TDM - Telescope Drive Master

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

TDM - Telescope Drive Master

Post by Grinde »

Nån som prövat denna än? http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utr ... ild_Id=602
Ser riktigt intressant ut eftersom jag klurar på att bygga en pir med betongfundament så fort tjälen släpper
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: TDM - Telescope Drive Master

Post by Bengt »

Har läst en del på nätet om de och responsen är väldigt ingen succe även om en del fått bättre driftföljning.

Meade köpte detta patent för ett antal år sedan och såg väl en chans att tjäna grova pengar på en produkt som egentligen inte gör mer än en bra autoguider eller mjukvaruprogrammet pempro.

Hade nog hellre lagt pengar på de sista nämda produkterna som kostar en bråkdel.
Men det är mina åsikter.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: TDM - Telescope Drive Master

Post by Starsoft »

Håller med Bengt, och påståendet " Den eliminerar behovet av guidekamera, guideteleskop och ett bra guideprogram typ Maxim DL." är inte riktigt.

Även om drivningen med Drive Master skulle vara 100% exakt så behöver man ändå en guidekamera på grund av mekaniska problem som Drive Master inte hjälper mot. Bara med en liten tub och med kortare exponeringstider kan jag tänka mig att det skulle räcka med en Drive Master.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: TDM - Telescope Drive Master

Post by Robert »

Vad jjag har förstått kan det fungera bra när man fotograferar om man har polinställt nog vid lite lägre bildskala.

Fotograferar man med lite längre räckvidder är det som är kvar av guidfelet väldigt snabba hopp som man inte kan guida bort. VId långa exponeringar på längre bärnvidder går det ofta bättre att guida bort pec felet då.

I alla flal vad jag har förstått då jag läst om det i forum är att den inte hjälper hela vägen fram men för lite mer widefieldfoto duger det utmärkt.

Return to “Monteringar”