Problem med guideport på Celestron CG-5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Problem med guideport på Celestron CG-5

Post by glappkaeft »

Jag har haft en Celestron CG-5 i många år men aldrigt guidat med den men under sommaren så har jag har blivit med guidekamera (Lacerta MGEN2). De senaste de senaste veckorna har jag använt de klara kvällarna för att lära mig den nya utrustningen och för att testa mig fram.

Dock så visade det sig ganska snart att guidekameran inte kunde självkalibrera RA axeln (DEC gick dock bra). Efter en del experimenterande med MGEN2 handkontrollen i manuellt läge så visar det sig att guideporten på min CG-5 beter sig konstigt i RA. Kör man minus-RA händer ingenting och om man kör plus-RA så fastnar RA motorn i guide fart (+50% stjärnfart) även om man kopplar ur guidesladden. Beteendet är dubbelkollat både med långa exponeringar samt med "Get DEC/RA" i handkontrollen. Det enda sättet att få monteringen att bete sig rätt är att bryta strömmen. Jag är därför nästan 100 på att problemet sitter i monteringen.

Innan sommaren uppdaterade jag både handkontrollen (GEM 4.21) och motordrivrutinerna (MC 5.20) men har inte sladden med mig för att "rulla tillbaka" uppdateringarna. Jag mejlade Celstrons Support i onsdags men har inte fått något svar ännu.

Är det någon som varit med om något liknande eller läst något?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Problem med guideport på Celestron CG-5

Post by stoffe »

Jag tycker du ska mäta om du har någon form av resistans på ST4 porten på alla pinnar bara för att vara säker på att det inte är något inre kabelbrott. Kanske behöver handkontrollen vara inkopplad samtidigt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Problem med guideport på Celestron CG-5

Post by glappkaeft »

stoffe wrote:Jag tycker du ska mäta om du har någon form av resistans på ST4 porten på alla pinnar bara för att vara säker på att det inte är något inre kabelbrott. Kanske behöver handkontrollen vara inkopplad samtidigt?
Har du något schema eller är det bara att mäta de fyra RA/DEC(+/-) stiften mot jordstiftet?

Kan också nämna att guidekabeln är redan är uppmätt och är OK.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Monteringar”