Kedjeworm - intressant variant på snäckhjul

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Kedjeworm - intressant variant på snäckhjul

Post by Lasse »

Hittade denna tyska sida om hur en kille löst problemet med ett stort snäckhjul. Lägg också märket till att han använt en polaxel till en gammal montering till dec-drivning.

http://www.starwack.de/teil3.html
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Tycker det verkar som en inovativ smidig och framförallt billig lösnig den har väl antagligen inte samma precission som en riktig worm men å andra sidan kostar en kedja inte många kronor i jämförelse.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo det kan nog vara så att precisionen inte är hundraprocentig, men för en dobson så kan det ge en fungerande GOTO. Vi får fråga Martin O som är cykelmakare.
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Precis, tror att det kan vara bra om man vill ha det som hyfsad följning /goto om man bara har ett okular så man inte har 800x förstoring så är precissionen antagligen fullt tillräcklig för att objektet skall komma i synfältet, är nog smartaste gotolösningen för hemmabygge jag sett.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kedjeworm - intressant variant på snäckhjul

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Idén är smart men inte ny. Du kanske kommer ihåg att den då och då användes "förr i tiden" när man gjorde massiva monteringar för stora newtonteleskop med lång brännvid, dvs tunga hemmabyggen.

Jag är inte säker men vill minnas att någon även byggde någon form av drivning med två kedjor som gjorde att man inte fick något glapp i driften. (Gamla nummer av S&T är en guldgruva när det gäller innovativa lösningar).

En annan drivning som är mycket intressant är kilremsdrift. Fördelarna med denna är bl.a. att komponenterna är billigare och remmen som sådan dämpar eventuella vibrationer som uppstår från motorn.
En annan fördel är att den är renare att hålla på med om man t.ex. vill ha teleskopet portabelt.
Nackdelen med denna typ skulle i så fall vara att den kräver en ganska god balans på grejerna annars finns ju risk för slir.

En annan intressant idé är ett stort hjul med drivrullar. Där vilar hjulet med sin tyngd mot två odrivna kullagerförsedda (hårda) rullar. Mellan dessa (eller varför inte diagonalt från dessa) placerar man en drivning med ett drivhjul som har mjukare yta vilket ger hög friktion.

Jag har själv funderat lite på den sistnämnda. Jag har ett hjul med ca. 1-1,2 m diameter stående och drivaxel som går ut från detta. Om man skar ut en del av periferien ner mot centrum på detta hjul så skulle man kunna få till samma typ av drift som Palomarobservatoriets stora reflektor.
Det finns givetvis många problem att få till en sådan drift och ett av de centrala är att få det stora hjulet exakt cirkulärt. Det har jag dock redan funderat ut hur man ska bära sig åt att få till.....
Ett kul projekt skulle det vara i varje fall.

Hälsningar

Jonas
Lasse wrote:Hittade denna tyska sida om hur en kille löst problemet med ett stort snäckhjul. Lägg också märket till att han använt en polaxel till en gammal montering till dec-drivning.

http://www.starwack.de/teil3.html
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nej det är riktigt, kejdedrift är inte nytt. Det finns ju många varianter, bla vajerdrivning där man fäster vajerändarna i ett 3/4 cirkelformat "snäckhjul" och låter sedan vajern gå runt drivaxeln en 3-4 varv. Jag har faktiskt också funderat på en hästskomontering (Hale/Palomar). Nackdelen är att den inte blir direkt portabel med som du säger ett 1 m stort snäckhjul.

Jonas, du avslutade inte den intressanta meningen hur du skulle få kanten jämn och fin och utan ojämnheter. Jag är nyfiken... :)
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jo, man skruvar fast hjulet, utväxling, motor och hela tjilevippen stadigt i golvet. Sedan skruvar man fast t.ex. en pelarborrmaskin försedd med slipstift intill denna.
Man startar sedan hjuletoch låter det rotera långsamt och för efterhand in slipstiftet mot kanten och låter det slipa runt, runt tills man inte längre har något slag utan en jämn slipning runt hela kanten.
Detta borde låta sig göras på några timmar tycker jag.

Fiffigt va´? :D

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja fiffigt, men tror du att det blir riktigt bra? Jag förutsätter att du använder en rund plywoodskiva. Man kanske skulle förstärka den med en list av något slag. Det finns en risk att om drivhjulet är för mjukt för att få friktion att drivningen blir lite ojämn och det periodiska felet blir synligt. Ja, jo, det återstår att testa. Jag undrar just om det finns något glapp mellan en kedja längs kanten (som ovanstående exempel) och ett navkugghjul. Det borde kanske kunna fungera om det är hög kvalitet på delarna..? Jag får höra med cykelmakaren..
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Inga plywoodskivor här inte...
Skivan som i så fall ska bearbetas är 12 mm NONFRIC. Jag tror det i varje fall).
Skivan sitter monterad på en 0,7 m stor och 6 mm tjock stålplatta.
På denna är sedan påskruvat en 0,4 m fläns med en 30 mm axel - och där är väl egentligen svagheten. Axeldiametern borde nog vara större men även sådant går ju att fixa - om man vill!

Alltihop väger *några* kilo men inte värre än att man i princip skulle kunna göra alltihop demonterbart. Annars skulle det nog kunna göra sig bra i ett permanent observatorium.

Jag har t.o.m. en snygg liten snäckväxel till härligheten!

Jo...man samlar på sig prylar... :lol:

Ha det bra!

Jonas

Return to “Monteringar”