3X, D200 moddad, D50 moddad.
Det är tur vi inte håller på med en prylsport :)
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by perfrej »

Jag köpte på Spekuma i Saltsjö-Boo...

De hade alla lagren, SKF.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by gunnar »

thanders wrote:
gunnar wrote:
mliljedl wrote:Hej igen,
På Rowan Astronomy säljer dom också "Bearing Ring Retainer Removal Tool" vad använder man det till, behöver man det verktyget?

Martin
När man skruvat loss dom svarta pluttarna med två små hål i så finner man var verktyget passar tror jag. Där under sitter justeringsringar för lager till snäckskruvarna som man kan skruva på med verktyget. Nej man behöver inte verktyget men det underlättar säkert en del om man har det. ;)

Gunnar
Verktyget var helt rätt för mig. Justeringsringarna var limmade och satt hårt fast. Modifieringen är nu nästan klar. Alla delarna passade bra och det var lätt att följa anvisningarna. Det var bara lite pill att få remmarna dit dom skulle. Alla lager var i gott skick och jag bytte bara på snäckskruvarna. Fettet i monteringen var tunt och genomskinligt (inget Kinaklister alltså), det fick sitta kvar och jag kompletterade bara där jag torkat rent. Jag har också moddat latitudskruvarna med en liten sats från Gunnar på UAA. På första bilden kan man se spåret efter skruven i original. Nu går justeringen som en dröm.

Mina första intryck av monteringen var att jag trodde den var trasig när jag hörde ljudet vid en GoTo. Därefter höll jag nästan på att förstöra gängorna till ena latitudskruven när jag försökte polinställa. Detta skall nu förhoppningsvis vara åtgärdat.

Beskrivningen för remdriftmodifieringen hittar man här: http://rowanastronomy.com/pdf/NEQ6-Belt-Kit.pdf
IMG_0747.jpg
IMG_0750.jpg
IMG_0752.jpg
/Thomas
Kul att det fungerar bra med modifieringen Thomas. Hoppas att du även fyllt i fettet i hålet på klacken så justerskruven går riktigt smooth...

Här kan man köpa kullager också! http://www.kullagergrossisten.se/index. ... 3godQ3kA-w

Edit
ser nu att du redan kollat med kullagergrossisten

Med vänlig hälsning Gunnar
User avatar
Tildeberg
Posts: 8
Joined: 2012-12-04 15:46:58
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Tildeberg »

De här är bra på lager också.
http://www.bocabearings.com/default.aspx
Har fina keramiska t mina tigermotorer iaf :)
EQ6, Skywatcher 250PDS, Cambo CB3, D3X, D200 moddad, D50 moddad.
Det är tur vi inte håller på med en prylsport :)
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by perfrej »

Köpte, fick, monterade utan problem på knappt en och en halv timme. Man behöver inte ta isär deklinationsaxeln som beskrivning anger, utan man får på remhjulet på axeln i alla fall om man låter lagret trilla ur.

Piece of cake, som de säger :)

Nu skall man bara få tid att testa det också...

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by thanders »

En liten rapport efter en tids utvärdering:

Monteringen går mycket jämnt och tyst. Inget glapp. - En stor förbättring!
Vid guidning med PHD 2 har jag fått mindre än 0,5" avvikelser i RA och DEC. (0,43" rms totalt). Det blir runda och fina stjärnor med 300s exponeringar. (Jag guidar 1134mm med en SSAG på 200mm Finder scope). Jag hade varit nöjd med sämre.

Man får vara lite observant på remmarna att så att de inte är för löst spända och "kuggar över". Det händer ändå om man justerar snäckskruvarna för hård eller kör stopp mot något. Kanske kan man se det som en säkerhetsfunktion? Det borde slita en del på remmarna, även om jag inte märkt något än.

Tillsammans med Gunnars modifiering är nog min NEQ6 så bra som den kan bli nu. Saknar bara en diagonal till polarscopet.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by glappkaeft »

thanders wrote:En liten rapport efter en tids utvärdering:

Tillsammans med Gunnars modifiering är nog min NEQ6 så bra som den kan bli nu. Saknar bara en diagonal till polarscopet.
Det går att ordna med en sökarvinkel för systemkamera samt en adapter mellan polssökarens ögonmussla och vinkeln (som ju egentligen är menad att träs på ett spår vid kamerasökaren).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by AstroFriend »

Hej ni som meckat EQ6. Jag har inte tagit isär min och undersökt konstruktionen. Men jag har funderat på vad som bestämmer friktionen för altitud justeringen, hade ju känts tryggt att kunna dra åt den när man trimmat klart.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by perfrej »

Den består av en stor bult och två teflonskivor. Simple as that. Bara att dra åt och njuta :)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by thanders »

AstroFriend wrote:Hej ni som meckat EQ6. Jag har inte tagit isär min och undersökt konstruktionen. Men jag har funderat på vad som bestämmer friktionen för altitudjusteringen, hade ju känts tryggt att kunna dra åt den när man trimmat klart.

/Lars
På min NEQ6 justeras friktionen med tre stoppskruvar. För att komma åt dem måste man lossa plastbrickan med skalan (den västra sidan). Plastbrickan sitter hårt limmad och är svårt att få loss utan skador. Värme, tålamod och en smal kniv rekommenderas.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.