Motor RA

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
laika68
Posts: 9
Joined: 2011-10-09 09:18:56
spamtest: JA

Motor RA

Post by laika68 »

Har en fråga !
kan man sätta RA motorn på andra sidan av monteringen, eftersom den inte passar på den sidan som den ska sitta?
jag har satt fast den på den högra sidan. Högra sidan om jag står bakom teleskopet. spelat det nån roll?
Mvh
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motor RA

Post by stoffe »

1. Är det ett hembygge det handlar om eller en fabriksmonterad köpt montering? Se till att du inte får mer kuggflangspel än nödvändigt och om motorn går åt fel håll så får du byta plats på faserna på stegmotorn.

2. Varför passar den inte längre där den ska sitta?

En bild eller två kan underlätta.

MVH
Stoffe
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
laika68
Posts: 9
Joined: 2011-10-09 09:18:56
spamtest: JA

Re: Motor RA

Post by laika68 »

stoffe wrote:1. Är det ett hembygge det handlar om eller en fabriksmonterad köpt montering? Se till att du inte får mer kuggflangspel än nödvändigt och om motorn går åt fel håll så får du byta plats på faserna på stegmotorn.

2. Varför passar den inte längre där den ska sitta?

En bild eller två kan underlätta.

MVH
Stoffe
Hej!
nej det är inget hembygge, jag köpte motorn hos teleskoservice, och stativet har jag haft i ca 2 år.
motorn är en liten enkel motor till ra axeln, kostade 320 kr + frakt. hur vet jag om motorn går åt fel håll.åt vilket håll ska den gå om det är riktigt.Jag ringde Hans på teleskopservice, och han sa att det spelar ingen roll på vilken sida jag montera motorn
laika68
Posts: 9
Joined: 2011-10-09 09:18:56
spamtest: JA

Re: Motor RA

Post by laika68 »

montering andra sidan med motor.JPG
montering andra sidan med motor.JPG (1.15 MiB) Viewed 3694 times
laika68 wrote:
stoffe wrote:1. Är det ett hembygge det handlar om eller en fabriksmonterad köpt montering? Se till att du inte får mer kuggflangspel än nödvändigt och om motorn går åt fel håll så får du byta plats på faserna på stegmotorn.

2. Varför passar den inte längre där den ska sitta?

En bild eller två kan underlätta.

MVH
Stoffe
Hej!
nej det är inget hembygge, jag köpte motorn hos teleskoservice, och stativet har jag haft i ca 2 år.
motorn är en liten enkel motor till ra axeln, kostade 320 kr + frakt. hur vet jag om motorn går åt fel håll.åt vilket håll ska den gå om det är riktigt.Jag ringde Hans på teleskopservice, och han sa att det spelar ingen roll på vilken sida jag montera motorn
Hej igen.
Skickar in 2 bilder här på orginal fäste för motor, och min montering av motor på andra sidan. det är inte orginal motor men den ska passa till mitt teleskop med montering EQ2
laika68
Posts: 9
Joined: 2011-10-09 09:18:56
spamtest: JA

Re: Motor RA

Post by laika68 »

laika68 wrote:
The attachment montering andra sidan med motor.JPG is no longer available
laika68 wrote:
stoffe wrote:1. Är det ett hembygge det handlar om eller en fabriksmonterad köpt montering? Se till att du inte får mer kuggflangspel än nödvändigt och om motorn går åt fel håll så får du byta plats på faserna på stegmotorn.

2. Varför passar den inte längre där den ska sitta?

En bild eller två kan underlätta.

MVH
Stoffe
Hej!
nej det är inget hembygge, jag köpte motorn hos teleskoservice, och stativet har jag haft i ca 2 år.
motorn är en liten enkel motor till ra axeln, kostade 320 kr + frakt. hur vet jag om motorn går åt fel håll.åt vilket håll ska den gå om det är riktigt.Jag ringde Hans på teleskopservice, och han sa att det spelar ingen roll på vilken sida jag montera motorn
Hej igen.
Skickar in 2 bilder här på orginal fäste för motor, och min montering av motor på andra sidan. det är inte orginal motor men den ska passa till mitt teleskop med montering EQ2
Attachments
orginal fäste för motor.JPG
orginal fäste för motor.JPG (1.23 MiB) Viewed 3691 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Motor RA

Post by Peter R »

Hej,
Om du sätter motorn på andra sidan så kommer monteringen att rotera åt fel håll.
Men om det finns en knapp för att ändra riktning, till exempel N (nord) och S (syd) så spelar det naturligtvis ingen roll.
Du ska kolla höjden på din polaxel som verkar inställd på ca 33° och det motsvarar exempelvis Nordafrika.
För Sverige gäller ca 55° för Malmö, 59° för Stockholm upp till ca 67° för Kiruna.

/*Peter R
laika68
Posts: 9
Joined: 2011-10-09 09:18:56
spamtest: JA

Re: Motor RA

Post by laika68 »

Peter R wrote:Hej,
Om du sätter motorn på andra sidan så kommer monteringen att rotera åt fel håll.
Men om det finns en knapp för att ändra riktning, till exempel N (nord) och S (syd) så spelar det naturligtvis ingen roll.
Du ska kolla höjden på din polaxel som verkar inställd på ca 33° och det motsvarar exempelvis Nordafrika.
För Sverige gäller ca 55° för Malmö, 59° för Stockholm upp till ca 67° för Kiruna.

/*Peter R
Hej!
det finns en knapp på motorn så det går ändra riktning.Det är fixat nu.
polaxeln har jag inte ställt in än, den ska vara ungefär på 61 grader här, Dalarna (Älvdalen)
Magnus
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: Motor RA

Post by Kimmen »

Jag har ett exakt likadant stativ ,en liten fråga
Den lilla skalan som är överst den är lös på mitt stativ ska den vara det egentligen?

Return to “Monteringar”