Justering av azimuthrörelsen på Skywatcher Flextube

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Justering av azimuthrörelsen på Skywatcher Flextube

Post by wilt »

Dobsonmonteringen på min 20 cm Skywatcher Flextube har blivit allt trögare i azimuthled. Efter ett tips av Johan Kärnfelt kollade jag upp en del förslag på modifikationer. Det finns flera sätt, men jag bestämde mig för att pröva det enklaste.

Bottenplattan har tre teflonplattor som den rörliga delen glider på. I mitten av monteringen sitter, runt centerskruven, en plastbricka vars syfte är att avlasta tyngden något på teflonplattorna. Lösningen här går ut på att lägga till en extra plastbricka i mitten för ytterligare avlastning av teflonplattorna.

Jag körde ett obspass med den justerade monteringen igår och det funkade riktigt bra. Om något var det hela lite lite för sladdrigt, så eventuellt skaffar jag en ännu tunnare bricka.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Justering av azimuthrörelsen på Skywatcher Flextube

Post by Timaoes »

Så bra att det funkade. Platsbrickor kan du klippa till ur någon tom och hyfsat platt plastförpackning (den vita ogenomskinliga sorten). I USA talar man om 'milk jar washers'. Noterar också att nu när du har monterad brickan så har du ju faktiskt moddat din dob, dvs du har blivit en riktig amatör tillslut :-).

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Justering av azimuthrörelsen på Skywatcher Flextube

Post by wilt »

Jo, det funkade ju riktigt bra, så tack før tipset! I brist på "riktiga" brickor så klippte jag till en bricka ur en 2-litersførpackning Åsens Lantmjølk :)
Timaoes wrote:Noterar också att nu när du har monterad brickan så har du ju faktiskt moddat din dob, dvs du har blivit en riktig amatör tillslut :-).

/Johan
Haha! :) Jo, jag vet att du tycker det. Sjæljv lægger jag nog ribban lite høgre vad gæller det amatørastronomiska dopet, næmligen vid att bygga eget teleskop och/eller teleskopmontering från scratch :)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Monteringar”