Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by pesa »

Jag känner mig lite korkad som måste fråga om detta men....
Hittills har jag syftat på karlavagnen för att se ungefär hur jag skall vrida polskopet.
Dett ger oftast inte tillräckligt bra resultat så jag justerar med alignmaster (köp!).
Tänkte jag skulle försöka riktigt få till det med polskopet på en gång men fattar inte instruktionerna var sig i teleskopmanualen eller i synscanmanualen.

NEQ6-manualen ger jag upp men Synscan borde jag väl kunna få till...
Synscan; där står i manualen att tidsinformationen man får vid set up är "handy" för poljustering.

Man får ju 2 klockslag,vilken ska man använda och hur?

Tacksam för hjälp!
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by Frazze »

Hej.

Här är en bra länk som beskriver vad man använder klockslagen till.
Observera dock att i punkt 3 så står det att man skall använda den nedre delen av skalan, men det gäller för HEQ5, för NEQ6 är den den övre skalan som skall användas.
http://stargazerslounge.com/primers-tut ... -11-a.html

Här är en video som också förklarar hur man gör.
http://www.youtube.com/watch?v=PcctN4xVXnI

Mvh
Daniel
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by pesa »

Tack Frazze!
Löste problemet direkt.
Den där gossen (dion) är en guldklimp!
Humor har han också,kolla http://www.youtube.com/watch?v=wcvHOHwg1j4
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by gunnar »

Hej,
Grattis till din NEQ6! Jag fattar inte heller skywatchers manualer :green:
Så här kan du göra för att polinställa din montering. Först av allt se till att polteleskopet är ordentligt alignat i monteringen. Detta kan du göra på dagen genom att titta genom polteleskopet på en avlägsen fix punkt, tex. toppen på en radiomast. Rotera den del på NEQ6:an som polteleskopet sitter infästat i. Rotera ett helt varv samtidigt som du observerar att mitten på krysset i polteleskopet håller sig centrerat hela varvet mot din fix punkt (toppen på din radiomast) Om krysset vobblar runt och beskriver en cirkel så justerar du polteleskopet med hjälp av dom tre små insex skruvarna runt polteleskopets nedre del.

När detta är bra centrerat stannar du rotationen i det läge där den lilla polaris cirkeln befinner sig absolut längst ner i synfältet på den stora ringen i polteleskopet. Dra nu åt kopplingen ett tag så att du inte rubbar detta läge. Ställ nu in RA-skalan på noll mot pilens markering och lås RA-skalan ordentligt i detta läge (detta gör du bara en gång) ett tips är att även göra en liten 0-märkning med tusch-penna på monteringen här, ifall RA-skalan skulle lossna ur sin låsning senare, har hänt mig flera ggr. Du är nu klar att starta upp monteringen, slå på strömmen och mata in allt som synscan vill veta Dat, kl, kordinater bla bla bla..sen kommer vi till klockslagen du undrar över.

Dom två klockslagen (tex. HA 23.26 och Clock 06.16) som du får i Synscan använder du så här. Rotera RA-axeln till dess klockslaget på RA-skalan överrensstämmer med det som du fått i Synscan ex. 23.26 och dra åt RA-kopplingen där. Kom ihåg att du ska aldrig lossa på din RA-skala! RA-skalan har två skalor som går åt varsitt håll. Du använder den skala på RA-skalan som går medsols, skalan som går motsols är inte för norra stjärnhimlen. Det andra klockslaget "Clock 06.16 " som du får i Synscan kan du strunta i. Men när du tittar i polteleskopet igen så kommer att du upptäcka att polaris cirkeln faktiskt befinner sig i detta 06.16 klockläge. Och när du nu ändå håller på och kikar i polteleskopet så är det dags att justera in polstjärnan i den lilla polaris cirkeln. Detta justerar du med dom små RA och DEC tumskruv rattarna. När du är nöjd och polstjärnan är inne i lilla ringen dra även åt monteringen mot benstativets basplatta. Nu är polinställningen klar, detta betyder att MONTERINGEN är polinställd och har inget med teleskopet att göra. Det går alltså att polinställa utan att ha teleskop tuben monterad men det visste du nog redan. ;) Sätt tillbaka skyddslocken på polteleskopet.

Behåll strömmen på! Nu lossar du på kopplingarna igen. För hand ska du nu vrida monteringen tillbaka till home position och dra åt kopplingarna i detta läge, använd inte stegmotorerna till detta, motorerna ska vara i läget park position ända till dess du börjar med star-alignment, (det är dom om du parkerade teleskopet i park position förra gången innan du stängde av strömmen=viktigt!!) För att det ska vara enkelt att hitta home position har jag inomhus i förväg gjort en ordentlig bestämning av home position på min NEQ6:a och färgmarkerat homeposition så att jag bara behöver ställa in mot en färgmarkering ute i mörkret. :good: Nu är det i alla fall dags att sätta fast tuben om du inte hade den på från början och att göra star alignment med Synscan handkontrollen.

Hoppas detta hjälper dig och ta en titt även på denna tutorial video också

http://www.youtube.com/watch?v=XwJ9O0lF ... re=related

Hälsningar,
Gunnar
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by pesa »

Tusen tack Gunnar!
Vilken tid du tog dig,mkt vänligt!
Väldigt klar och lättfattligt.

Pelle
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by pesa »

Gunnar,så här i efterhand blir jag osäker på 2 detaljer
1) När du skriver "längst ner på masten" menar duatt plaris-markeringen (lilla ringen) skall ligga högst upp i synfältet?

2) När polarismarkeringen ligger längst ner på masten i mitt NEQ6 så pekar motviktsaxeln ca 45 grader från vertikalplanet,brukar inte home position vara så att motvikten pekar "rätt ner",dvs motvikten ligger så rätt under tuben som det går?
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by gunnar »

Hej,
Just det ja masten blir ju förstås uppochner i polteleskopet, det glömde jag bort :shy: Fel av mig där.
Jag menar att polarismarkeringen ska ligga längst ner i synfältet i polteleskopet.

fråga 2. Motviktsaxeln kan peka åt vilket håll den vill när polariscirkeln står längst ner i synfältet och behöver alltså inte stå i homeposition då, bara strunta i den om den skulle peka åt något fult håll.
Homeposition ska du ställa teleskopet i efter att du polinställt klart, det är bara ett startläge som du behöver ställa teleskopet i innan stjärnkalibreringen påbörjas. Homeposition har inget samband med polariscirkelns läge i polteleskopet. Följ beskrivningen i länken http://www.youtube.com/watch?v=XwJ9O0lF ... re=related så som han gör med vattenpasset för att ta ut din homeposition. När du har tagit ut homeposition gör du lämpligast en annan färgmarkering märkt "HP" på RA-axeln så du vet var homeposition läget är. Och motsvarande även på den andra axeln.

Gunnar
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by pesa »

Aha,ok,jag förstår.
Jag had fått för mig att homeposition skulle vara samma som den med polstjärnemarkeringen längst ner.
Vad jag inte förstår nu är vilken nytta man har av en specifik homeposition (den man hittade med vattenpasset)
Det kan väl inte vara för eventuell pec man programmerat, den stämmer väl bara man gör park (oavsett "satt" homeposition) innan man stänger av.
Vad har jag missat?

Jag ber om ursäkt för alla förmodligen korkade frågor men detta är inte lätt för en nybörjare!
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by gunnar »

Hej,
Ställ teleskopet i Homeposition(HP) därförför att Synscan vet hur långt den ska räkna från denna HP när den ska köra monteringen. Gör en 3-star kalibrering. Monteringen kommer att köra till första stjärnan. Det kommer vara tydligt vilken stjärna den siktar på. Centrera stjärnan med handkontrollen och tryck enter. Fortsätt med nästa stjärna o.s.v.

Om du inte har en någorlunda bra HP kan det bli svårt att kalibrera mot stjärnorna. Tänk så här ungefär. HP=0 på en linjal och första stjärnan som ska centreras i 3-star kalibreringen är=5 på linjalen. Synscan vet var stjärnan ska vara och kör till första stjärnan=5 och stannar där=tydligt vilken stjärna den siktar på, du ser stjärnan i sökarteleskopet. Om du sätter HP som=1 på linjalen kommer synscan att köra monteringen till första stjärnan=6 på linjalen efterssom den startade på felaktig HP. Det kommer då inte vara tydligt vilken stjärna den siktar på därför att stjärnan som den siktar på ligger en bit till vänster=5 på linjalen.

Hoppas du förstår min förklaring.

Så fram med vattenpasset nu och bestäm din homeposition så kommer du att få lättare att centrera stjärnorna när du kalibrerar.
Inga frågor är korkade på Astronet, när jag inte kan svaret känner jag mig dock rätt korkad :green:

Hälsningar
Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by Corpze »

Dum fråga kanske (total novis) men jag är sugen på att ta kort och därför köpa en eq5/6 men om jag bara vill göra visuella obervationer (alltså itne ta foto någon kväll) måste jag även då göra polar-alignment för att kunna följa objektet?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by Jonas »

Kort svar: Nej.
Långt svar: Du behöver inte göra en noggrann polinställning. Det räcker med en någorlunda polinställning för att motorerna ska följa objektet om du ställer in objektet du ska observera manuellt med handkontrollen MEN för att få GoTo-funktionen att fungera exakt, dvs att du exempelvis trycker in M57 för att se ringnebulosan i Lyran, måste du göra en bra polinställning för att objektet ska centreras i okularet.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by Corpze »

Jonas wrote:Kort svar: Nej.
Långt svar: Du behöver inte göra en noggrann polinställning. Det räcker med en någorlunda polinställning för att motorerna ska följa objektet om du ställer in objektet du ska observera manuellt med handkontrollen MEN för att få GoTo-funktionen att fungera exakt, dvs att du exempelvis trycker in M57 för att se ringnebulosan i Lyran, måste du göra en bra polinställning för att objektet ska centreras i okularet.
Ok, jag tolkar svaret såhär, man behöver inte polinställa om man ska stjärnhoppa mellan ljusa objekt då man ändå kan justera, men för ljussvaga så måste man träffa "spot-on" och då är en poljustering nödvändig?

