Kretskort

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Jonas »

Det ser bra ut men jag ser att det inte finns några inställningsskruvar för att justera snäckskruven mot hjulet vilket troligen innebär att snäckskruven är infäst i excentriska lagerbussningar. Detta innebär att du i ena eller båda axeländarna finner en mutter och två små runda hål eller "streck" i utkanten av bussningen som skruven sitter infäst i. Om du då lossar muttern lite och sedananvänder en spetstång som passar i dessa hål och vrider åt det ena eller andra hållet, så kommer du att känna att "allt" lossar och du kan rotera skruven mot hjulet. (Hoppas du hänger med).
När du justerar in skruven mot hjulet, ska du inte justera bort glappet helt. Du ska lätt kunna vrida snäckhjulet med snäckskruven med två fingrar och för att ge materialet möjlighet att expandera något i sommarvärmen, ska du behålla ett litet glapp. (Detta glapp reducerar du sedan enkelt genom att montera teleskopet med lite "bakvikt").

Ok, jag känner att jag haft svårt att beskriva exakt vad jag menar men om du inte förstår, rekommenderar jag dig att söka upp en erfaren mekaniker i närområdet. Det är alldeles för lätt att man förstör grejer genom att använda övervåld.

Lycka till!

Jonas
Starfish wrote:
Jonas wrote:Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Image


Här ser du bild på problemet, det stora guldiga där sitter fast och jag kan inte ta ur den, innan så snurrade allt på som vanligt, det sitter heller inga lager imellan det guldiga yttre och hållaren den ska bara glida i princip men gör det ej.. :/
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Jonas wrote:Det ser bra ut men jag ser att det inte finns några inställningsskruvar för att justera snäckskruven mot hjulet vilket troligen innebär att snäckskruven är infäst i excentriska lagerbussningar. Detta innebär att du i ena eller båda axeländarna finner en mutter och två små runda hål eller "streck" i utkanten av bussningen som skruven sitter infäst i. Om du då lossar muttern lite och sedananvänder en spetstång som passar i dessa hål och vrider åt det ena eller andra hållet, så kommer du att känna att "allt" lossar och du kan rotera skruven mot hjulet. (Hoppas du hänger med).
När du justerar in skruven mot hjulet, ska du inte justera bort glappet helt. Du ska lätt kunna vrida snäckhjulet med snäckskruven med två fingrar och för att ge materialet möjlighet att expandera något i sommarvärmen, ska du behålla ett litet glapp. (Detta glapp reducerar du sedan enkelt genom att montera teleskopet med lite "bakvikt").

Ok, jag känner att jag haft svårt att beskriva exakt vad jag menar men om du inte förstår, rekommenderar jag dig att söka upp en erfaren mekaniker i närområdet. Det är alldeles för lätt att man förstör grejer genom att använda övervåld.

Lycka till!

Jonas
Starfish wrote:
Jonas wrote:Jag har ju inte haft någon av mina monteringar nedplockad så jag kan inte riktigt se problemet men har du satt ihop delarna i samma ordning som du tog isär dem?
Jag tänker på att om snäckskruven inte har en separat hållare utan denna är en del av monteringen, kan det vara så att du först måste montera snäckskruven innan du monterar snäckhjulet.
Svårt att förstå problemet utan bild...
Image


Här ser du bild på problemet, det stora guldiga där sitter fast och jag kan inte ta ur den, innan så snurrade allt på som vanligt, det sitter heller inga lager imellan det guldiga yttre och hållaren den ska bara glida i princip men gör det ej.. :/

Jodå jag hänger med, men det är inte det snäckhjulet jag har problem med har tagit av dom stora justerings skruvarna för att jag försöker hitta felet med att jag inte får ur det stora hjulet som nu sitter fast, jag tror att mitt problem är att mässinget har expanderat och vill bara inte gå i då är min fråga om hjulet är för stort för att passa in ska jag frysa eller värma upp det? jag gissar på att frysa den men jag kan inte frysa enbart den, testade att ställa ut monteringen för att kyla av den men kom på att även stålet som omfamnar hjulet också krymper så det gav ingen effekt..

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kretskort

Post by Corpze »

Du har inte dragit åt det som astrobaby i länken refererar till som "RA worm carrier upper set screw" på bild nr11 för hårt? jag tuna in min eq6a med de skruvarna så den blev tyst och löpte fint, än så länge går den fint (testat i minus tjugo grader iaf) med orginalfettet...

http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild ... gnment.htm
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kretskort

Post by Starfish »

Image
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kretskort

Post by Corpze »

ok, då är jag med... blås med hårtork eller värmepistol på huset så att det sväller lite... sedan är det kanske att knacka riktigt försiktigt underifrån och se åt vilket håll det har nupit fast och sedan lirka ut det... för varje 10 grader och 100mm material i järn/stål så ändrar det en hundradel, fryser mkt tappar i jobbet, alt. ta bort klipset till "worm-gear'et" och försöka få så mkt spel på den axeln också...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;