Celestron Nexstar 4SE med filter och eyepieces

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Celestron Nexstar 4SE med filter och eyepieces

Post by SnårriSturlason »

Hej!

jag har köpt ett begagnat nexstar 4SE-teleskop. Grabben jag köpte makapären av hade inte pejling på hur det fungerade (eller om det ens fungerade!) så nu står jag, en glad amatör/n00b, med ett teleskop med tillhörande alluminiumfärgad agentlåda med eyepieces samt filter. Användarhandboken laddade jag ned men kan inte hitta var man kan läsa om hur och vart man monterar filtrena.

Förövrigt är det ett rikligt lager av moln i skyn och kommer vara så, enligt yr.no, hela helgen så någon jungfrutur lär det inte bli nu så det hastar inte med att få ett svar :)

Allt gott,
Snårri
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Celestron Nexstar 4SE med filter och eyepieces

Post by Johansson »

Filter monterar man i änden på okularet som går in i diagonalen.
Nexstar teleskopen är mycket lättanvända, man alignar och är igång på under en minut.
Kör du SkyAlign behöver du inte ens kunna namn på stjärnorna. Välj tre starka stjärnor i en triangel på himlen så är du körklar sen. Lycka till :good:
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Re: Celestron Nexstar 4SE med filter och eyepieces

Post by SnårriSturlason »

Tack för svaret Johansson!

Nu testade jag att sätta in ett månfilter i okularet och det satt som en smäck. Nu är det bara att vänta tills nästa molnfria helg för jungfruturen.

Förresten, jag betalade 3500 NOK för teleskopet med tillhörande filter och okular. Teleskopet hade, enligt säljaren, blivit använd en gång och vad jag kan se med mina amatörögon så är det i mycket gott skick. Bra eller dålig affär?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Celestron Nexstar 4SE med filter och eyepieces

Post by Corpze »

Låter bra imo. Speciellt med okular och filter till!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”