EQ mount with no meridian flip

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Om ni läst på min hemsida: http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -flip.html" onclick="window.open(this.href);return false; så ser ni att ideerna nu är så långt komna att jag kan börja fundera på vilka matrial och tillverknings metod som skall användas.

Jag bor ju i lägenhet, men har tillgång till överfullt garage och sommarställe. Antagligen gör jag det mesta i lägenheten vilket får styra en del beslut.

Matrial som är tänkbara är: Stål, Aluminium och kolfiber. Det sista har jag ingen erfarenhet av och känns svårt.

Både stål och aluminium kan vattenskäras eller laserskäras, vet inte vilket som är bäst. Skall det skäras är det en fördel om endast platta profiler används.

Sammanfogning av de enskilda delarna kan ske med svetsteknik, skruvförband eller limning.

Svetsa skulle jag möjligen kunna göra i stål om jag kan låna in mig i en verkstad. Gods tjockleken blir för stål uppskattat för armen 6mm och i basplattan 25mm. Så tjockt matrial har jag aldrig svetsat i och kräver en kraftig svets.

Skruvförband har en stor fördel då man kan byta ut enskilda delar, till ex om man byter monteringshuvud. Blir antagligen inte lika stabilt som svets och en väldans massa hål att borra.

Aluminium har fördelen att det blir lättare även om man får gå upp i dimension något, kanske 8mm i armen, väljer man 10mm blir det mer gods att ta upp och gänga hål i. Men aluminium är besvärligt att gänga i, hur många gängtappar har man inte brytit av i sitt liv ?

Aluminium med rätt utformade profiler skulle säkerligen att för vissa moment gå att limma ihop.

Kanske aluminium som matrial och sammanfogning med limteknik samt skruvförband är en väg att gå.

Aluminium i de här dimensionerna blir nog tyvärr dyrt.

Är vattenskärning eller laserskärning att föredra i aluminium? Någon som har erfarenhet?

Ringde ett vattenskärningsbolag här i Stockholm, häpp, 3000kr plus moms bara för att börja!

Får nog söka mig till något företag i östeuropa eller möjligen england.

Skall man lämna bort det för att få profilerna utskurna så behövs ett bra CAD underlag. SketchUp som jag använt här är kanske inte lämpligt även om det går att exportera i 2D format, tror dock jag har någon gammal version av ett riktig cad program jag skulle kunna använda.

Än så länge är detta nog inget jag ger mig på även om det känns som en perfekt lösning. Jag tror det blir väldigt dyrt.

Men kan jag bestämma mig för detaljerna ovan och vilket monterinshuvud jag skulle använda skall jag göra mer detaljerade ritningar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Har inte kommit så långt än med ritningen endel annat har kommit emellan.
Men nu har jag iaf fått ihop nästan all material till piren och armen.
Själva piren blir i 120x120mm 10mm tjock fyrkantsprofil.
De på jobbet trodde att det skulle bli starkt och stabilt nog eftersom den inte blir så hög (70cm). Ja får väl försöka tro på dom annars hade de dock 140x140mm 8mm u-balk de kunde svetsa ihop till en fyrkantsprofil om det första alternativet visar sig för klent.
Sen material till armen hittade de en bit 100x100 6mm fyrkantsprofil som blir bra :)
För plattorna skulle de kolla med hans egna kontakter om de hade något liggandes. Så får se vad de får fram.
Sen till att hålla fast monteringen hade dom 20mm tjock 90mm bred plattjärn som är tänkt att ja skulle svetsa fast längst ut på armen.
Så man har ju kommit en liten bit nu iaf med att få fram material :) Bara ja får ihop en bra ritning till dom skulle de kunna svetsa ihop allt sen. Fortsättning följer
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Runda stora stålplattor kanske du kan hitta hos dom som tillverkar rördetaljer för fjärrvärme till ex. 10 till 50 cm inte ovanligt. Inner delen som blir när de gör flänsen blir ju över och inget värde för mer än kg priset och det är ju inte högt för skrotstål.

Det låter som om ditt fäste kommer väga en del, gör ju inget när det är en fast montering. Hur fäster du det i marken tillräckligt stabilt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Får höra till veckan vad min arbetskompis kom fram till om han kunde få fram nåt.
Annars får ja kolla upp de du skrev.
Ja den kommer nog komma att väga en hel del skulle ja tro men allt kommer ju stå permanent sen när allt är injusterat.
Hur mycket vet ja inte men gissar att det inte är långt från hundra kilo när allt är på plats.
Har gjutit ett fundament i backen till piren ja har nu som är 70x70x110cm så den ska nog stå säkert :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Nu har ja fått ihop till en ritning som ja tror kommer funka bra. Dock vet ja inte vad som hände när ja skulle mäta ut vinkeln på axeln. Blev inte 60 grader som ja trodde ja räknade ut den till. Istället hamnade de på 56 grader..
Dock går det att fixa till de sen vid kapningen. handlar bara om några millimeter som sagt.
Men tror detta kommer duga bra. Dock är det säkert nåt som kommer ändras på senare.
Fast om det nån som har nån invändning på ritningen så är jag idel öra :)
arm pir.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Du har väl tagit med i beräkningen att RA axeln inte kommer mitt för armen så inga otrevliga överraskningar dyker upp när du testar.

