Värt att använda equatoriell montering?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Värt att använda equatoriell montering?

Post by Starfish »

Har ett dobsonmonterat newton som ni ser i min sign, den väger runt 10 kg, och jag är nybörjare på himlen, kommer det bli mkt enklare för mig att hitta objekt med eq mount med t.e.x grader min osv eller är det bara en montering som man fortfarande får leta upp allt själv med i princip?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by akjalam2 »

Att hitta via gradskivorna på en equatorial mount är inte lätt.
Jag förmodar att du behöver bra stora diametrar på graderingarna för att kunna få vettig upplösning.
Jag har försökt mig på att använda graderingarna ett par gånger men inte fått något bra resultat.

Bra mkt bättre resultat fick jag med ett program i basic av Thoshimi Taki som publiserats i Sky and Telescope och alt/azimut gradskivor samt input av 2-3 huvudstjärnor samt tid och
longitud samt latitude.

Jag har programmet kvar om du är intresserad.

Pierre
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Värt att använda equatoriell montering?

Post by Starfish »

Kunde tänka mig detta, jag kollar gärna på detta program du hade i tankarna. Har precis börjat lära mig lite om hur man ska börja observera och stjärnhoppande osv, alla tips o tricks är välkomnande :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand