Värt att använda equatoriell montering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Värt att använda equatoriell montering?

Post by Starfish »

Har ett dobsonmonterat newton som ni ser i min sign, den väger runt 10 kg, och jag är nybörjare på himlen, kommer det bli mkt enklare för mig att hitta objekt med eq mount med t.e.x grader min osv eller är det bara en montering som man fortfarande får leta upp allt själv med i princip?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by akjalam2 »

Att hitta via gradskivorna på en equatorial mount är inte lätt.
Jag förmodar att du behöver bra stora diametrar på graderingarna för att kunna få vettig upplösning.
Jag har försökt mig på att använda graderingarna ett par gånger men inte fått något bra resultat.

Bra mkt bättre resultat fick jag med ett program i basic av Thoshimi Taki som publiserats i Sky and Telescope och alt/azimut gradskivor samt input av 2-3 huvudstjärnor samt tid och
longitud samt latitude.

Jag har programmet kvar om du är intresserad.

Pierre
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by Starfish »

Kunde tänka mig detta, jag kollar gärna på detta program du hade i tankarna. Har precis börjat lära mig lite om hur man ska börja observera och stjärnhoppande osv, alla tips o tricks är välkomnande :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by vejbymats »

Om du har en Android så kan jag varmt rekommendera SkEye. Sätt fast telefonen på teleskopet (jag använde en cykelhållare från eBay för 20kr på min dobson) så att du ser telefonen bra, kalibrera mot ett objekt som du känner till och sen är det klart. Till skillnad från Google Sky och liknande så kan man kalibrera SkEye i valfri ställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by Starfish »

Tack för tipset mats, ja jag har en android med skysafari osv men ingen av dom låter mig kalibrera själv, ska genast testa detta programmet. :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Monteringar”