Byta platta på byggstativ

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Byta platta på byggstativ

Post by gost »

Jag har kommit över ett rejält byggstativ som är väldigt stadigt. Det kommer att funka riktigt bra tillsammans med AstroTracen. Dock har topplattan fel gäng (16 mm) för att kunna sätta på ett vanligt stativhuvud. Finns det andra plattor eller är det ombygge som gäller? Bifogar bild på plattan.
Attachments
uploadfromtaptalk1372802646232.jpg
uploadfromtaptalk1372802646232.jpg (53.36 KiB) Viewed 4244 times
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Byta platta på byggstativ

Post by bjorne »

Tror knappat det finns några med sådan gänga, det är väl 1/4 W eller 3/8 W, UNC funkar lika bra ?
Men det borde du kan fixa lätt, en M16 Mutter/ändplugg och en 1/4 W bult ihopsvetsade.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byta platta på byggstativ

Post by stoffe »

Hej

Här kommer några alternativ.

Alternativ ett.
Såga av din nuvarande tapp om du känner att den verkligen inte går att använda. Då den inte sticker ut så mycket så blir det svårt att svarva ner den till lämplig storlek för att kunna gänga om med gängsnitt 3/8" UNC då man inte kommer åt så bra med snittet. Lösning på det

Borra hål rakt igenom (med pelarborrmaskin) och gänga upp en ny gänga med 3/8" UNC, sätt i en pinbult/gängad stång och lås den med locktite så du får ett utstick lagomt för astrotrackern.

Problemet är då att du antingen får snurra runt på hela astrotracern eller hela stativet för att bulta ihop dom.

Alternativ två.
Borra med lämplig borr då 3/8" är 9,525 mm så måste borren vara större. Tänk på att en borr slänger lite grann och hålet kan bli någon tiondel större än vad man tänkt. Svetsa på ett plattjärn eller gänga på en vingmutter som låses med locktite, hårdlödning eller svetsning som du sticker in underifrån för att gänga fast astrotrackern, då är problemet löst med att du kan ställa stativet stadigt, sen ställa dit astrotrackern och bara försöka pricka hålet under ifrån med en bult som du ej behöver något extra verktyg till och dra åt.

Alternativ tre.
Svarva en aluminium eller stålplatta som täcker den radie som foten på astrotrackern har mot stativet täcker och gänga med M16 snitt halvägs och i andra ändan blir det en 3/8" UNC pinbult/gängad stång som låses med locktite.

Tyvärr blir nog bara en bult och en mutter ihopsvetsade kanske inte tillräckligt stabilt. Det är förstås billigt och enkelt att tillverka själv för att prova :)

Det kanske känns lite synd att kapa gängan så alternativ tre kanske kan vara något?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Byta platta på byggstativ

Post by Wolwerine »

Hej Göran,

Kom också över ett uttjänt utsättarstativ som är riktigt stadigt för astrotracen.
Jag borrade ett hål bredvid originalskruven och satte en genomgående skruv där jag drog fast mitt växelhuvud.
Sätter sedan fast astrotracen i växelhuvudet då kan jag ta av och sätta fast astrotracen med snabbplattan.
Hojta till om du vill ha en bild på min lösning. :)

/Nicklas
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Byta platta på byggstativ

Post by Corpze »

Jag personligen skulle nog svarva ner nuvarande bult och gänga om till 1/4"

Men gängsnittet når ju förstås inte ända ner till plattan som Stoffe skriver, men då kan man svarva ner bulten till en än mindre dimension längst ner mot plattan, som det är gjort på nuvarande bult!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Byta platta på byggstativ

Post by gost »

Tack för alla svar. Jag skall se vilket som blir lättast att fixa. Har lite klent med verkstad själv, så jag måste låna mig en lokal med utrustning. Återkommer i ärendet.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byta platta på byggstativ

Post by stoffe »

Hur stor basplatta behöver du ha till astrotrackern? Någonting runt ca 50 mm i diameter kanske räcker? Den måste täcka hela astrotrackerns fot för maximal stabilitet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Byta platta på byggstativ

Post by gost »

Så här blev det. Kapade av bulten och drog igenom en ny bult i rätt dimension. Blev riktigt bra. Här med ett Gimballhuvud, inget jag använder vid astrofoto, då är det växlat huvud som gäller.
Attachments
uploadfromtaptalk1373111502543.jpg
uploadfromtaptalk1373111502543.jpg (79.17 KiB) Viewed 4046 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Byta platta på byggstativ

Post by stoffe »

Det där såg riktigt bra ut! Jag äger oxå ett lantmätarstativ men i stål och så har jag inte alla de delar mellan triangelbasplattan och ditt gimbalhuvud. Det kanske är bra och stabilt som det är nu men det kanske kan bli stabilare om du har möjlighet att montera astrotrackern direkt på den triangelformade delen?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Monteringar”