Lantmätarstativ för astronomibruk

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Lantmätarstativ för astronomibruk

Post by claesh »

Jag tänkte höra om någon kan dela med sig erfarenheter av stativ, särskilt lantmätarstativ, för astronomibruk. De verkar vara väldigt prisvärda, och jag har hittat särskilt bra priser i Tyskland, från 35 till 120 euro nedan. Tyvärr saknar de uppgift om vilken belastning de tål

Trästativ som väger 4kg:
http://www.besser-messen.de/index.aspx? ... lierstativ

Trästativ som väger 7.7 kg:
http://www.besser-messen.de/index.aspx? ... lierstativ

Alu-stativ som väger 3-4.5 kg
http://www.besser-messen.de/index.aspx? ... ierstative

Jag söker ett stativ för ett begagnat Celestron C8-teleskop, just nu på gaffelmontering, och jag vet inte hur jag ska väga vikt på stativet och dess "mobilitet" mot hur stabilt det behöver vara. Vilka erfarenheter har ni som är mer erfarna kring stativ för teleskop-bruk?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Lantmätarstativ för astronomibruk

Post by timokarhula »

Min resekollega till många av mina solförmörkelseresor, och nu senast till Abisko till Venuspassagen, Rolf Petersson, monterar alltid sin Hasselblad-kamera och stora Zeiss-objektiv på ett ca 7 kg teodolitstativ. Stativet är gjort av trä och knappt 1 meter långt som kortast innan uppfällning. Det borde likna dina lantmätarstativ i utseendet. Stabiliteten har vad jag sett varit utmärkt! En enkel tumregel är att stativet ska vara minst lika tungt som objektivet / teleskopet.

Jag har en gammal orange Celestron-8, inköpt 1980, och jag misstänker att (trebens-)stativet väger ungefär lika mycket som tuben + wedgen. Rätta mig någon om jag har fel. Allt som allt väger det väl en 14 kg. Celestronen fungerar fortfarande utmärkt (och stabilt). Ett sådant 7 kg trästativ borde alltså vara tillräcklig för en C-8, åtminstone för visuellt bruk.

/Timo K
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Lantmätarstativ för astronomibruk

Post by claesh »

Jag har faktiskt också en gammal C8. Med den gaffelmontering och motor som sitter på ("Byers worm gear drive") väger allt 12 kg. Inget av dessa stativ kommer upp i 12 kg i egen vikt, men eftersom vikten belastar från toppen och inte från sidan, som vid en tysk ekvatoriell montering, så borde det rimligen funka.
Min tanke är att använda stativet med teleskopet i en alt-az-konfiguration, för visuellt bruk enbart. Jag har en wedge också men tror inte jag kommer använda den.
Efter en del Googlande så ser jag en specifik brist med stativet jag länkat till, och en mer generell brist med denna typ av stativ. Den speciella bristen är låsfunktionen för benen som är av typen "snäpplås". Dyrare lantmätarstativ har ibland en typ av skruvlås som tycks mer stabilt. Och vissa har två typer av lås samtidigt, snäpplås plus skruvlås.
Den andra "generella" bristen är hur man monterar ett teleskop på. Här lär det behövas lite fantasirikedom, jag har inte klart för mig hur detta bäst göras än.

Return to “Monteringar”