Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Timo »

Hej,
köpte en adapter Seriell till USB (Kjell & Co.) häromdagen för att kunna använda en Laptop i observatoriet.
Den är till kabeln från Losmandy till dator och har en RJ11 (tror jag) på Losmandysidan och en seriell på datorsidan.
Eftersom Laptopen endast tar USB så måste en sådan användas.
Men hur jag än gör så får jag svar från datorn att det finns inget i porten jag försöker med.
Har ändrat portar, testat alla 1 - 16, men den hittar inte Losmandydatorn i andra änden.
Har även testat med både XP och Vista men nej. Adaptern skall vara Vista kompatibel.
Laddade ner medföljande drivrutiner från CD-skiva innan jag började testa.

Någon som har ett uppslag ?

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Robert »

Billiga USB adaptrar kan vara riktigt kassa har egen erfarenhet av detta och det är många USB adaptrar som fungerar dåligt då man kör mycket trafik genom dem som tex till ett teleskop.

Vet du att din seriekabel till din Losmandy fungerar? Det kan vara den som strular med.

JAg har en USB-serie adapter hemma som inte fungerar bra till Losmandy eller AP900. Den lägger av då det går för mycket trafik som det gör då det frågas efterpositioner mm hela tiden. Jag kör den nu till filterhjulet och det går bra.

På mitt arbete har vi också erfarenhet av att flera olika USB adaptrar är dåliga. Vi brukar rekommendera våra kunder att köpa en som är certifierad av Microsoft (det är dock en kort lista).
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Timo »

Hej Robert,

ja kabeln fungerar utmärkt då jag ej har adaptern på.
Men så fort jag försöker med adaptern på så hittar den inget i porten.
Jag får väl kolla om det går att få tag på en som är certifierad av Microsoft.

Mantackarsai

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Robert »

Jag lånade en från jobbet tidigare med som fungerade fint ända tilsl det blev kallare än -5 grader. Då började den tappa tecken :(

Men det finns även många billiga som fungerar bra. Dock har många billiga undermåliga drivrutiner.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by mikael »

Hej. Jag kapar den här tråden lite :)

Jag behöver två usb-serial adaptrar, en till min modifierade webkamera och en för att koppla teleskopet till datorn. Finns det någon som vet en adapter som fungerar? Webhallen har en billig: http://www.webhallen.com/prod.php?id=66437 och elfa har en hub med två serial till en usb men som är lite dyrare, den har artikelnr 25-164-25. Webbshoppen har en betydligt billigare: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.as ... 8;r:kelkoo.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Timo »

Hej,

jag skulle satsa på en dyrare variant.
Har provat 2 billiga och ingen har fungerat.
Har nu köpt en lite dyrare, VScom heter den, och kommer att testa den imorgon eller på tisdag.
Kan du hia dig till dess så meddelar jag hur det gick ?

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by mikael »

Jag ska försöka ;)
Ser fram emot resultatet.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Timo »

Mikael,

USB - serielladaptern fungerar med både XP och Vista Home Premium !
Fick ladda ner medföljande drivrutiner 2 ggr på XP men sen fungerade det.
Bra, nu kan jag styra min G11 med USB.
Köpte den här : http://datorfixarna.com/catalog/product ... ts_id=1705
men finns säkert på andra ställen också.
Men denna vet jag med säkerhet att den fungerar.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Lazze »

Jag passade på att följa det här rådet och köpa samma adapter från datorfixarna eftersom jag inte haft någon lycka med mina tidigare 2 adaptrar.
Allt började skapligt efter installation (Windows XP). Datorn ville inte spela upp installationsskivan automatiskt, så jag provade att ansluta adaptern och då frågade datorn efter drivrutiner och det gick att styra den mot CD-skivan så installationen startade.
Vid första försöket fick jag kontakt med monteringen via NexRemote en kort stund innan det slutade fungera.
Jag provade att starta om datorn, men då fick den för sig att jag har en MS serial ballpoint anlsuten till porten och datorn går inte längre att styra.
Jag har provat att installera drivrutinerna igen och ett kort ögonblick verkade datorn svälja drivrutinerna innan den började köra in MS serial ballpoint igen. Det finns ingen möjlighet att hindra den från att göra det heller.

Är det någon som råkat ut för något liknande eller har någon aning om hur man beter sig för att få datorn att låta bli att leta efter andra drivrutiner än de installerade?

/Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by regulus1 »

Inte för att jag vet om det är rätt råd men du kan ju alltid ta en titt under Kontrollpanelen, System, Maskinvara, Enhetshanteraren och se om du kan inaktivera en enhet (MS serial ballpoint?) under USB? :?

Uppdatering;
Snarare troligt att ett program autostartar (t ex via en Genväg placerad i C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart\ ). Kör msconfig och titta under Autostart-fliken. Där kanske du hittar MS serial ballpoint?
Roger
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Lazze »

Jag hade också den tanken, men innan adaptern ansluts så syns inte den aktuella com-porten i enhetshanteraren så det finns inget jag hittar att inaktivera.
Några sekunder efter att adaptern ansluts så får datorn spel när den tror att det sitter något annat där och går inte längre att styra. :evil:

Jag hinner se så mycket i kontrollpanelen när adaptern ansluts att den först laddar in USB-seriell adapter på com-port 9, men sekunden efter laddar den in MS seriell ballpoint bland drivrutinerna för möss och då är det kört.

Jag har för mig att en av de tidigare adaptrarna jag provat betedde sig likadant, men den här fungerade ju faktiskt ett ögonblick ihop med monteringen, så därför vill jag inte riktigt ge upp försöken.

/Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by regulus1 »

Roger
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Timo »

Det som attan !
Jag har inte märkt detta på min XP !
Har haft igång adaptern i cirka 5 minuter utan problem så då kanske jag slipper de här problemen ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by Lazze »

Jag hittade inget i autostart mappen som pekade mot MS ballpoint, så jag provade med tipset om fastdetect i stället.

När jag öppnade boot.ini-filen stod där redan fastdetect på en rad, men jag la till kommandot på enda möjliga återstående rad och startade om datorn.
Fast den vägrade starta, klagade på att en .dll-fil saknades i systemmappen. Datorer gör mig svettig! Jag är inte värst datorkompatibel.

Omstart igen och den startar nu inte om jag inte manuellt väljer XP Pro i stället för vanlig XP som blivit default, MEN, när jag väl gjort det fungerar allt som vanligt och adaptern fungerar perfekt. Jag kan rycka ur adaptern och sätta i den igen och allt fungerar klockrent.

Timo, om du haft igång den mer än 10 sekunder har du säkert ditt på det torra.

Det är inte bara Google som är en hjälp i nöden. Det här forumet funkar rätt bra också.
Stort tack Roger :D

/Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Får inte seriell till USB-adapter att fungera.

Post by regulus1 »

För att ändra default vid uppstart:

I ett Windows Explorer-fönster klicka höger musknapp på Den här datorn och välj Egenskaper, Avancerat, Start och återställning, Inställningar, Start, Standardoperativsystem. Här väljer du default uppstart (gissar jag :lol:)

Eller kanske :? i ett DOS-fönster:
bootcfg /query och därefter
bootcfg /default + rätt startpost-ID som listats innan
bootcfg /? listar kommandon

Googla på boot.ini och bootcfg och läs om du känner dig osäker.
Roger