Projekt: EQ6 Rollator

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Projekt: EQ6 Rollator

Post by AstroFriend »

Efter att kopplat färdigt vattenslangarna blev det lite tid över. Funderade över vilka problem jag har, ett är att EQ6 monteringen är väldigt tung att släpa på uppför berget, kan jag göra något åt det?

Har länge sneglat på svärmors rullator och de fina hjulen den har. I ett obevakat ögonblick snodde jag den.
IMG_20170812_154416.jpg
Nu gäller det bara att klura ut hur man gör om den till en EQ6-vagn.
IMG_20170812_160652.jpg
Först borra ur alla nitar som håller ihop den ,den var lite för bred så måste byggas om på den punkten.
IMG_20170812_165204.jpg
Sedan skruva ihop den igen men på lite annat sätt. En träregel har lagts till i överkant.

Hur är detta nu tänkt att fungera?
IMG_20170812_165215.jpg
Så här enkelt har jag tänkt mig det. Hänger monteringen upp och ned med en 1/2" skruv i det här hålet. Skall nu bara få tag i en lämplig bult, helst med handtag, men de är sällsynta idag.

Det blev en lyxig monteringsvagn, till och med bromsar på den!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by ragge »

Jag tror att en skottkärra av lämplig storlek är helt oöverträffad när det gäller att köra tung last i ojämn terräng. Finessen med bara ett hjul är att den tar sig fram mellan stenar eller över plankor, och att lutningar tex i sidled inte är något problem. Ergonomiskt är den också perfekt då man kan lyfta med armarna parallellt med kroppen.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
En skottkärra vore nog ganska svåranvänd i detta fall. Hur skall man fästa monteringen så den inte trillar ur under den våldsamma färden? Vi har nog hittills aldrig haft med en skottkärra upp på berget, är lite för klumpigt.

Fast ett hjul är nog bra, vi får se hur nuvarande bygge beter sig i terrängen. Ett problem blir nog att träregeln inte håller, tror den spricker sönder vid infästningarna. Kanske vore bättre med en krok istället för att bulta fast monteringen stumt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by ragge »

Att fästa den är ju enkelt. Lägg något mjukt i botten, gör ett par hål i "skålen" där du trär i ett spännband.

Jag tror nog ändå att skottkärran klarar terrängen bättre än den tvåhjuliga rullatorvarianten. