eqmod goto accuracy vid för många plate solves

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

eqmod goto accuracy vid för många plate solves

Post by Robert Habolin »

Ni som kör EQMOD, hur gör ni alignment?

Jag kör platesolves i Maxim dl med Pin Point tills jag har en 7-10 syncar. Då träffar mountet hyfsat rätt. MEN, och detta är ett problem jag aldrig lyckats lösa.

För att objektet ska hamna mitt i center så måste jag göra en plate solve precis vid objektet och sen slewa igen till det. Så långt allt bra, men om jag sen behöver gå till en stjärna för fokus och slewar till den så är den sällan i mitten av bilden utan en bit off, vilket gör att jag måste göra en ny solve för att centrera stjärnan för fokus, när jag sen då slewar tillbaka till objektet så är det inte längre i center på bilden och jag behöver göra en ytterligare solve vid objektet, och då börjar problemen. För många solves vid samma ställe så kan inte längre EQMOD bestämma vilken som är rätt verkar det som, för då slewar den fel, t.o.m står på fel ställe i planetariet. Alltså, jag väljer slew till object typ NGC7380 och jag kan se att teleskop symbolen i Maxim DLs planetarium hamnar en bit från objektet. Som att Maxim säger en sak och EQMOD en annan.

Om jag gör en ny solve vid samma objekt borde väl EQMOD override den gamla solven/syncen? Men verkar inte som det är fallet och till slut bli enda lösningen att jag måste resetta allt och börja om från början annars hittar inte mountet till objektet 100%.

Finns det nån inställning / setting i Eqmod som är bättre? jag har alignment behaviour på default inställningarna.

Sen kan det tilläggas att PinPoint Solve i Maxim är rätt hopplös, måste typ stå på objektet för att den ska klara att solva. vilket gör det väldigt drygt och tidsödande att göra en full alignement. Ibland tom omöjligt. Så många nätter som gått till waste för att nått så elementärt som GOTO inte funkar ordentligt. Har sökt på nätet men inte hittat mycket om detta. Men vet att Arne ute på Sandvreten som oxo kör eqmod, maxim och eq6 har liknande problem.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: eqmod goto accuracy vid för många plate solves

Post by Corpze »

När den gör en solve för att kolla sin egen position, lägger då eqmod till den i modellen eller gör den en solve och sedan korrigerar position och slänger den?

Kör själv inte med eqmod men i mitt program så gör den bara solve för att checka var den är, sedan kastas den.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: eqmod goto accuracy vid för många plate solves

Post by Robert Habolin »

Maxim gör en solve som jag sen syncar mot, ”sync to solved position” som då skapar en sync point i EQMod.
Problemet ligger i EQMod / EQ6, för hade inte detta problem med mitt celestron mount. Där kunde jag göra hur många solves som helst utan att det paja.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Monteringar”