Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by matti »

Idag slog det mig att jag kanske inte lyckats peka med teleskopet på Polstjärnan med motviktsstången rakt ned mot norr eftersom ju Polstjärnan inte ligger exakt där och polsökaren ju placerar Polstjärnan lite åt Kochab-hållet. Jag har försökt och misslyckats varje gång innan jag börjar aligna teleskopet. Men jag undrar ändå om jag bör försöka ställa in teleskopet så det pekar exakt åt rätt håll? Har det någon betydelse för polinställningen?

Jag planerar att försöka använda min kommande guidekamera tillsammans med PHD för att kontrollera och fininställa polinställningen. Någon som gjort det och har några tips på hur man enklast går tillväga? Spelar det då till exempel någon roll om teleskopet och guideteleskopet är exakt i linje och kan peka på polstjärnan?

/matti (På väg mot en förvirring på en högre nivå.)
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by gunnar »

Hej Matti.

Berätta lite mer om vad du har du för montering till ditt teleskop?

Jag antar att det är polinställningen i sig som du är fundersam om. Det har ingen betydelse för polinställningen hur teleskopet pekar, faktiskt är det så att teleskopet kan ligga i din byrolåda när du polinställer ( ja inte riktigt bra kanske då polinställningen kan rubbas om du monterar på teleskoptuben efter polinställning)! Så mitt råd är att ha tuben monterad på monteringen då du polinställer och väl balanserad. ;)

Det är själva monteringen/motorstativet som du riktar in längs med jordens rotationsaxel när du polinställer. Detta görs med hjälp av det inbyggda polteleskopet som sitter inuti kroppen på monteringen.

Sedan när polinställningen är klar!
Kan du peka med teleskopet rakt upp med motviktsstången rakt ner mot norr, detta läge kallas "home position" och är det normala startläget för teleskopet. Om du har GoTo är det viktigt att ställa teleskopet i home position INNAN du börjar stjärnkalibreringen som är det sista finliret för att GoTo ska träffa rätt varje gång. Har du GoTo bör du parkera teleskopet i home position när du avslutar observationspasset, detta gör att motorerna i monteringen automatiskt står i home/park position när du startar upp monteringen nästa gång. (underlättar)

Home position.
Är när teleskopet pekar rakt upp med motviktsstången riktad rakt ner mot norr samtidigt som ev. GoTo motorstyrning också är i parkerat läge/home pos. (sker automatiskt om man parkerade i home pos. föregående observationspass) I läge home position går det inte att titta genom polteleskopet på min NEQ6-montering, det krävs att teleskopet vrids till vågrätt läge för att ett hål genom axeln ska frigöra sikten genom polteleskopet. Därav arbetsordningen :1-ställ teleskopet vågrätt för att frigöra sikthålet, 2-polinställ med polteleskopet, 3-ställ teleskopet i home position och vrid åt friktionskopplingarna, 4-stjärnkalibrering med SynScan-GoTo, Klart.

OBS! alla vridningar av teleskopet vågrätt vs lodrätt fram till punkt nr 4. göres genom att frigöra friktionskopplingarna och rotera teleskopet för hand. Alltså EJ med motorkontrollen som måste vara orörd i home/park position. Däremot används handkontrollens knappar under stjärnkalibreringen.

Ovan nämnda gäller Skywatcher NEQ6-Pro montering med SynScan-GoTo handkontroll som jag använder. Några andra monteringar har jag inte erfarenhet av så det kan nog avvika för andra monteringar.

Länk: Astronomy Shed Video.
http://www.youtube.com/watch?v=XwJ9O0lFnQs

Mvh Gunnar
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by bordsvatten »

gunnar wrote: I läge home position går det inte att titta genom polteleskopet på min NEQ6-montering, det krävs att teleskopet vrids till vågrätt läge för att ett hål genom axeln ska frigöra sikten genom polteleskopet.

Mvh Gunnar

Gissa om jag var frustrerad på detta då jag letade efter polstjärnan andra gången jag använde min nya neq-6 och inte hittade den på ett par timmar trots att det gick så enkelt första gången jag provade det (då det förstås inte stod i home)... tänkte att skulle det vara så här svårt att hitta den så byter jag snart tillbaka till mitt cpc-800. Slutade med att jag tog in teleskopet och gjorde ett nytt försök dagen efter, samma sak då hittade ingen polstjärna på ett bra tag innan poletten ramlade ner. Efter det kände jag mig rätt korkad men nu glömmer man det aldrig...
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by gunnar »

Ja jag var där själv för inte alls så länge sedan, har även glömt ta bort pluppen på ovansidan för polteleskopet. Fick min NEQ6 i April i år, Först efter fyra kvällar föll allt på plats med polinställning. Det var flera saker det gick fel med. bla frågan "Daylight saving on eller off?" som kom upp i handkontrollen. Den svarade jag nej på för jag antog det hade något med belysningen i tangenter och display att göra :) Men nu vet jag att det är sommartid.

Länken till Astronomy Shed video var lösningen för flera av mina funderingar, mycket bra.

