problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Post by Frost »

jag börjar få det vanliga problemet på min eq6. mina bultar börsar bli snea men jag tänkte åtgärda det så jag skulle bara fråga er om någon här har gjort en sådan modifiering förut, i så fall vad tror ni är det bästa man kan göra åt det?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Post by Jonas »

Det är ett välkänt problem och jag har alltid rekommenderat folk som köper en SW-montering att byta ut biltarna mot "riktiga" rostfria bultar.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Post by stoffe »

Att bara byta ut bultarna räcker tyvärr inte, man måste öppna monteringen och modifiera klacken som bulten trycker på. De allra flesta EQ6or som finns bland UAAs medlemmar har modifierad klack, det är någon enstaka som inte är det. Gunnar tog till och med fram ett färdigt modifierings-kit för detta, fråga om honom om han har något kvar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Post by Jonas »

Jo, så kan man göra men oftast räcker det med att byta ut de mjuka standardskruvarna mot hårdare.
Synd bara att det inte finns härdat rostfritt stål.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: problem med böjda skruvar till altetude justreringen

Post by Corpze »

Jag borrade upp klacken och skruvade dit en klack som jag köpte via Astronet, tror det var Gunnar. Nu fungerar det klanderfritt tillsammans med riktiga bult!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: problem med böjda skruvar till altitude justreringen

Post by stoffe »

I mitt fall hade klacken skadats utav skruven. Rostfritt är bra för det rostar inte egentligen inte nödvändigt att ha, det räcker med någon form av ytbehandling som står emot fukt, t ex galvanisering. Ska du ha en bra bult så bör det vara minst 12.9 kvalité, 8.8 borde räcka gott och väl om bulten i fråga får gå mot en plan yta mot en modifierad klack med ett spår eller en grop i. Annars bryts bulten nedåt och både gängan och godset i monteringen skadas, där av krokiga bultar. Godset i EQ6or är sprött, mjukt aluminium gods. Det går utmärkt att gänga i.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Monteringar”