Är detta fallet med AltAz-monteringar också, eller träffar de rätt utan polinställning? sorry för lite OT där men jag är sjukt nära att trycka köp på NEQ-6an om allt faller på plats :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by anders »

gunnar wrote:Hej,
Grattis till din NEQ6! Jag fattar inte heller skywatchers manualer :green:
Så här kan du göra för att polinställa din montering. Först av allt se till att polteleskopet är ordentligt alignat i monteringen. Detta kan du göra på dagen genom att titta genom polteleskopet på en avlägsen fix punkt, tex. toppen på en radiomast. Rotera den del på NEQ6:an som polteleskopet sitter infästat i. Rotera ett helt varv samtidigt som du observerar att mitten på krysset i polteleskopet håller sig centrerat hela varvet mot din fix punkt (toppen på din radiomast) Om krysset vobblar runt och beskriver en cirkel så justerar du polteleskopet med hjälp av dom tre små insex skruvarna runt polteleskopets nedre del.

När detta är bra centrerat stannar du rotationen i det läge där den lilla polaris cirkeln befinner sig absolut längst ner i synfältet på den stora ringen i polteleskopet. Dra nu åt kopplingen ett tag så att du inte rubbar detta läge. Ställ nu in RA-skalan på noll mot pilens markering och lås RA-skalan ordentligt i detta läge (detta gör du bara en gång) ett tips är att även göra en liten 0-märkning med tusch-penna på monteringen här, ifall RA-skalan skulle lossna ur sin låsning senare, har hänt mig flera ggr. Du är nu klar att starta upp monteringen, slå på strömmen och mata in allt som synscan vill veta Dat, kl, kordinater bla bla bla..sen kommer vi till

Dom två klockslagen (tex. HA 23.26 och Clock 06.16) som du får i Synscan använder du så här. Rotera RA-axeln till dess klockslaget på RA-skalan överrensstämmer med det som du fått i Synscan ex. 23.26 och dra åt RA-kopplingen där. Kom ihåg att du ska aldrig lossa på din RA-skala! RA-skalan har två skalor som går åt varsitt håll. Du använder den skala på RA-skalan som går medsols, skalan som går motsols är inte för norra stjärnhimlen. Det andra klockslaget "Clock 06.16 " som du får i Synscan kan du strunta i. Men när du tittar i polteleskopet igen så kommer att du upptäcka att polaris cirkeln faktiskt befinner sig i detta 06.16 klockläge. Och när du nu ändå håller på och kikar i polteleskopet så är det dags att justera in polstjärnan i den lilla polaris cirkeln. Detta justerar du med dom små RA och DEC tumskruv rattarna. När du är nöjd och polstjärnan är inne i lilla ringen dra även åt monteringen mot benstativets basplatta. Nu är polinställningen klar, detta betyder att MONTERINGEN är polinställd och har inget med teleskopet att göra. Det går alltså att polinställa utan att ha teleskop tuben monterad men det visste du nog redan. ;) Sätt tillbaka skyddslocken på polteleskopet.

Behåll strömmen på! Nu lossar du på kopplingarna igen. För hand ska du nu vrida monteringen tillbaka till home position och dra åt kopplingarna i detta läge, använd inte stegmotorerna till detta, motorerna ska vara i läget park position ända till dess du börjar med star-alignment, (det är dom om du parkerade teleskopet i park position förra gången innan du stängde av strömmen=viktigt!!) För att det ska vara enkelt att hitta home position har jag inomhus i förväg gjort en ordentlig bestämning av home position på min NEQ6:a och färgmarkerat homeposition så att jag bara behöver ställa in mot en färgmarkering ute i mörkret. :good: Nu är det i alla fall dags att sätta fast tuben om du inte hade den på från början och att göra star alignment med Synscan handkontrollen.

Hoppas detta hjälper dig och ta en titt även på denna tutorial video också

http://www.youtube.com/watch?v=XwJ9O0lF ... re=related

Hälsningar,
Gunnar
Här har jag "slitit mitt hår" i flera dagar med synscans manual. Skönt, nu kan jag stoppa den i kaminen där den hör hemma. :good: Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Poljustering av NEQ6 Pro synscan

Post by anders »

Frazze wrote:Hej.

Här är en bra länk som beskriver vad man använder klockslagen till.
Observera dock att i punkt 3 så står det att man skall använda den nedre delen av skalan, men det gäller för HEQ5, för NEQ6 är den den övre skalan som skall användas.
http://stargazerslounge.com/primers-tut ... -11-a.html

Här är en video som också förklarar hur man gör.
http://www.youtube.com/watch?v=PcctN4xVXnI

Mvh
Daniel
I videon låser han Rec och Dec skalorna för att hitta HP positionen, men det går inte på en HEQ5' ändå är det samma manual för 5 och 6 ? :S

Return to “Monteringar”