Gunnar
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by bordsvatten »

Jappp den videon hamnade som favorit på youtube när jag fick min montering. Brukar göra på det viset och de verkar räcka för väldigt långa guidade exponeringar utan att behöva göra nån Driftalign för polinställning..
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by Oortcloud »

Exakt så som han gör i videon gör jag med polinställningen. Dock har jag aldrig använt mig av "home position" så som han gjorde. Bara grov inställt teleskopet. Har just denna "home position" någon större betydelse för alignment och följning?


Martin
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by gunnar »

Oortcloud wrote:Exakt så som han gör i videon gör jag med polinställningen. Dock har jag aldrig använt mig av "home position" så som han gjorde. Bara grov inställt teleskopet. Har just denna "home position" någon större betydelse för alignment och följning?


Martin
Martin.
Jag tror det kan vara ide att vara så noggrann som möjligt även med home position (skadar inte i alla fall). Då har man det bästa förutsättningarna att få till en bra följning. Detta är bara en engångsinställning som du gör inomhus med vattenpass vid julgranen precis som i videon. :)
När du är klar är du smart nog att göra en snygg färgmarkering vid varje axel-led(röd var inte så bra i mörker) som du använder dig av för att lätt ställa teleskopet i exact home pos. ute i natten.

Jag har lyckats ta 3min exponeringar oguidat i vindstilla väder med perfekt runda stjärnor. Om det beror på att jag varit väldigt noggrann med detta har jag ingen aning om.

Mvh Gunnar
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by matti »

Bra video. Känns som att jag gjort det mest rätt, fast jag bara höftat home position när jag ställer in min Vixen GP. Så nu kan jag med gott samvete strunta i att försöka aligna teleskopet med polsökaren. Det gör att man inte kommer helt rätt på första alignment-stjärnan men det kanske inte gör så mycket.

Känner att jag borde läsa instruktionen till Synscan handkontrollen. Nu när jag hållit på ett tag kanske jag fattar lite mer. Bland annat kanske jag ska satsa på att aligna mot mer än en stjärna för att pricka det jag vill fota lite bättre.

/matti
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by Lars L »

Glöm inte att kolla kallibreringen av själva polsökaren samt att ställa in skärpan på oändlighet.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by Oortcloud »

Martin.
Jag tror det kan vara ide att vara så noggrann som möjligt även med home position (skadar inte i alla fall). Då har man det bästa förutsättningarna att få till en bra följning. Detta är bara en engångsinställning som du gör inomhus med vattenpass vid julgranen precis som i videon. :)
När du är klar är du smart nog att göra en snygg färgmarkering vid varje axel-led(röd var inte så bra i mörker) som du använder dig av för att lätt ställa teleskopet i exact home pos. ute i natten.

Jag har lyckats ta 3min exponeringar oguidat i vindstilla väder med perfekt runda stjärnor. Om det beror på att jag varit väldigt noggrann med detta har jag ingen aning om.

Mvh Gunnar
Bra tips med markeringar. Kan ju inte skada i alla fall och blir det bättre så är det bra.

Enda svårigheten med metoden i videon är att kunna avgöra exakt när den "lilla ringen" som polstjärnan skall hamna i är exakt nedåt. Jag får oftast krypa in och kika från sidan för att inte bryta ryggen av mig. Då kan det vara lurigt och se om den ligger helt rätt.

När jag följde Skywatchers manual som följde med så var förvirringsfaktorn rätt hög kan jag säga... Så den metod som videon visar är väldigt mycket enklare.

Martin
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Nybörjarfråga om att peka på Polstjärnan

Post by gunnar »

Oortcloud wrote:
Martin.
Jag tror det kan vara ide att vara så noggrann som möjligt även med home position (skadar inte i alla fall). Då har man det bästa förutsättningarna att få till en bra följning. Detta är bara en engångsinställning som du gör inomhus med vattenpass vid julgranen precis som i videon. :)
När du är klar är du smart nog att göra en snygg färgmarkering vid varje axel-led(röd var inte så bra i mörker) som du använder dig av för att lätt ställa teleskopet i exact home pos. ute i natten.

Jag har lyckats ta 3min exponeringar oguidat i vindstilla väder med perfekt runda stjärnor. Om det beror på att jag varit väldigt noggrann med detta har jag ingen aning om.

Mvh Gunnar
Bra tips med markeringar. Kan ju inte skada i alla fall och blir det bättre så är det bra.

Enda svårigheten med metoden i videon är att kunna avgöra exakt när den "lilla ringen" som polstjärnan skall hamna i är exakt nedåt. Jag får oftast krypa in och kika från sidan för att inte bryta ryggen av mig. Då kan det vara lurigt och se om den ligger helt rätt.


Martin
Ja det håller jag med om. Men ställ upp monteringen och skruva till dess att polteleskopet kommer vågrätt. Titta genom polteleskopet mot någon lodrät linje i omgivningen så bör du kunna komma nära exakt nedåt med lilla ringen.

Gunnar

Return to “Monteringar”