Serva Losmandy GM8

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Hej alla här på Astronet.
Nu har jag äntligen återupplivat mitt intresse för astrofoto och medan jag väntar på nästa natt fri från moln och måne så funderar jag på att göra lite hemmaservice på bl.a min montering.

Det är en ganska gammal Losmandy GM8 som köptes någon gång på 90-talet om jag minns rätt.
Image

Vad jag vet har den varken rengjorts eller servats någon gång sedan dess, eller åtminstone inte av den tidigare ägaren. Jag har använt den utan några riktiga problem till att fota djuprymd och måne för 1-2 år sedan. Med autoguiding lyckades jag ta 5-minutersexponeringar utan problem så jag har inte märkt något fel med trackingen. Det jag har märkt är att klämmorna för RA- och DEC-axlarna inte är lika effektiva som de borde vara så att rengöra dessa är prio ett.

Jag har tänkt följa denna guide för rengöring av Losmandy G11 då konstruktionen för klämmorna i princip är identisk med min montering:
https://seeingstarswi.wordpress.com/ast ... ope-mount/

Det jag saknar här hemma är Isopropyl och smörjmedel så jag har tänkt införskaffa följande:
Isopropanyl för rengöring https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... -ml-p18358
Universalfett för smörjning https://www.clasohlson.com/se/Universal ... #undefined
Tror ni att dessa funkar?

Även om trackingen hittills har funkat som den ska öppnade jag upp och kikade hur det såg ut där och möttes av detta:
Image
DEC

Image
RA

Det ser ju skrämmande ut. Bör jag göra nåt åt detta också? Är ingen höjdare på att hantera mekaniska grejer så jag kan inte riktigt lita på mitt eget bedömmande.

Sist har jag några frågor angående strömförsörjning. För att slippa hålla på med batterier och grejer planerar jag att strömförsörja montering och dator genom ett eluttag som sitter på utsidan av mitt hus ungefär där jag brukar fota med teleskopet. Eluttaget har lock som skyddar ovansidan av kontakterna när de är ikopplade. Visst borde det gå bra att koppla in montering och dator i en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ags-p39633 eller ska jag vara orolig för att något kan skadas när det blir fuktigt/kallt? Har inte någon bra koll på elektronik heller så jag ber om ursäkt för en dum fråga... :D

Visst borde det vara lugnt att lämna monteringen (utan teleskop och kamera på) med en presenning över under nätterna/när den inte används? På så sätt skulle jag slipper poljustera och bära ut och in allt hela tiden vilket har varit en av anledningarna till varför jag tröttnade förut.

Utöver detta har jag gjort det rätt svårt för mig själv genom att välja en montering som inte har GoTo (Gemini-2 är svindyrt...) samt genom att fota med en Sony A7 som knappt har något stöd för kontroll genom dator, så det ska bli spännande att få till dithering och allt det där. Samt är jag evigt rädd för att ta flats då dessa alltid har försämrat min bild istället för att förbättra den (jag har uppenbarligen gjort något fel). MEN när jag väl får till allting är jag säker på att resultatet är bra eftersom att jag har fått bra resultat tidigare med sämre utrustning. Utmaningen är det som gör det hela värt det, eller nåt!

Tack,
Fredrik
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Serva Losmandy GM8

Post by magnuslar »

Hej!

Kul att se en Losmandy här - själv har jag en G-11, som också behöver servas. Har du frågor om det så är ju Losmandy user group på yahoo ett ovärderligt hjälpmedel - är du medlem där?

Jag tror inte det är några problem att göra som du tänkt. Men det fett som folk verkar rekommendera är SuperLube. Finns att köpa lite här och där.

Mvh

Magnus
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

magnuslar wrote:Hej!

Kul att se en Losmandy här - själv har jag en G-11, som också behöver servas. Har du frågor om det så är ju Losmandy user group på yahoo ett ovärderligt hjälpmedel - är du medlem där?

Jag tror inte det är några problem att göra som du tänkt. Men det fett som folk verkar rekommendera är SuperLube. Finns att köpa lite här och där.

Mvh

Magnus
Hehe, det verkar vara rätt sällsynt att träffa på någon med Losmandy. Har bett om att få gå med i Losmandygruppen på yahoo nu, tack för tipset :)
Jag beställde även en liten tub Super Lube. Jag tror inte att det kommer vara några problem att rengöra klämmorna men det ser lite klurigare ut med worm gears (vad heter det på svenska?)... Kanske är lika bra att låta det vara tills det börjar krångla, om det nu kommer göra det.
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Timo »

Hej Fredrik !

Jag har själv en G11 och ser att Magnus också har en :)
Inga problem att göra som du säger men helst Super Lube. Fettet skall tåla många minusgrader om du har den ute hela tiden.
Och är det originalfettet sen 90-talet så kanske dags att byta ut det.
Min står i en friggebod med öppningsbart tak året runt och det fungerar bra.
På min har jag bytt ut både växellådor och snäckskruv/hus.
Skulle du få för dig att lossa på snäckhus/drev så har jag några viktiga att ge dig innan du sätter ihop det igen :)
Hälsningar
Timo Nordberg
Immeln
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Timo wrote:Hej Fredrik !

Jag har själv en G11 och ser att Magnus också har en :)
Inga problem att göra som du säger men helst Super Lube. Fettet skall tåla många minusgrader om du har den ute hela tiden.
Och är det originalfettet sen 90-talet så kanske dags att byta ut det.
Min står i en friggebod med öppningsbart tak året runt och det fungerar bra.
På min har jag bytt ut både växellådor och snäckskruv/hus.
Skulle du få för dig att lossa på snäckhus/drev så har jag några viktiga att ge dig innan du sätter ihop det igen :)
Hälsningar
Timo Nordberg
Immeln
Nu har jag rengjort klämmorna och diverse så monteringen är betydligt mer användarvänlig. Skönt! Hoppas att det håller nu så att jag slipper uppgradera delar.. :) De riktiga utmaningarna kommer framöver med guidning och dithering och allt vad det är. Spännande! Väntar bara på en molnfri kväll...
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Serva Losmandy GM8

Post by magnuslar »

Hej!

Hur har det gått för dig nu, med rengöring och smörjning?

Nu har jag också för första gången plockat isär min G11, rengjort och smort. Jag plockade också isär drivningen, rengjorde tandhjulet och snäckdrevet, och smorde allt igen med tunt tunt lager, och har sen justerat och testat och justerat och testat. Och nu ser det ut att funka bra :) Hade ett totalt RMS inatt på mellan 0,6" och 0,9", och det är jag nöjd med.

Jag har alltså inte nån "high precision worm" eller "one piece worm". Hur är det med er andra med Losmandy, hur har ni uppgraderat?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by AstroFriend »

Hej,
Du kan använda ett standard drivkort till din montering. Antagligen går motorerna du har att använda. Du styr sedan det via EQMOD och andra program över ASCOM.

Tony har byggt ihop sin montering på det sättet och kan berätta om detaljerna du behöver veta om du ser det som intressant. Borde klara sig med en tusenlapp.

Du hittar länkar till delar du behöver, bland annat styrkorten på min hemsida under länkar.

Här är det jag tänkte på:
https://www.astroeq.co.uk/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.astroeq.co.uk/tutorials.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Flats är svårt, blir lätt nivåfel om man gör fel eller om programmen är felskrivna. Jag fick det inte riktigt bra förräns jag skrev ihop en egen kalibreringsrutin för det.

Vilka kameror och program har du använt när det blivit fel?

ps.
Om du kopplar dina astroprylar till 230 volt utomhus, ha en jordfelsbrytare då så du får uppleva pensionen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Magnus:
Som nämnts så har jag nu rengjort klämmorna och kullagren samt tagit bort det överflödiga smörjningsmedlet som inte behövdes. Jag har tagit ut monteringen några gånger och det har fungerat bra (180 sekundersexponeringar utan problem iallafall), dock så var min poljustering extremt dålig vilket nog gjorde att grafen i PHD2 inte såg så behaglig ut. Verkade utöver detta ha ganska mycket DEC backlash men detta syntes inte i bilderna. Klämmorna fungerar som de ska nu iallafall, tror jag.

Lars:
Vänta, vänta. Menar du att man kan fixa Go-To utan att behöva spendera flera tusenlappar på Geminisystemet...? Detta är nyheter för mig. Riktigt goda nyheter. Det verkar som att min process kommer att förenklas rejält nu när jag även har skaffat en Canon 500D som kan styras från datorn. Jag har även hittat en väldigt intressant mjukvara som kan användas för att poljustera monteringen med hjälp av en guidekamera:
https://astrobackyard.com/polar-alignment-in-sharpcap/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska bli skönt att inte behöva få huvudvärk innan man ens har kommit igång med fotandet, om allt nu kommer att sammarbeta.

När jag har tagit flats tidigare har jag använt min Sony NEX-5T. Jag använde en vit duk som jag spände fast med ett gummiband och sedan pressade jag laptopskärmen med en vit bild mot teleskopets öppning. Jag använde nog nåt automatiskt läge på kameran så att det exponerade "korrekt" automatiskt, men kanske var det detta som gick fel. https://photographingspace.com/how-to-c ... otography/" onclick="window.open(this.href);return false; <--- Enligt denna länk kan man mäta genom PixInsight om exponeringen är korrekt vilket jag nog ska prova innan nästa fotosession. Jag har beställt en billig LED-platta som jag har tänkt använda som ljuskälla istället för min laptop.

Edit: Har läst på lite och det verkar som att motorerna skulle behöva uppgraderas för att det ska fungera korrekt med AstroEQ... Så det blir nog mer pengar än vad jag kan spendera trots allt :(
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by AstroFriend »

Det vore märkligt om du skulle behöva byta motorer, borde ju vara standard stegmotorer, skriv till AstroEQ och fråga. Var läste du föresten att du skulle behöva byta dom? Behöver du byta borde det gå att finna på Ebay för små belopp. Kan du se om stegmotorn är ihopbyggd med växellåda eller om hela växeln ligger i monteringen?

Rådgör med Tony här på Astronet hur han gjorde med sin montering när han använde AstroEQ. Borde knappast kosta några större belopp även om du måste byta motorer, den mekaniska anpassaningen kan ju dock vara lite knepig om du inte är van att arbeta med mekanik.

När jag gör driftalign brukar jag använda PHD som är väldigt smidigt:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du verkar bygga en liknande flat utrustning som jag gjort:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra om du kan justera färgbalansen på LCD plattan ifall det är en DSLR färg kamera du skall använda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Alltså, jag är så dålig på mekaniska prylar så egentligen har jag ingen aning om vad jag håller på med när det gäller motorer och växellådor och dylikt. Jag kollade runt lite i Losmandy user group på yahoo och någon frågade detta angående en Losmandy G11S med de vanliga stegmotorerna (borde vara typ samma som jag har, om inte ännu bättre eftersom att mina är så gamla):

"Apart from the Gemini retro kit, which I could add later, is there any other way to give my mount Go-To and guiding capability other than the Gemini kit? I'm assuming the motors etc might need to be upgraded, or can it be done without that?

Till vilket svaret var:

"As to GOTO, you have several options. First, yes, you have to replace the motors. The existing steppers have a large step angle; something like 15 degrees I seem to recall but it may be 7.5 and so are highly geared down (like 1:3600 and hence produce lots of torque - a good thing) and can not be spun up to high speed, all steppers lose torque when you drive them too fast. There are three commercial systems I know of (with two variants at least):

1. The Gemini-2 as you well know. Expensive (nearly as much as the mount!) but a drop in.
2. The Sidereal Tech system, cheaper with bigger motors. But you have to buy/make mounting brackets.
3. The Avalon StarLock system. Based on steppers. Complete kits available from Deep Space Products. About $1300.
4. The Avalon motor set and the controller (needs a PC and EQMOD to work) from ASTROEQ. The controller is 85 euros. The motor kit from Avalon is about $400."

Kanske är det så att det skulle funka men att GoTo-hastigheten skulle vara väldigt begränsad... inte för att det skulle göra mig så mycket, men det beror väl på till vilken grad.

Angående det där med växellådan så har jag ingen aning. Så här ser det iallafall ut:
Image
Image
Image
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Serva Losmandy GM8

Post by AstroFriend »

Ja enligt den informationen kanske det underlättar att byta mot standard motorer. Men krävs nog en kompletterande växellåda, kan vara så enkel som en tandrem växel.

Dock om du inte är van att mecka mekanik skulle jag avråda dig att ge dig på det om du inte har någon kamrat som skall göra något liknande och ni kan hjälpas åt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Serva Losmandy GM8

Post by magnuslar »

Hej!

En möjlighet är kanske det här projektet, som använder stegmotorer (från en ny post i Losmandy-gruppen):

https://groups.io/g/onstep" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur du än gör är det lite mek. Enklaste är nog utan tvekan att köpa nya servomotorer från Losmandy (du kan köpa dem från Telesko-Express, snabbare) och ett Gemini-kit, men det är också dyrt. Men det funkar väldigt bra :) ExploreScientific har också ett bra system - du skickar in huvudet till dem och de utrustar det (i alla fall för G11).

Det jag hade funderat mycket på i din ställning är också möjligheterna att styra med datorn. Om du kör windows så vill du systemet ska vara ASCOM-kompatibelt, och är du något av Linux-användare så ska det vara Indi-kompatibelt (jag kör Indi/Ekos med min G11).

Växellådan är den avlånga, droppformade, lådan närmast monteringen. Har precis fått nya till min G11, kostar under 1000-lappen för två.

Magnus
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Feffe »

Hm. Jag tror att jag tills vidare klara mig på att leta reda på objekt med hjälp av sökare. Just nu vill jag bara komma igång och få ordning på allt så jag kommer börja med de väldigt ljusstarka.

Det ska tydligen bli en liten lucka i vädret ikväll så jag kanske ger mig ut och provar några grejer. Målet just nu är att få bra poljustering, lågt RMS och fina flats som faktiskt hjälper. Får se hur det går!

Uppdatering: Det gick inte alls bra. Just nu känns det rätt hopplöst. Första gången med DSLR och jag har insett hur mycket svårare det är med framing och focus jämfört med spegellösa kameror. Men det var inte det största problemet. Poljusteringen verkade vara okej (betydligt bättre än förra gången) och backlash vat också okej (betydligt bättre än förra gången) enligt Guiding Assistant I PHD men det visade sig inte i bilderna. På de tio eller så 300-sekundersexponeringar jag tog så var alla smått utdragna i DEC-ledet, inte jätteilla, men märkbart så under 100% förstoring. Har haft detta problem förut men det fixade jag genom att dra sladdarna ungefär genom mitten av tuben så att det inte skulle bli något drag på grund av det. Men nu verkade det inte fixa problemet. Kollade balansen i efterhand och den var kanske inte perfekt men i min erfarenhet inte något som borde ha påverkat guidningen så pass...

Överväger allvarligt på att ge upp med allt detta (kanske bara är i stundens hetta), eller åtminstone att ge upp på min Losmandy. Frågan är om jag ska fortsätta kämpa med det här, för jag gillar verkligen monteringen annars, eller om jag ska byta ut mot HEQ5 och njuta av GoTo samt av att inte behöver pilla så himla mycket för att få okej resultat.

Och just det ja, det var -10° C när jag plockade in allting, så det gjorde inte riktigt situationen mer hanterbar... :D
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Serva Losmandy GM8

Post by magnuslar »

Hej!

Ugh. Låter frustrerande och kallt. Framförallt frustrationen känner jag väl igen...:)

Det är ju synd om du ska ge upp. Jag vet inte hur HEQ5 förhåller sig till G8:an men Losmandy är ju fina prylar, och går alltså att uppgradera. Senaste Atro Imaging Channel handlade om Losmandy G11, som får massa beröm där. Men det hjälper ju inte dig.

Jag tänker att utdragna i Dec, med oguidad exponering, pekar på drift på grund av för stor avvikelse i polinställningen. Och det kan ju inte monteringen påverka. Alltså: om de inte var utdragna i RA, så låter det som att din montering är väldigt precis ju, inte nåt större periodiskt fel. Mitt periodiska fel på min G11 ligger nånstans runt minst 5-7" tror jag. Oguidat alltså. Så trots din frustration tycker jag det låter som att det finns nåt positivt där.

Sen är det klart komplicerat att frama osv. Hur kontrollerar du kameran? Och hur menar du att spegellösa är lättare? Att du använder LCD-skärmen på kameran? För om du styr kameran med t ex BackyardEOS eller nåt annt program, så kan du ju se bilden på datorn, vilket är bra mycket bekvämare :)

Ja, bara några tankar. Keep it up! Det är många små frustrationer som till slut leder till nåt vackert.

Magnus
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Serva Losmandy GM8

Post by Timo »

Du bör göra en riktigt god drift align så bör du få guidningen i dec att bli bättre.
Själv driftar jag min G11 tills jag har 15 min i båda axlarna och det tog mig sist minst 4 nätter. :(
Nu står mitt ekipage på en pelare i en friggebod. Skulle nog bli bra frustrerad om jag behövde dra ut
instrumenten varje kväll så hatten av för er som gör det varje gång ni skall observera/fotografera !
Jag får inte min guidning i dec bli lika bra som RA men tror det beror på att jag har lastat monteringen
tungt ca 23 kg. Tuben kan vara i balans (DEC) i en viss riktning men kör jag monteringen kanske 90 grader
mot väster så är balanseringen rubbad vilket ger lite sämre guidning. Så jag balanserar om efter 2-3 timmars
guidning. Minskar jag på vikten går det bättre.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius