NEQ6 modifieringssats till remdrift

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by AstroFriend »

Hej, oj nu kom två svar med en liten skillnad. Kanske finns i olika utföranden, min är Synscan Pro. Men i båda fallen verkar det som om plastbrickan med skalan skall bort. Har monteringen på landet så får undersöka nästa gång jag är där. Den känns lite väl lös så skulle nog vara bra att dra åt den lite hårdare. Vanligen brukar man ju spänna åt denna med ett vred när man fått in vinkeln. Någon som modifierat den med ett sådant vred så det är lätt att göra? Om det nu inte var så att jag har den med tre små justerskruvar.

Tack för de snabba svaren!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Figlar
Posts: 12
Joined: 2014-08-31 20:51:52
spamtest: JA
Location: Trelleborg

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Figlar »

Jag har nyligen gjort denna ändring. Inte bara tystare men mer exakt. Utan guidning är 4 minuter exponering oproblematiskt.
AZ-EQ6GT
Canon 1200d (mod)
SW 200/1000
SW coma corrector
Shoestring FCUSB
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by thanders »

glappkaeft wrote:
thanders wrote:En liten rapport efter en tids utvärdering:

Tillsammans med Gunnars modifiering är nog min NEQ6 så bra som den kan bli nu. Saknar bara en diagonal till polarscopet.
Det går att ordna med en sökarvinkel för systemkamera samt en adapter mellan polssökarens ögonmussla och vinkeln (som ju egentligen är menad att träs på ett spår vid kamerasökaren).
Hittade och beställde denna: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... inder.html
Orginal till t.ex. Canon verkar kosta det dubbla. Det finns en billigare för cirka 800kr, men i båda fallen får man göra en adapter själv.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by glappkaeft »

thanders wrote:
glappkaeft wrote:
thanders wrote:En liten rapport efter en tids utvärdering:

Tillsammans med Gunnars modifiering är nog min NEQ6 så bra som den kan bli nu. Saknar bara en diagonal till polarscopet.
Det går att ordna med en sökarvinkel för systemkamera samt en adapter mellan polssökarens ögonmussla och vinkeln (som ju egentligen är menad att träs på ett spår vid kamerasökaren).
Hittade och beställde denna: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... inder.html
Orginal till t.ex. Canon verkar kosta det dubbla. Det finns en billigare för cirka 800kr, men i båda fallen får man göra en adapter själv.
Jag har sett billigare sökarvinklar på eBay men för ett komplett kit så är ju det där ett mycket bra pris (bokmärke sparat).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by gunnar »

AstroFriend wrote:Hej, oj nu kom två svar med en liten skillnad. Kanske finns i olika utföranden, min är Synscan Pro. Men i båda fallen verkar det som om plastbrickan med skalan skall bort. Har monteringen på landet så får undersöka nästa gång jag är där. Den känns lite väl lös så skulle nog vara bra att dra åt den lite hårdare. Vanligen brukar man ju spänna åt denna med ett vred när man fått in vinkeln. Någon som modifierat den med ett sådant vred så det är lätt att göra? Om det nu inte var så att jag har den med tre små justerskruvar.

Tack för de snabba svaren!

/Lars
Hej Lars
Jag är säker på att du har dom 3 justerskruvarna för friktionen bakom plastlocket. Konstruktionen på EQ6 är några plastbrickor slarvigt tillklippta i okänd plastsort under en stor stålbricka. Dom tre justerskruvarna ställer trycket på metallbricka/ plast-shims och därmed önskad tröghet i leden. Den stora ledbulten bakom locket påverkar ej friktionen, denna bör dras åt med varsamhet då det är aluminiumgjutgods som kan deformeras eller spricka om den klämmer hårt. Jag tillverkade mig ett löstagbart lock för att kunna komma åt denna justermöjlighet enkelt utan att sprätta bort limmade plastlock. Det är säkert fullt möjligt att få till lite mer tröghet om man drar åt centrumbulten också, men det är fel sätt om man vill undvika deformation spänning i gjutgodset som kan leda till en spricka i kylan!

Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by stoffe »

Ett billigare mod-kit alternativ med vad jag förstått det som samma prylar har dykt upp.

http://www.beltingonline.com/eq6-telesc ... -kit-12220

Dock är jag osäker på om det exakt samma kit som från Rowan Astronomy.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Jim »

Har haft mitt montage i snart 2 månader bara med ganska lite användning pga vädret.
Redan för någon vecka sedan började det skramla i den. Har haft den öppen nu och justerat
RA motorn, kugghjulen glappade en del, sen blev jag av med skramlet för denna gången.
Men när jag ser de små tunna mässingskugghjulen kan man ana att det snart blir samma sak igen.

Nu är det ett tag sedan någon här gjorde detta och satte in rem drift istället.
Hur upplever ni att det har fungerat efter ett antal timmar, har remmarna sträckt sig något och
med det så får man såklart samma problem som med glappande kugghjul bortsett från oljudet som blir i kugghjulen.
Eller det funkar perfekt?

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by ragge »

Jag har kört med Rowan's beltmod i c:a 1 år (på en HEQ5) och är väldigt nöjd med den. Minns att det var något som inte stämde exakt enl instruktionen men det löste sig enkelt. Plus att den ena remmen hade en liten tillverkningsdefekt som syntes, men jag fick direkt en ny med posten.

Har gått perfekt, och tydligt tystare än kugghjulen.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Post by Jim »

Ok, bra att veta, när det sätter igång nästa gång kommer jag byta ut kugghjulen mot rem drift.

Tack

/Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp