Nybörjarfråga Go to vs Push to

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Nybörjarfråga Go to vs Push to

Post by claesh »

Hej

Jag tänkte komma till skott med att köpa mitt första teleskop.

Det blir troligen en reflektor på ekvatoriell montering. Jag är inte intresserad av fotografering i detta läge.

Jag funderar kring monteringar och hur det funkar på fältet. Goto-teleskop verkar visserligen bekvämt men också bökigt. Jag kommer inte observera hemma utan ta med mig teleskopet någonstans, kanske oftast på gångavstånd hemifrån, och då känns nyttan av Goto tveksam... hur funkar det med strömförsörjning egentligen? Måste man släpa på ett tungt batteri känns det besvärligt.

Jag tycker det verkar bekvämare och mer pålitligt att manuellt puffa teleskopet dit man vill titta. Jag har hittat vissa hjälpmedel för detta, tex en app för Android-telefoner som heter SkEye, och kanske mer avancerade hjälpmedel som "Digital Settings Circles" tillsammans med datorstöd. Samtidigt verkar detta inte särskilt etablerat som användningssätt : Jag vet inte vilken precision man uppnår med Skeye, och Digital Settings Circles verkar vara avancerade DIY-projekt.

Jag söker något som är hyfsat enkelt och driftsäkert. Har Goto-monteringar också ett Pushto-stöd som inte kräver tunga batterier? Eller har jag missat något väsentligt?
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Nybörjarfråga Go to vs Push to

Post by Frazze »

Hej.
Jag kan bara svara för hur det fungerar på ett HEQ6-Pro, och där kan man lossa drivningen och knuffa för hand, men det finns ingen möjlighet att göra finjusteringar för hand, då måste man köra via motorerna och handkontrollen.

Ett batteri behöver inte vara så stort, om man bara ska använda för att köra goto och inte följning så räcker ett litet batteri från Clas Ohlson länge.

Mvh
Daniel
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga Go to vs Push to

Post by claesh »

Hej Daniel

Tack för svar. Jag gick in på din astrofoto-blogg som du länkar till i din signatur där du beskrivit hur du löst strömförsörjningen. Mycket upplysande!

Mvh Claes
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nybörjarfråga Go to vs Push to

Post by Corpze »

Jag hade samma tankar som dig när jag kikade runt innan mitt första teleskop-köp, Det slutade med ett nexstar 5se som jag tyckte var mkt smidigt, lätt att ta med och drivs på batterier så man slipper ta med strömförsörjning (bilbatteri). Till just det teleskopet kopplade jag även skyfi-modulen och allt blev sjukt enkelt att hitta på himlen. Nu har jag i och för sig köpt en NEQ6 Pro synscan men det är mest pga att jag vill försöka mig på astrofoto... Så nu ska jag avyttra det gamla teleskopet men kommer nog sakna dess smidighet faktiskt, för NEQ6an är allt förutom smidigt :P
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”