CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by dansan »

Hej!

Återfunnit tjusningen med asrtonomi efter längre uppehåll och funderar nu på att köpa en 6" reflektor för astrofotografering.
De monteringar som min budget tillåter är CG-5-GT eller EQ5 Skyscan pro, svårt att välja mellan dessa.
CG5-GT är mer stabilare än Skywatcher EQ5 skyscan pro men låter nått fruktansvärt har jag förstått.
Vill kunna använda teleskopet på min baksida (bor i radhus område) utan att väcka grannarna :)

Skulle vara djupt tacksam om någon har lite erfarenheter att delge mig ang dessa monteringar.
Motivera gärna varför jag ska välja den ena framför den andra.

Tack på förhand!
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Jonas »

Hej Daniel,

Jag har väl egentligen inget klart svar för dig men äger själv en HEQ-5 SynScan Pro så det är endast den jag kan uttala mig om och jag är nöjd med den. Bra träffsäkerhet för GoTo:n, tyst och lugn samt bra "packåsna", dvs jag kan lasta på den ganska bra utan att den protesterar - så länge monteringen är välbalanserad! Om den inte är det, fungerar inte trackingen speciellt bra för astrofoto.

Du nämner även att Celestrons montering CG5-GT skulle vara stabilare än EQ-5:an - och det kanske den är men det förvånar mig lite eftersom jag trodde de i stora delar hade samma grundkonstruktion. HEQ-5 SynScan kan däremot bära större last än CG-5.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by HanssonJ »

Hej Daniel.

Är själv nybörjare och köpte en CG5-GT med en Celestron C8-SGT på. Har därför inget att jämföra med, men visst låter den en hel del. Tycker väl att CG5:an fungerar OK, men så här i efterhand (framförallt efter att ha skummat av ett antal forum) hade jag nog lagt till pengarna och köpt en NEQ6 PRO SynScan eller något liknande. Tycker att det är lite svårt att få CG5:an att gå riktigt bra, framförallt om det börjar bli lite kallt. Däremot är den "nya" Polar Alignment-proceduren på CG5:an mycket lätt att använda.

Men kolla med de olika affärerna i Sverige - tycker väl att man får bra svar av dom.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by glappkaeft »

HanssonJ wrote:Tycker att det är lite svårt att få CG5:an att gå riktigt bra, framförallt om det börjar bli lite kallt.
Det där är ett problem på princip alla monteringer. Av någon konstig anledning verkar teleskoptilverkarna tro att ingen bor där det kan bli -20 (eller bara -10 i vissa fall) och väljer oljor och fett som stelnar i dom temperaturerna. Det enda man kan göra åt det är att ta bort det gamla fettet och fetta om med bättre grejer.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Bengt »

"Det där är ett problem på princip alla monteringer. "
Nja alla och alla det är väl ändå att ta i . Skriver nog inte under på att det är så att alla slänger kina klister i sina monteringar. :S
Har aldrig haft några som helst problem med kyla på min G11 montering . Tickar på lika bra i både 25 plusgrader som 25minus.
Skulle tro det gäller alla monteringar från mellanklass och uppåt att de har bättre fett i sig.
Sen är det ju så att vissa monteringar också har stora problem med att elektroniken inte funkar med kyla tex vixens med star book.
Inget dock jag hört om dessa två monteringar du väljer mellan.

Bengt
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Corpze »

Är själv i tankarna att köpa nytt, har kikat på både CG-5 och Heq5 synscan pro men just nu lutar det åt att hosta upp några tusen till och köpa NEQ6 synscan pro, då lutar det åt att beställa från astroshop.eu. Någon som köpt därifrån?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Corpze »

Såg nu att Skywatcher är på G med en ny kombinerat AZ och EQ montering, http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... mount.html

Vad är fördelen med AZ och EQ, är det någon vinst i att kunna kombinera båda?

Är det värt att vänta på denna eller ska man slå till på EQ5/6?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Peter R »

Det var intressant för Meade är också på G med deras LX 80 som jag tog upp i en tråd för ett tag sedan viewtopic.php?f=17&t=5647 och som verkar vara försenad. Undrar om det är samma montering under skalet.

Fördelar på papperet (eftersom de inte finns ute):

- Du väljer själv om du vill använda den i Ekvatorial (Goto, Foto osv) eller AltAz som kan vara väldigt teknikbefriat och avkopplande som en Dobson-montering om du vill stjärnhoppa, men jag antar med inkopplad motordrift.

- Möjlighet att montera på 2 tuber i stället för en tub och motvikter.

- Relativt stor lastkapacitet i alla fall enligt specarna till LX 80.

- Hyffsat lågt pris för LX 80 i USA och på kontinenten, återstår att se hur det blir i Sverige. SW-modellen verkar inte prissatt ännu.

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Jonas »

Jag kan väl säga så att om det inte gällde ett val mellan de monteringar frågan ursprungligen gällde, skulle jag välja en EQ-6 Pro SynScan av ett antal anledningar:
- Den kan bära stor last i förhållande till sitt pris
- Den är träffsäker om man ställer in den noggrannt
- Den är lätt att arbeta med
- Det är väldigt få sladdar
- Den är tyst

Jag valde själv EQ-6 Pro SynScan som montering av ovanstående orsaker när jag lämnade "synkronmotorvärlden". (Den tid då man själv fick leta upp objektet).

Den enda nackdel jag kan komma på med den monteringen är att den kan vara lite tung att "släpa omkring på" men inte tyngre än att jag utan vidare tar med den ut på vägastronomi.

Jag köpte senare en HEQ-5 Pro SynScan eftersom jag ville ha en GoTo-montering som jag lätt bar ut från uterummet för kvällen hemma vid huset för att ägna mig åt astrofoto. (EQ-6:an står uppe vid föreningens observatorium för att användas med tyngre teleskop under något mörkare himmel).

Sammanfattningsvis skulle jag inte tveka att gå samma väg igen. Båda monteringarna gör det jobb de ska!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by glappkaeft »

Bengt wrote:"Det där är ett problem på princip alla monteringer. "
Nja alla och alla det är väl ändå att ta i . Skriver nog inte under på att det är så att alla slänger kina klister i sina monteringar. :S
Har aldrig haft några som helst problem med kyla på min G11 montering . Tickar på lika bra i både 25 plusgrader som 25minus.
Skulle tro det gäller alla monteringar från mellanklass och uppåt att de har bättre fett i sig.
Jo, halvproffsgrejer och uppåt verkar fungera men jag har hört om samma problem på Vixen, CG-5, EQ-5 och EQ-6 i varierande omfattning. Losmandys G11 är ju riktigt fina grejer och om jag inte hade haft tillgång till föreningens teleskop så hade jag varit riktigt avundsjuk. ;)

Sen är det ju så att vissa monteringar också har stora problem med att elektroniken inte funkar med kyla tex vixens med star book.
Där kan man även lägga till en del displayer med LCD kristaller med menyer som scrollar som på bl.a. Celestrons CG-5a. De fasta menyerna är bara att vänta ut (5-10 sek) men de scrollande menyerna blir bara ett sudd när det är riktigt kallt. Som tur är så är det inte så många som scrollar och jag har lärt mig vad som ska skrivas in. Tydligen så säljs det handkontrollsvärmare till flera märken...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Corpze »

Peter R wrote:Det var intressant för Meade är också på G med deras LX 80 som jag tog upp i en tråd för ett tag sedan viewtopic.php?f=17&t=5647 och som verkar vara försenad. Undrar om det är samma montering under skalet.

Fördelar på papperet (eftersom de inte finns ute):

- Du väljer själv om du vill använda den i Ekvatorial (Goto, Foto osv) eller AltAz som kan vara väldigt teknikbefriat och avkopplande som en Dobson-montering om du vill stjärnhoppa, men jag antar med inkopplad motordrift.

- Möjlighet att montera på 2 tuber i stället för en tub och motvikter.

- Relativt stor lastkapacitet i alla fall enligt specarna till LX 80.

- Hyffsat lågt pris för LX 80 i USA och på kontinenten, återstår att se hur det blir i Sverige. SW-modellen verkar inte prissatt ännu.

/*Peter R
Just kombinering mellan AltAz som du säger är bättre för "stjärnhoppning" tilltalar mig lite då man kanske inte alltid kan eller har ork att göra en 100% polinställning för att kunna följa objektet för visuella obsar...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by stoffe »

Är själv i tankarna att köpa nytt, har kikat på både CG-5 och Heq5 synscan pro men just nu lutar det åt att hosta upp några tusen till och köpa NEQ6 synscan pro, då lutar det åt att beställa från astroshop.eu. Någon som köpt därifrån?
Hej

Jag beställde min NEQ-6 montering därifrån och de är mycket hjälpsamma via mail på engelska eller tyska. Jag får t ex modifiera min montering med klack för att ens kunna komma i närheten utav min latidudinställning på nästan 60 grader utan att garantin uteblir. Det var iof lite special och en del diskuterande innan jag fick mitt godkännande men de är inte alls knepiga att ha att göra med, svarar alltid på mina mail och frågor.

Annars har de svenska astrobutikerna mycket bra service, Astrosweden och Teleskopservice rekomenderas oxå. Rymdbutiken finns oxå men de har jag aldrig handlat utav.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Corpze »

Själv ska ja upp i 59 grader... det kanske inte går standard? har inte ens kollat det :shy: Bor för övrigt i Arvika och sist ja kolla va det 59 grader iaf :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Frazze »

Corpze wrote:Själv ska ja upp i 59 grader... det kanske inte går standard? har inte ens kollat det :shy: Bor för övrigt i Arvika och sist ja kolla va det 59 grader iaf :D
Jag kör upp min i 59 grader och det går, men ska man upp i mer än 60 börjar det bli lite knepigare med originalbulten.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CG5-GT eller Skywatcher EQ5 Skyscan pro?

Post by Corpze »

Sicken tur :) det står ju faktiskt 90 grader på skalan... men det går alltså inte utan att modda?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;