Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by AstroFriend »

Nu när jag snart är klar med observatoriet så föranländer det en ombyggnad av dator och strömförsörjning.

Framöver kommer batteriet stå kvar i observatoriet. Då blir datorlådan mycket lättare och jag kan också göra den mycket mindre.

Det kommer dock förekomma att jag behöver testa utrustningen emellanåt på balkongen. Då behöver jag ett nätaggregat på 13.8 volt och minst 8 amper intermittent.

Har hittat detta prisvärda aggregat på 10 ampere som de framförallt använder inom rc hobbyn.

http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-och- ... 13-8v-10a/" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det någon som har någon erfarenhet av den? Är ju viktigt att den inte lämnar spikar ut så att montering eller annan utrustning förstörs. Den finns för övrigt hos många andra också till ännu lägre pris.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by Juicy6 »

Hej
Jag brukar slakta datorer på företaget och bygga om nätdelarna på lediga stunder. Gör rent dem, kollar fläkt och kylning och testar att de ger tillräckligt med ström samt förser dem med polskruvar och säkring. Jag har tre över, 2 på 20 ampere och en på 14 ampere. Skickar gärna en om du vill ha. 300 kr med nätkabel, inklusive frakt.

Image

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by Bengt »

Detta har hållt för mig under många år.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-a-p44811" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by ragge »

Med en liten och billig blyackumulator (tex från Biltema) behöver du bara en ynklig liten laddare. Jag tänker också som du, att strömförsörjningen innebär en risk för den dyra utrustningen som skall matas. Om du då har en blyack (som är mycket låg-ohmig) närmast utrustningen så kommer den att jämna ut ev spikar. En klen laddare kommer inte att orka förstöra något. Det räcker om den kan mata ut medelförbrukningen.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by AstroFriend »

Hej,

Christer:
Tackar för det generösa erbjudandet Christer, men tror ändå det får bli något med 13.8 volt. Visserligen är det inte så svårt att ändra utspänningen på ett datoraggregat från 12 till 13.8 volt. Om jag inte finner något annat lämpligt återkommer jag gärna.

Bengt:
Jag har tittat på Kjelles strömförsörjning, ser väldigt bra ut, men terminalerna klarar inte att man skruvar fast en gaffelkontakt, det vill jag nog gärna ha.

Ragge:
Idag har jag ett 45 AmpH batteri som står med laddare som ger 2 ampere när jag använder det, numera drar dock utrustningen ganska mycket ström, batteriet räcker inte hela natten fastän det laddas med 2 amper. Den lösningen får det bli i observatoriet med någon justering. Batteriet krävs ju också för att ge tillräckligt med ström för motorerna för taket den dag det blir färdigt.

När jag står på balkongen och testar så tänkte jag köra direkt från 13.8 volts aggregatet, möjligen med ett litet 5 AmpH MCbatteri.

Som du säger blir det ju en säkrare utrusning med batteriet som filter, men tycker det vore skönt att slippa det ändå.

Tack för alla tips och ideer!

Har idag beställt kabel och kontakter för att separera nuvarande batteri från ellådan. Har också beställt en Wifi antenn med förlängningskabel så jag slipper ha nätverkskabeln liggandes på marken. Skall också titta på solceller och ett större batteri, det kan driva ventilationsfläktar och annat. Bäst vore ju om jag fick bort alla kablar upp på berget. Mellan huvudbyggnaden och gästbyggnaden behöver jag dock en 40 meters nätverkskabel. Gästbyggnaden där vi installerat duschen står uppvärmd året runt men inte huvudbyggnaden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by Juicy6 »

AstroFriend wrote:Hej,

Christer:
Tackar för det generösa erbjudandet Christer, men tror ändå det får bli något med 13.8 volt. Visserligen är det inte så svårt att ändra utspänningen på ett datoraggregat från 12 till 13.8 volt. Om jag inte finner något annat lämpligt återkommer jag gärna.

