Kretskort

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Kretskort

Post by Starfish »

Finns det någon här som kan löda kretskort till bl.a monteringar?? även felsöka osv, byta ut olika små bly resistorer?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kretskort

Post by stoffe »

Vad har hänt?

Är det ytmonterat?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Ja det är ytmonterat, kabeln jag fick till min SynScan var i riktigt dåligt skick så den kortslöt via RS232 kabeln och efter kortslutningen så sluta elektroniken o funka, det är där jag står nu :/ känns riktigt segt, finns det inte nånstans där man kan köpa reservdelar till EQ6?

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Jag kommer som sagt att byta ut moderkortet i slutet av nästa månad (seeeegt) men jag har en annan fråga också, mitt stora mässingshjul altså det som omfammnar hela RA axeln vill inte glida in i hållaren för Ra axeln igen, det känns som mässinget har svällt eller något, finns det någon som vet vad man kan göra åt detta eller är det något jag missat? måste jag beställa nytt?

börjar bli riktigt avtrubbad från allt det här...
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Jonas »

Om du menar att snäckhjulet inte går på axeln, kan det bero på att du behöver värma hjulet så att det sväller lite. Det är en ganska vanlig metod när man monterar lager med presspassning. (Varje verkstad med självaktning har en kokplatta för värmning av lager :D )
Lägg hjulet på en spisplatta och när det är varmt, sätter du det på axeln. Se till att du får det på rätt plats direkt så att det inte fastnar där det inte ska vara när det svalnar.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Jonas wrote:Om du menar att snäckhjulet inte går på axeln, kan det bero på att du behöver värma hjulet så att det sväller lite. Det är en ganska vanlig metod när man monterar lager med presspassning. (Varje verkstad med självaktning har en kokplatta för värmning av lager :D )
Lägg hjulet på en spisplatta och när det är varmt, sätter du det på axeln. Se till att du får det på rätt plats direkt så att det inte fastnar där det inte ska vara när det svalnar.
/Jonas
Jag menar det stora guldfärgade hjulet, som har kuggar för maskhjulet :) det är gjort av mässing, det känns som att det redan har svällt så jag inte kan få in det i axeln igen

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Jonas »

OK, jag kanske missförstår. Vad är maskhjul?
En snäckväxel består av snäckhjul (det stora) och snäckskruv (den lilla på tvären).
Har du en bild på problemet?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Jonas wrote:OK, jag kanske missförstår. Vad är maskhjul?
En snäckväxel består av snäckhjul (det stora) och snäckskruv (den lilla på tvären).
Har du en bild på problemet?
/Jonas
Ne det är nog rätta ordet för det hehe jag vet inte vad dom heter men det är den stora iaf som omfamnar axeln, men problemet är inte att sätta den i axeln det är att för in den i övriga delen av axeln som monteras fast i stativet då den inte får plats längre, det är som att den svällt och sedan inte passar in längre. Ska jag lägga den i frysen då och sedan testa??

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Jonas »

Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Jonas wrote:Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Image


Här ser du bild på problemet, det stora guldiga där sitter fast och jag kan inte ta ur den, innan så snurrade allt på som vanligt, det sitter heller inga lager imellan det guldiga yttre och hållaren den ska bara glida i princip men gör det ej.. :/
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kretskort

Post by stoffe »

Hej

Du kanske bränt första kretsen efter DB9 kontakten? Kan det möjligtvis vara en MAX232 eller en MAX202 krets där? Den kan ha rykt.

Jag kan bekräfta att astroshop.eu har alla möjliga tänkbara reservdelar till EQ6an. T ex locken på sidan som man måste sprätta av för att kunna modifiera klacken.

Exakt vad funkar när du slår på strömmen till den EQ6 montering? Lyser lysdioden ens en gång?

Lägg upp en bild på framsidan och baksidan av kretskortet här på forumet. Ser något bränt ut t ex?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

stoffe wrote:Hej

Du kanske bränt första kretsen efter DB9 kontakten? Kan det möjligtvis vara en MAX232 eller en MAX202 krets där? Den kan ha rykt.

Jag kan bekräfta att astroshop.eu har alla möjliga tänkbara reservdelar till EQ6an. T ex locken på sidan som man måste sprätta av för att kunna modifiera klacken.

Exakt vad funkar när du slår på strömmen till den EQ6 montering? Lyser lysdioden ens en gång?

Lägg upp en bild på framsidan och baksidan av kretskortet här på forumet. Ser något bränt ut t ex?
Hej, jag tror det är L2 och L1 kretsarna som brännt precis där sladden mellan kretskortet och frontuttaget till handkontrollen sitter, det är brännt på två ställen där. Ja lysdioden lyser när jag sätter in den. Tror inte jag kan löda så små grejjer med verktygen jag har hemma, så blir nog att köpa nytt moderkort och ny kabel för handkontrollen (det var den som hade dålig kontakt inne i kontakten då två kablar mötte varann och orsakde kotrslutningen). Tror även jag kommer göra en mod för kabel som gör att jag kan använda säkringar så man slipper byta hela kretskortet så fort nått händer.

Vad menar du för lock på insidan??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Kretskort

Post by gunnar »

Starfish wrote:
Jonas wrote:Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Image


Här ser du bild på problemet, det stora guldiga där sitter fast och jag kan inte ta ur den, innan så snurrade allt på som vanligt, det sitter heller inga lager imellan det guldiga yttre och hållaren den ska bara glida i princip men gör det ej.. :/
Hej.
Jag ser att du har gängat ur låsspaken. I botten på det hålet sitter en liten metallknapp som låsspaken trycker på när du drar åt. Tog du upp den ur hålet? Kanske är knappen kvar och sitter på sniskan så att det låser. Ta ut den också med en magnet eller en pinne med segt fett på. Syns den i hålet? Den ska tas ur innan man drar ur axeln. Drar man axeln först kan knappen eventuellt trilla innnanför hålet och fastna mellan den guldiga och huset. I så fall blir det problem gissar jag.

Lycka till!
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

gunnar wrote:
Starfish wrote:
Jonas wrote:Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Image


Här ser du bild på problemet, det stora guldiga där sitter fast och jag kan inte ta ur den, innan så snurrade allt på som vanligt, det sitter heller inga lager imellan det guldiga yttre och hållaren den ska bara glida i princip men gör det ej.. :/
Hej.
Jag ser att du har gängat ur låsspaken. I botten på det hålet sitter en liten metallknapp som låsspaken trycker på när du drar åt. Tog du upp den ur hålet? Kanske är knappen kvar och sitter på sniskan så att det låser. Ta ut den också med en magnet eller en pinne med segt fett på. Syns den i hålet? Den ska tas ur innan man drar ur axeln. Drar man axeln först kan knappen eventuellt trilla innnanför hålet och fastna mellan den guldiga och huset. I så fall blir det problem gissar jag.

Lycka till!
Knappen som sitter mellan låsspaken och kuggen är ute, la en gnutta fett på den sist jag tog ur axeln för att den ska kunna följa med upp när man ska demontera :/

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !