Page 1 of 1

Motorkåporna tar i på CG5 GT

Posted: 2012-05-01 22:38:39
by vejbymats
Det här känns som om det är en sak som *alla* vet, utom jag då, men just därför måste jag fråga. :-)
Jag ställde ut min C8 vid 6-tiden ikväll för att ta lite bilder på månen. Jag placerar monteringen "hyfsat" mot norr, och gör en align (hmmm) mot endast månen. CG5'an missar målet med någon måndiameter, men det är inte så konstigt. Nu är monteringen så att tuben ligger på den högra sidan när jag står bakom tuben.
Allt fungerar bra fram till för en halvtimme sedan då plötsligt motorkåporna tar i varandra så att det blir stopp! Månen är nära meridianen när det händer.
Ren flax att jag var ute just när det hände...

Borde inte tuben startat "till vänster" för att ge mer tid innan stoppet?
Borde överhuvud taget kåporna ta i varandra? (Det är här jag känner att jag missat något.)
Om/när nu kåporna trots allt tar i, borde inte programvaran känna till det och skifta över tuben till andra sidan?

Tacksam för tröstande och visa ord som kan hjälpa mig undvika detta i fortsättningen.
Mats

Ahh, "The Meridian Flip"!
Jag hittade detta nu:
"The various goto mounts using the SynScan controller - Orion SVP, Sirius, Atlas and SkyWatcher EQ5,6 will do the meridian flip during goto operations, but while tracking will merrily keep going across the meridian allowing possible scope contact with the tripod (depending on the declination and how much is hanging off the back end of the scope), there will be no automatic flipping or even limit stopping during tracking. "

Det känns lite illa...

Re: Motorkåporna tar i på CG5 GT

Posted: 2012-05-01 23:19:46
by Grinde
Hej!

Det är vanligt att monteringen kör sin goto-slew till målet med tuben på "rätt" sida om monteringen(målet öster om meridianen / tuben väster om monteringen och vice versa), oavsett hur nära meridianen målet ligger. Det kan som du märkte ställa till bekymmer om man kör goto till ett mål som alldeles snart ska passera meridianen. Då tycker jag det är bättre att slewa manuellt, så tuben hamnar på monteringens östra sida, och kan tracka ostört genom meridianen. Dvs en tidig och förebyggande pirflip. På dyrare monteringar brukar man kunna ställa in en tolerans så man automatiskt hamnar "rätt" vid slew nära meridianen, men det är onödigt lyx om man ändå är på plats.

Ps. Jag har själv vid flera tillfällen råkat låta tuben braka in i stativ-benen med min NEQ6a, men det har gått bra varenda gång som tur är. :P

Re: Motorkåporna tar i på CG5 GT

Posted: 2012-05-01 23:30:03
by vejbymats
Tack Grinde för svar!

Ja, det visar sig att jag inte var tillräckligt påläst! Jaja, det är inte första gången... :)
När jag väl kopplade det till meridianen så finns det en hel del att läsa på Netet.

/Mats