/Lars
Nema problema. De går åt som smör i solsken ändå. Och vi pensionerar ju datorer ungefär efter två år så nätdelarna går länge till. Och så fort jag får en burk stående bygger jag om PSU-en. Ytterst få grejor kräver 13,8 volt. Det är en kvarleva från bilgrejor där utspänningen från bilen under laddning (av ett dåligt batteri) kan ligga på mellan 13,8 och 14,4 volt. All elektronik accepterar utan vidare +20%/-10% av specificerad spänning. Det är ofta kapaciteten att ge ström som är mera avgörande. Och där ligger dator-enheter bra till. För egen del föredrar jag gamla linjära nätdelar med stooooor toroid och stoooora elektrolyter, gärna med ett par 3055-trissor och glättade över en ackumulator som Ragge föreslår. Men det är mest för att jag också är kortvågslyssnare och nästan alla switchade aggregat är dåligt avstörda och strålar RFI långt upp i spektrum. Har bara hittat en nätdel som inte stör men den var specialgjord och kostade nästan 2000 för 5 A ut.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by Corpze »

Jag kör själv med tre st Meanwell nätaggregat. De håller bra kvalitet till bra pris och har ställbar spänning.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by AstroFriend »

Jo störningar från switchade nätaggregat kan störa kameran också så att bilden får icke önskat innehåll. Men är knappast någon som tillverkar analoga nätaggregat idag antar jag, dessutom blir det väldigt tunga och klumpiga.

Meanwell har bra rykte har jag läst, och där kan man ju själv bestämma om man vill ha 12 volt eller 13.8 volt, risken kan väl vara att man råkar komma åt spänningsratten och hela utrustningen brinner upp.

Min omvandlare från 12 till 19 volt (för datorn) är optimerad för 13.8 volt, likaså EQ6 monteringen. De fungerar vid lägre även om lysdioden på monteringen gärna blinkar. De drar också betydligt mer ström när spänningen är låg. Min nya astroserver som inte är klar än arbetar på 5 volt och tar ingen ström alls, inte tar den någon plats i observatoriet heller och har inbyggt 4 USB portar och Lan i Wifi samt HDMI, en fantastisk liten sak.

Batteriet som jag har är inte bara för att filtrera bort störningar. Skulle ett kortvarigt spänningsavbrott förekomma tappar monteringen synk och det tar ett tag att åtgärda, inget man vill råka ut för en fin stjärnklar natt, de är ju så sällsynta. Utan strömmatning klarar mitt 45 Amph batteri kanske 3 timmar innan spänningen blir för låg. Att nätverket går ned under strömavbrott gör inget eftersom astroservern är dirrktkopplad till astroutrustningen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by Juicy6 »

AstroFriend wrote:Jo störningar från switchade nätaggregat kan störa kameran också så att bilden får icke önskat innehåll. Men är knappast någon som tillverkar analoga nätaggregat idag antar jag, dessutom blir det väldigt tunga och klumpiga.
/Lars
Jodå, både Voltcraft och norska Mascot gör fortfarande bra linjära aggregat.
AstroFriend wrote:Min omvandlare från 12 till 19 volt (för datorn) är optimerad för 13.8 volt, likaså EQ6 monteringen. De fungerar vid lägre även om lysdioden på monteringen gärna blinkar. De drar också betydligt mer ström när spänningen är låg./Lars
Har också hört det, men det stämmer inte med vad Sw själva skriver:

EQ6: Power Supply: 11 - 15 V DC 2A
AZ-EQ6: Power Supply DC 11 - 16V 4A
EQ8: Power Supply DC 11 - 16v 4A
HEQ5: Power Supply: 11 to 15 V DC 2A
AZ-EQ5: Power Supply DC11 - 16V 3A

Tror det mera bygger på att ett dåligt batteri ger mindre ström när utspänningen sjunker. Klarar nätdelen att ge full kräm även vid 12 volt går det säkert bra. SW:s uppgifter stämmer ju rätt bra med vad jag skrev också, -10+20% av 12V.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bra 13.8 volt 10 amp nätaggregat ?

Post by AstroFriend »

Hej Christer,
Det är faktiskt SkyWatcher själva som skriver det men det är ganska svårt att hitta de djupare uppgifterna. Det står inte i min egen original manual, men har sett det på en PDF på nätet som jag nu tyvärr inte hittar, men bifogar en länk till ett forum där det nämns.

4 amp vid 11 volt och 2.5 amp vid 16 volt. Båda ger ungefär effekten 40 Watt, att det blir lite högre vid den lägre spänningen är antagligen för att verkningsgraden minskar då, ganska vanligt då man måste kompensera den lägre spänningen med högre strömuttag, de ohmska förlusterna ökar ju då.

Se här:
https://stargazerslounge.com/topic/2675 ... eq6-mount/" onclick="window.open(this.href);return false;

Antagligen är det någon inbyggd reglering av spänningen för att motorerna skall ge samma moment oavsett inkommande spänning.

Den röda leden börjar larma när det förmodade inkopplade blybatteriet behöver laddas, går spänningen ännu lägre blinkar den snabbare och ev. blockeras.


Därav att jag gärna ligger på lite högre spänning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”