Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Läste nånstans att om man ska välja nätagg är en regulerad bättre än en switchad när det gäller monteringar. Men vad är det för skillnad egentligen?
Påverkar skillnaderna mellan dom följningen i motorerna?
Har själv ett switchat och undrar om det är bäst att byta till ett regulerat eller om man ska ha kvar den man har.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by Juicy6 »

Ett välbyggt switchat aggregat är lika bra som ett "regulerat". Men tyngre förstås eftersom nättrafon blir så mycket större när transformeringen sker vid nätfrekvens istf den höga frekvens switch-agg kör med. Däremot slarvas det ofta med avstörning i switchade billiga nätdelar, det kan jag som är kortvågslyssnare intyga. Många agg saknar helt avstörning och "sänder" fyrkantvåg långt upp i radiobanden. Jag föredrar "regulerade" nätdelar med stoooor trafo, gärna toroid, stoooora elektrolyter och några fina transistorer, gärna från 3055-klonen.

Slaktade datorer innehåller ofta hyfsade nätdelar med 3, 5 och 12 volt ut, switchade förstås och ofta bra avstörda. Finns beskrivningar på nätet hur man moddar dessa. Även en liten datornätdel ger oftast 20 ampere ut utan att spänningen sjunker många millivolt...

http://www.instructables.com/id/Convert ... r-DC-Powe/

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Tackar för svaret!
Tror ja blev lite smartare nu iaf :) Så istället för att byta ut den jag har (Velleman fixed switching power supply) så kanske det är onödigt om det en en välbyggd switchat som jag har.
Trodde först att utfrekvensen på de 2 hade nån skillnad så ena inte var bra anpassad till monteringar. Blir ju lite förbryllad när det står regulerad på endel och sen switchad på andra så vet inte vad som är bäst när man inte har så jättestor kunskap inom elekronik.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by Repaterion »

Däremot skulle jag se till att den spänningsmatning du använder stabiliserad, troligtvis det som menas med reglerad.

För annars kan du ha flera volt över angiven spänning innan du belastar, så om det står 12Vdc 5A på den och hu mäter så kan kan du ha både 15,16,17 volt tills dess den är någorlunda belastad. Vilket inte våra monteringar lär trivas med, såvida det inte sitter över/underspänningsskydd i dem vilket det uppenbart inte gör iom att det går enkelt att glappa ihjäl.
Dessa problem får du inte med switchade.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Efter att ha läst och fått endel svar om skillnaderna så skulle de inte spela så stor roll egentligen vilken variant man tar eftersom båda är reglerad fast på olika sätt. De jag skaffat är reglerbara men fasta switchade nätaggregat så volttalet går iaf inte under det voltantal man använder.
Det går att ställa från 10-13.8v på dessa ja skaffat.
Men funderar på att skaffa en till monteringen som går att ställa upp till 15v så man inte kan få strömfall på kabeln.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by stoffe »

Jag driver all min astronomiska utrustning från ett enda nätagg. Ett 750 watt 80 plus Corsair. Det driver även datorn, jag har löst det så att jag har molexkontakter på baksidan av datorn där jag kan ta ut 20A 5V samt 20A 12V då slipper jag även obskyra jordloopar mellan olika utrustning som kopplas ihop med signalkabel t ex om usb-hubben har en separat nätdel så blir det ofta potentialskillnad i jord. Det slår en liten gnista om USB-kontakten när den ansluts till datorn. Detta ville jag slippa. Därav en enda nätdel till allt förutom CCD-kameran som har en egen switchad nätdel med stabiliserad utgång. Då fick jag även jordloopsproblemet, men det löste jag med att jag har en skyddstransformator mellan kamerans nätdel och 230 volt. Då blev jag av med det problemet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Ah tack för tipset! Det får ja kolla så ja inte råkat ut för samma.
Är ganska dålig på elgrejer och det här är nog första gången ja hör hör talas om en skyddstransformator :-)
Läste lite om dom men fattade inte riktigt vad den används för.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by stoffe »

En skyddstransformator matar du med 230V och får ut 230V i andra änden men det som händer är att du inte kan få en jordpotential genom den eftersom utgången på transformatorn inte är fysiskt ansluten till elnätet. Det finns även sparkopplade skyddstransformatorer vilket oftast funkar helt okej till ändamålet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Okej då tror ja ja förstår :-) Frågade elektriker här på jobbet men de hade inte en aning om vad det var för nåt hehe. Tycker ju ändå att de har lite bättre koll vad en annan har men antar att det inte används så jätteofta i hus så det inte finns i de elcentraler.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by stoffe »

Nä elektriker har ofta dålig eller noll koll på elektronikkomponenter då det inte är inom deras område. Även om tycker att el och elektronik borde höra ihop mer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Regulerad eller switchat nätaggregat till montering

Post by micke187 »

Har försökt få lite mer svar angående en skyddstransformator men efter att snart frågat alla elektriker här på jobbet så har ja fått svar att de aldrig nånsin hört talas om det förut.

Så ja undrar hur kraftig bör en sådan vara för den utrustning jag kommer använda?
För tänkte det är ju ändå en bra säkerhet att skaffa en skyddstransformator eftersom utrustningen kommer stå ute i fukten mellan varven när man fotar.
Nätaggregaten jag kommer använda ligger på 12v 12.5a och 12v 6a.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8

Return to “Monteringar”