latitudjustering av NEQ6

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

latitudjustering av NEQ6

Post by pesa »

Har precis fått mitt nya stativ/huvud: NEQ6 pro syncscan goto.
När jag satt huvudet på stativet noterade jag att latituden var låst till ca 33 grader trots att de bägge skruvarna (ned flärpar i ändarna) inte var iskruvade än. Ok, nån intorkad färg som gjort att det fastnat i det läget tänkte jag.
Men nej, även när jag skruvat in de bägge latitudskruvarna så vägrar huvudet ändra latitud trots jag drar så hårt jag vågar (med den anrda skruven lös förståss).Vrider jag hårdare skulle nog skruven krokna.

Finns det nån låsanårdning jag missat? Om inte, vad kan det vara?
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: latitudjustering av NEQ6

Post by Oortcloud »

Hej!

Jag har visserligen en EQ6-pro men jag tror inte skillnaden är så stor. På den jag har finns ingen annan låsanordning. Låst blir det när man dragit åt bägge skruvarna. Ser man bara till att den andra skruven (i ditt fall den bakre/övre) är lös så är det bara att skruva på den andra. Jag antar att det är den bakre/övre du skall ha lös för du vill väl ha monteringen inställd på ca 60 eller så. Kan visserligen gå lite trögt, men inget man inte klarar av med lite muskelkraft. Jag använder ibland en skiftnyckel för att få lite hävstångs effekt.

Jag minns att jag läste på AG (när den sidan levde) att någon hade problem med att skruvarna hade böjt sig och att det var svårt att få ut dem. Men det är ju inte riktigt ditt problem.

Är du säker på att: 1) den skruven du inte skruvar på är lös? 2) att du har tagit i tillräckligt mycket?

Annars vet jag faktiskt inte.

Martin
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: latitudjustering av NEQ6

Post by Starsoft »

Hej

På en EQ6 finns innanför de svarta plastlocken på sidorna, som graderingen finns på, dels en stor mutter för att låsa på själva axeln och dessutom 3 små insex låsskruvar som spänner fast en bricka som ligger mellan den rörliga delen och stativet. Med dom går det att justera hur hårt monteringen sitter fast i lat justeringen men jag har aldrig hört att dom skulle vara så hårt dragna så den inte går att rubba. Däremot vet jag att dom kan lossna med tiden så att man måste ta bort plastbrickorna som är limmade för att komma åt låsskruvarna för att spänna åt justeringen.

Det enda som skiljer en EQ6 och en NEQ6 är så vitt jag vet att NEQ6 har den större skenan för att fästa tuben på monteringen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: latitudjustering av NEQ6

Post by Damberg »

Fick min NEQ-6 igår och skulle ut o testa den för ca 30 minuter sedan!
Skulle bara gå och hämta snuset och en folköl och under den korta tiden hade hundskrället lyckats tugga sönder strömsladden som låg på golvet samt bitit upp ytterhöljet på kabeln mellan handkontroll och motor :evil:
Dock hade han inte skadat de "små" kablarna inuti....

Någon som vet om man kan köpa dessa kablar i lösvikt?

// Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: latitudjustering av NEQ6

Post by int0x21 »

Finns ritningar på dessa kablar annars.
Går att köpa nya tror jag att jag sett.

Eltejpa för stunden.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: latitudjustering av NEQ6

Post by pesa »

Tackar ödmjukast för svaren!
Pinsamt det här.....
Problemet var bara att jag hade teleskoptuben på när jag försökte vrida. Eftersom hävstångseffekten vid skruvarna är minimal pga att dom sitter nära rotationen räckte det inte till. Jag behövde trycka tillbaks tuben på hållaren med muskelkraft för att det skulle gå utmärkt att justera!
Idiotiskt,jag vet :)

Return to “Monteringar”