Men du hade ju en provmodell i trä att testa på.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Jo då får ja bara vinkeln rätt så kan jag ha RA-axeln rät jämns med armen. På så sätt blir det inte nåra stora justeringar så allt går fritt från armen. Får försöka så det bara blir ett par grader man behöver justera för.
Eftersom ja tänkt att ha justeringen för ra vid monteringen.
Kanske inte den bästa lösningen men tror den blir mer exakt om man har en justerskruv under monteringen. Sen är det bara att skruva åt bulten som går genom monteringen så det sitter hårt. Är väl egentligen den mest svaga länken i allt vad ja kan se.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Hej Micke!
Jag tänkte inte på vinkeln utan att huvudets RA axel är förskjutet 5 till 10 cm relativt center på armen. Det gäller att DEC axeln är tillräckligt lång så teleskopet och utrustning hamnar utanför armen. Speciellt då förstås i nedre läget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Jo det har jag allt koll på :) Förlängde armen endel iaf så allt skulle gå fritt för dec-axeln har endel som sticker ut där som sagt. Det negativa är att tyngdpunkten ändras en liten bit ut från piren men får hoppas det ska gå bra ändå.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Kom på en sak du skrev Lars om förskjutningen av RA och ja tror det kan bli lite för trångt för monteringen om ja ska få 5-10cm mellanrum mellan armen och teleskopet efter att ha mätt.
Lösningen blir att förlänga fästet för monteringen så det kommer ut från själva armen så jag får plats med att ha monteringen mellan plattorna . Sen får jag nog förflytta hålen neråt ett par cm. Kom ju på att ja också har en fokusmotor som sticker ner drygt 6 cm under tuben. Dock går det väl att snurra på hela tuben så den hamnar uppåt men tror det kommer bli trångt med att ha de så med allt annat man har på tuben just nu.
Blir också att korta ner övre armen endel så tyngdpunkten hamnar mer centralt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Du kan se på min bild hur jag längst ut på armen tänkt fräsa bort en del så RA axeln kan "sjunka" ned i linje med armen, fäst hålen sitter på en extra bit under. Har inte hunnit mäta ut de exakta måtten än utan är bara en skiss.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Ja det är ungefär så ja tänkte också.
Bara göra ändring på ritningen så är det bara att börja svetsa ihop sen.
Pratade med arbetskolegan och han kunde fixa 25mm tjocka runda stålplattor 250mm. Och de kunde laserskära i material upptill 15mm. Funderade på om det skulle funka att ha övre plattan i 15mm och undre 25mm? Eller blir det för klent tro?
Eftersom ja ska ha ovala hål i övre plattan så kunde han laserskära ut dom åt mig om jag ville.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Du kan ju alltid öka antalet bultar som håller ihop plattorna och sätta de närmare balken, då borde det inte svikta tycker jag. Fast då hade det ju varit bättre med en rund pelare. Vattenskärning kanske klarar tjockare matrial?

Min nuvarande platta är 250mm i diameter, men bara 15 mm tjock, fast inga stora påfrestningar i dagsläget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by micke187 »

Jo det kan man ju göra iofs. Får dubbla antalet bultar på sidan så ska det nog sitta bra sen.
Tyvärr så kunde ja bara få fram fyrkantsprofil i den storleken och tjockleken så får det får ja hoppas funkar bra ändå.
Sen med m16 bult genom plattorna bör det bli stabilt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQ mount with no meridian flip

Post by AstroFriend »

Jag letade lite på nätet om water cut arbete. Kanske någon typ den här:
https://www.emachineshop.com/machine-sh ... age92.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De har online service och ett fritt 3D verktyg att göra ritningarna i.

Skall det vattenskäras är det lämpligt att det är uppbyggt i platt profiler.

Så här skulle det kunna se ut:
mount-arm-v2-800pix.jpg
mount-arm-v2-800pix.jpg (20.64 KiB) Viewed 5906 times
Till ex. i aluminium med gods tjocklek på 10mm, lätthål gör det än lättare utan att sätta ned hållfastheten för mycket.

Mest lite lek med ideer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;