EQ6, fråga om ra-motor.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

EQ6, fråga om ra-motor.

Post by Starfish »

Hej,

Tänkte höra om hur mkt mot-tryck (handen tryck mot toppen av viktstången, eller med vikt på utan teleskop) motorn på ra-axeln ska klara hantera eller något sätt man borde tänka för att veta när man hittat den helt perfekta snäckskruvinställningen. Har kännt att man kan hålla imot i princip hur mkt som helst då jag håller mot mittdelen av ra-axeln men inte toppen av viktstången, och om jag håller imot och motorn säger ifrån o slutar driva är det ett slags skydd eller bara att den binder helt o hållet o måste "resettas"?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: EQ6, fråga om ra-motor.

Post by gunnar »

Hej.
Den perfekta snäckskruvinställningen har du när det är så lite backlash-glapp som möjligt (känn fram och tillbaka på axeln) men att stegmotorn fortfarande orkar köra runt ra-axeln ett helt varv utan att det går för tungt någonstans på hela varvet. Detta får man lyssna och känna sig till och bedöma, ett riktigt finlir kan det vara innan man blir nöjd.

Om man tigtar till snäckväxeln för mycket så går det tungt på vissa ställen på varvet, eller på hela varvet. Antagligen kommer du inte undan utan ett visst litet spel kvar i ra-axeln.

Mvh
Gunnar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EQ6, fråga om ra-motor.

Post by Lazze »

Ett alternativ som jag inte provat själv men läst att andra gjort är att koppla in en amperemätare för att få ett mätvärde på hur mycket motorn jobbar.

/Lasse
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: EQ6, fråga om ra-motor.

Post by Tompa »

Det är lite klurigt att hitta rätt, tycker jag som hittills inte fått min montering att gå riktigt bra...
Härom veckan tog jag ut båda motorerna och spelade runt axlarna för hand, med hjälp av fingrarna. Då kan man ganska lätt känna om det går trögt eller ej. Min RA-axel var trög i delar av varvet, men jag justerade det hela med hjälp av de små insex-skruvarna. Jag testade därefter att dra åt/släppa på axeln till snäckskruven, den får absolut inte dras för hårt, då det gör drivningen trög. Jag tror som Gunnar, att man får leva med ett litet spel i RA.
Nu har ju, tyvärr, stjärnorna lyst med sin frånvaro sedan denna justering, så jag kan inte recensera den ännu...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: EQ6, fråga om ra-motor.

Post by Starfish »

Tack för hjälpen! Jag har som tur var en amp mätare hemma så ska testa detta så fort jag får tid, har märkt att det tar väldigt lång tid att få till det perfekt och även mkt krav på tålamod detta!

Men det med att sätta handen emot viktstången då motorerna oftast binder kommer förbli hur man än vrider o vänder på det? har märkt att under vissa inställningar så driver den på ganska bra endå och när man kör snäckan tightare så låser den sig under minsta beröring.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Monteringar”