Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by stoffe »

Du har säkert koll på det redan men det går att pressa egna TP kontakter med en speciell presstång och på så vis få exakt den längd på kabel som man önskar. Jag har alltid gjort så för enkelhetens skull, annars kan man ju inte dra kabel i ett ledigt vp-rör i huset.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Aaa jag har gjort egna sådana då man gick på LAN när man var mindre :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Jag såg precis en video där en kille körde med en väggdosa som han koppla direkt till elnätet med ethernet utgång och det ska tydligen gå att köpa två sånna och slippa köra kabel över hela huset? nån som vet mer om detta? Någon som vet prestandan på dom? :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by vejbymats »

Starfish wrote:Jag såg precis en video där en kille körde med en väggdosa som han koppla direkt till elnätet med ethernet utgång och det ska tydligen gå att köpa två sånna och slippa köra kabel över hela huset? nån som vet mer om detta? Någon som vet prestandan på dom? :)

Mvh Marko
Är du på samma fas med uttagen så fungerar det riktigt bra, ligger däremot uttagen på olika faser fungerar det sisådär. I alla fall i mitt hus...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by stoffe »

Tja, det som är positivt med dom är att de har kort fördröjning. Dvs pingar du datorn i andra ändan så kommer du få kort pingtid nästan som kabelburen ethernet. En kompis till mig har detta och han kör väggvårta med ethernet och när han pingar sunet.se så får han 10 ms i svarstid. Precis som vilken fiber eller adsl uppkoppling som helst. Men däremot hastigheten är väll sisådär. Speciellt om lågenergilampor och lysrör och annan utrustning som stör på elnätet är inkopplad så går hastigheten ner radikalt men fortfarande användbart men långsamt. Att välja en trådlös lösning är inte heller någon höjdare tycker jag, om man inte har 100% mottagning eller däromkring så går hastigheten ner ordentligt. 100% mottagning har man ju ganska nära sin accespunkt och då kan man lika väl dra en riktig kabel som man kan lita på istället :) Riktantenner är kanske att föredra om det handlar om 50 meters avstånd av egen praktisk erfarenhet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

vejbymats wrote:
Starfish wrote:Jag såg precis en video där en kille körde med en väggdosa som han koppla direkt till elnätet med ethernet utgång och det ska tydligen gå att köpa två sånna och slippa köra kabel över hela huset? nån som vet mer om detta? Någon som vet prestandan på dom? :)

Mvh Marko
Är du på samma fas med uttagen så fungerar det riktigt bra, ligger däremot uttagen på olika faser fungerar det sisådär. I alla fall i mitt hus...
Hur kan man veta detta??
stoffe wrote:Tja, det som är positivt med dom är att de har kort fördröjning. Dvs pingar du datorn i andra ändan så kommer du få kort pingtid nästan som kabelburen ethernet. En kompis till mig har detta och han kör väggvårta med ethernet och när han pingar sunet.se så får han 10 ms i svarstid. Precis som vilken fiber eller adsl uppkoppling som helst. Men däremot hastigheten är väll sisådär. Speciellt om lågenergilampor och lysrör och annan utrustning som stör på elnätet är inkopplad så går hastigheten ner radikalt men fortfarande användbart men långsamt. Att välja en trådlös lösning är inte heller någon höjdare tycker jag, om man inte har 100% mottagning eller däromkring så går hastigheten ner ordentligt. 100% mottagning har man ju ganska nära sin accespunkt och då kan man lika väl dra en riktig kabel som man kan lita på istället :) Riktantenner är kanske att föredra om det handlar om 50 meters avstånd av egen praktisk erfarenhet.
Tja! Sedärja, låter riktigt intressant!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by vejbymats »

Marco, om du har ett proppskåp så ska där finnas en "tavla" som visar var som olika säkringarna skyddar.
Säkringarna på översta raden sitter på samma fas, mellersta på nästa, osv.
Men, som jag och andra rekommenderat; Har du möjlighet så dra fram en ethernetkabel!
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Jag har ca 30 meter till mitt OBS och väldigt dålig trådlös täckning där, står en annan byggnad och skymmer.
Har beställt en "Range Extender" från Dustin som jag skall testa att plugga in i uttag som sitter ungefär halvvägs till obset.
Få se om det fungerar, annars blir det en kabel.
http://www.dustinhome.se/product/501059 ... -repeater/
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by Starfish »

Tack för svaret vejbymats, då fattar jag :) men ser nu dock att priserna på sådana "väggvårtor" man behöver når skyhögt.. Jag ska dra en ethernet kabel till en 4-10portad usb 2.0 hub som ger mig 1000mbit via ethernet, det jag nu frågar är om huruvida man brukar kameran igenom denna uppsättning. Funkar allt precis som jag kopplade in det i datan via usb, gäller detta även för monteringen? inga problem med ASCOM osv?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Trådlös USB för styrning av EQ6 och DSLR

Post by bjorne »

Har hittat en perfekt lösning för att "koppla ihop" obset med resten av nätverket om man inte orkar eller vill dra en nätverkskabel
.
2 stycken sådan här:
http://www.dustinhome.se/product/501051 ... n-m5-5ghz/
NanoStationM5 802.11an2x2 MIMO och Airmax 5GHz inbyggt 16dBi panel antenn. NanoStation5M är framtagen som accesspunkt eller klient enhet för t ex korta punkt-till-punkt förbindelser på ca 100-250meter. Radiohastighet 300Mbps . Medföljer Maströrsfäste, PoE /230VAC adapter och nätkabel.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE