AZ montering till astro foto?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
allibow
Posts: 10
Joined: 2011-12-29 22:53:58
spamtest: JA

AZ montering till astro foto?

Post by allibow »

hejsan jag funderar hur jag ska få mer detalj på M42

jag har en celestron nexstar 127 slt 1500mm makcass på en Az goto montering, dvs icke eqvatoriell montering

ungefär hur lång slutartid kan jag ha på kameran innan det börjar objektet börjar rotera för mycket?

bor i norrbotten

visst spelar det även roll hur högt på himmeln objektet befinner sig också?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: AZ montering till astro foto?

Post by glappkaeft »

allibow wrote:hejsan jag funderar hur jag ska få mer detalj på M42

jag har en celestron nexstar 127 slt 1500mm makcass på en Az goto montering, dvs icke eqvatoriell montering

ungefär hur lång slutartid kan jag ha på kameran innan det börjar objektet börjar rotera för mycket?

bor i norrbotten

visst spelar det även roll hur högt på himmeln objektet befinner sig också?
Jag börjar med det sista först, hur högt upp på himmelen (altitud) du fotar är inte det enda som spelar roll utan det är en kombination av altitud (höjd över horisinten), azimut (väderstreck du fotar i) samt din latitud.

En mycket förenklad formel som ändå ska vara ganska exakt är:
Rotationshastighet (grader/sek) = 0,004167*cos(latitud)*cos(azimuth)/cos(altitud),
där azimut är 0 grader i norr, 90 grader i öst och altitud 0 grader vid horizonten och 90 grader i zenit

Skillnaden mellan att fota lågt i öst eller väst (nån timme innan rotation) mot att fota i högt i zenit eller syd (några minuter som värst) är extremt stora. Tyvärr så vill man ju igentligen fota högt i zenit/syd när objekten står som bäst.

Nästa fråga är hur mycket rotation som man kan tolerera och där blir det det bökigare. Delvis så är det en smakfråga och delvis så beror det på synfältet på kameran samt avbildningskalan ("pixlarnas synfält") på din slutbild. I sin bok "Digital SLR Astrophotography" så föreslår Covington 0.1 grader som tumregel men det bör nog variera en del i praktiken. Jag antar att man måste testa sig fram men när man bestämt sig för hur mycket rotation man kan tänka sig så kan man ju lätt räkna ut hur lång tid man kan ta en exponering. Dock bör man nog göra någon slags tabell över himmlavalvet eftersom det varierar så mycket.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Monteringar”