Problem med "släpp" i CG-5 GT

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

Jag har två olika, men kanske besläktade fel på min CG-5'a som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

1. Lite då och då, kanske ett par gånger per kväll, så glider bilden iväg (se exempel) några sekunder och efter en minut c:a så är den stabiliserad igen. Nästan som om det fattas en kugge någonstans??? Men då borde det väl vara oftare, var 8'e minut eller så? Jag kan inte se någon jämn periodicitet här.
Namnlöst-1.jpg
Namnlöst-1.jpg (108.97 KiB) Viewed 4219 times
(Bilden visar en 8s exponering från en videokamera)

2. 3-4 gånger under vintern har monteringen helt plötsligt inte hittat det den ska. Jag kan titta på massor av olika objekt och helt plötsligt så missar den nästa objekt med 30-40 grader. Om jag då går ut till obset, lossar kopplingarna och justerar in det rätt så kan jag fortsätta igen som om inget hade hänt. Felet är olika stort från gång till gång, men alltid på bägge axlarna.

Så länge som jag "bara" videoastronomerar så kan jag vänta ut fel nr:1, men fel 2 kräver skor, jacka och mössa...

Ja, vad göra, har någon lite tips om var jag ska börja leta så är jag tacksam?

/Mats
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med "släpp" i GC-5 GT

Post by Bengt »

Kör du via Pc och ascom bara när det händer?
Har varit med om det själv vid något enstaka tillfälle att den fortsätter köra slew efteråt när jag kör via PC. Bugg i programmet eller annat mjukvarufel i min dator kanske är orsaken? Men jag har aldrig varit om att den missar målet så som den gör för dig dock.
Är det ascom inblandat hade jag börjat i den ändan leta felet.

Bengt
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

Ja, jag använder Thesky6 nu och det kör väl via ascom om jag minns rätt.
Men ett ev. fel där borde väl inte kunna förklara mitt första fel? Eller sköter programvaran även slewingen och inte bara positioneringen?
Jag använder ingen guiding.

edit: Rubrik rättad.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by Bengt »

Svårt säga vad felet ligger men nu när du nämner the sky hade jag också problem när jag testade det med att min G11 montering som helt plötsligt fick spel och hamnade i kallstartläge.
Jag misstänker att det är fel version av ascom som var grundorsaken. Har inte använt det på länge eftersom jag mest kör via maxim.dl nu för tiden.
Har du tillgång till maxim.dl så testa om det funkar med det styr programmet.Du kan ju köra testversionen om du inte äger det. Kan ju vara bra utesluta mjukvaran i din montering.

Bengt
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

Jag har provat nu och skiftat mellan de olika program jag har på datorn (inte maxim) och allt verkar naturligtvis fungera då. Med sol och värme är det riktigt gott där ute! :-) Jag har hoppat runt mellan alla osynliga stjärnor på hela himlavarvet och sedan återvänt till månen som syns bra. Spot on oavsett hur jag skiftar mellan kontroll-program. "Minutslirningarna är ju svåra att se på dagtid förståss. Jag får testa maxim och se hur det beter sig under en hel kväll.

Tack för tipsen Bengt!
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Har du kollat hur balansen ligger, så du inte fått ett skifte i gappet i mellan snäcka och hjul? Ibland ex. i mitt fall så blir guidningen kass i väster då jag har lite mer tryck i vikterna när jag fotar i öster (och jag orkar inte alltid ställa om). man skall ju helst ha snäckdrevet dragande inte "puttande". Om allting balanserar exakt så kan det bli ett instabilitets fenomen som gör att guidningen blir orolig.
Fick nästan intrycket också när jag såg bilden att en motor lagt av, det ser ut som Ra har tagit en paus, är driften i Ra eller har jag helt fel?
Beträffar the Sky 6 så rekommenderar jag the SkyX istället som är mycket modernare och har tror jag mer robusta Ascom interface. Jag har lagt av med Pinpoint utan kör platesolving i T-point (Bisque) ihop med CCD autopilot 5. Träffar väldigt bra

/LG
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

Hej!
Ja balansen är inte perfekt. Vikten som följde med CG-5 är lite för tung för mitt 80mm, trots två kameror monterade (elektronisk sökare), men men jag tror trots allt inte att felet ligger där. Jag kan hoppa runt hela himlen i flera timmar och den träffar i alla fall lätt inom den elektroniska sökare och ofta riktigt bra. Men, så helt plötsligt missar den med precis hur mycket som helst...

Nu ikväll så märkte jag ett nytt fel jag inte sett tidigare. Jag kunde inte komma fram till Orion-området. Det "lustiga" är att monteringen/datorn vet var det pekar, men går inte hela vägen fram. Se exemplerna på bilderna.
När jag tog skärmdumparna satt jag ute i obset och kunde konstatera att inget missljud eller trilskande kablar var orsaken.
Stannar innan målet.
Namnlöst-2.jpg
Namnlöst-2.jpg (223.09 KiB) Viewed 4127 times
Spot on. Liksom ex.vis månen och jupiter
Namnlöst-3.jpg
Namnlöst-3.jpg (220.21 KiB) Viewed 4127 times
Stannar innan målet.
Namnlöst-4.jpg
Namnlöst-4.jpg (124.18 KiB) Viewed 4127 times
Jag provade en gång till nu när jag skriver, och felet ligger kvar. Inte mot Orion utan rakt söderut. (Där Orion låg när jag testade tidigare ikväll)

Tillägg: Jag provade med tre olika program i datorn innan jag tog skärmdumparna, men felet var likadant i alla program.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

Här är en kort film som visar felet in action:
http://youtu.be/SpCCIbvHy68
RA-motorn tvärstannar nära målet.

Filmat på högkant!
Bra tänkt Mats... :-)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by Timo »

Mats,

har du provat på att skruva ner slew hastigheten ?
Tycker den går fortare än en Maserati :D
Jag hade inte kunnat köra så fort med min G11. Den hade garanterat missat i vissa väderstreck då.
Bara en tanke....
Annars kör jag The Sky 6 också och det fungerar alldeles utmärkt. Använder inte Pinpoint eller annan programvara utan G11:an prickar alltid rätt antingen via handkontrollens objektlista eller The Sky6.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Problem med "släpp" i CG-5 GT

Post by vejbymats »

hehe, den går inte fort, den bara låter mycket! :-)
Nej, jag tycker att tvärstoppet (lyssna på ljudet i filmen) tyder på ett fel i monteringen. Plus det faktum att stoppet sker så abrupt när den inte "når fram" och saktar ner snyggt om jag inte är rakt i syd.
Och som sagt, normalprecisionen är det inget problem med.

Return to “Monteringar”