ström till en eq6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

ström till en eq6

Post by Frost »

nyligen så skaffade jag mig en eq 6 montering fast det kom inte med någon vägg adapter så jag har försökt med olika adaptrar, och nu så visar det sig att jag har för lite ström (ligger på 20 volt när jag tittar i kontrollen, och adaptern är på 2,5A) men eftersom att några utav er troligen har en eq6 så vänder jag mig till er. vad använder ni er för strömadapter/eller batteri, det viktiga så är hur mycket Ampere som går igenom.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: ström till en eq6

Post by Corpze »

Jag kör med ett vanligt 7ah 12v batteri... Jag vet inte om eq6an mår så bra av 20 volt?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

det är en 12 volts adapter på 2,5A men på kontrollen så visar den 20 volt
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: ström till en eq6

Post by Robert »

20V låter lite väl högt. den skall väl matas med 11-15V. Din 12V adapter kan ju vara defekt med och ge för hög spännng. Kan vara värt att mäta up det så du inte bränner moderkortet på monteringen.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

ska göra det men vad är rätt i Ampere så jag vet vad det ska vara
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: ström till en eq6

Post by Corpze »

Har du 3.35 fw inkörd i kontrollen? Finns en bug som visar för hög volt, finns fix på sw's hemsida :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ström till en eq6

Post by Lazze »

När jag köpte min EQ6:a fick jag höra att det var säkrast att ha 3A matning, men hur mycket hängslen och livrem det är på den siffran vet jag inte. Den täcker säkert in både tung last, felbalansering och högsta slewhastighet.
Prova med den 2,5A du har under förutsättning att det rätta volttalet är 11-15V.

/Lasse
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: ström till en eq6

Post by Morgan »

Jag kör med en sådan här: http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... 8-amp.html
och den fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.
// Morgan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ström till en eq6

Post by AstroFriend »

Det är ganska vanligt att strömförsörjningsaggregat av enklare slag ger ganska hög spänning obelastade. Prova genom att lägga ett motstånd över 12 volts uttaget när den är obelastad, till ex. 1000 ohm och mät spänningen då. Sjunker spänningen till mer normala 12 till 15 volt som den är konstruerad för så är det ingen fel på den. Däremot kanske du skall lägga ett överspänningsskydd på spänningsutgången på 15 volt. Om den däremot lämnar 20 volt även med motståndet anslutet är det nog inget bra aggregat för att driva EQ6:an med. Kopplar du ett överspänningsskydd till den i det fallet kan det bli överhettat. Själv kör jag med batteribrift. Har mätt strömförbrukningen och den verkar klara sig med 2Amp när det drar som mest. Har dock ingen tyngre belastning på den och ganska välbalanserad. Kan tänka mig att den momentant kan dra betydligt mer men under så kort tid att mitt instrument inte hinner reagera. Switchade spänningsaggregat har en väldigt skarp gräns och snabb reaktion när max strömstyrka överskrids vilket kan ge konstiga fenomen vid momentana belastningar och i värsta fall förstöra utrustningen. Så är nog inte fel att spänningsaggregaget är lite överdimensionerat, men det har ju du redan (2.5 Amp). Att mata utrustningen över ett batteri har ju fördelen att om det blir strömavbrott så fortsätter det att fungera i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

jo du har rätt där Lars, jag har fått ett starbatteri utav farsan och det verkar vara det dom flesta använder så jag ska testa med det, men finns det något sätt att se att eq6 monteringen inte mår bra utav strömmen låter den annorlunda, kanske, också lampan på monteringen ska väl lysa hela tiden om strömmen är bra, för den blinkar väl när batteriet börjar bli lågt?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ström till en eq6

Post by AstroFriend »

Hej!
Det är två nivåer på blinkvarningarna. Ett med långsamt blink och då bör man planera för att avbryta, nästa läge ökar blinktackten och då skall man omedelbart avbryta för att inte riskera att förstöra utrustningen. Båda fallen har med varning för för låg spänning in till EQ6:an. Anslutningskontakten för strömförsörjningen är helt värdelös som du kanske märkt. Hoppar ideligen ur om man inte fixerar den.

Jag använder inte handkontrollen längre utan styr monteringen direkt från datorn med EQMOD, känner du till det programmet?

http://www.welshdragoncomputing.ca/eqmod/doku.php

Finns på Yahoo group också.

Man behöver en special adapterkabel mellan USB till den speciella serieporten EQ6 har, du får inte ansluta direkt då det kan förstöra utrustningen, signalnivåerna skiljer sig åt. Dock går det att kommnuciera med datorn via handkontrollen om man inte tycker den är i vägen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

ok nu så testade jag med startbatteriet jag fick,den hade ett 12v uttag och lampan slocknade aldrig även när jag rörde båda axlarna samtidigt så det är det jag kommer att använda, fast på kontrollen så stod det 22,2 volt så det måste vara en bug i kontrollen för det kan inte vara möjligt att både mitt nyinköpta nätaggregat och batteri är defekt på samma nivå,
då så får jag skaffa mig en datakabel så att jag kan uppdatera mjukvaran. tack för all hjälp :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by Frost »

batteriet är på ungefär 5 ampär och ligger på runt 12,5 - 13 volt är det säkert för en eq6
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: ström till en eq6

Post by thanders »

Frost wrote:batteriet är på ungefär 5 ampär och ligger på runt 12,5 - 13 volt är det säkert för en eq6
EQ6 skall ha 11-15V och minst 2A (Ampere). Ett bilbatteri kan ge betydligt mer. En säkring på t.ex. 5A är lämplig mellan batteriet och monteringen. Strömförbrukningen varierar efter behov och är normalt mindre än 2A, men matningen måste kunna ge detta utan att spänningen sjunker under 11V.

12,5 - 13V är absolut säkert.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: ström till en eq6

Post by akjalam2 »

Är man osäker på vilken spänning man får ut av sin strömkälla så är det lätt att löda dit en trebenad spänningsstab.
De finns i olika kombinationer av volt/ampere styrka.

Men spänningen ut från din strömkälla måste vara högre än din önskade spänning.
Läs på data bladet till önskad krets hur många procent högre den bör vara.

/P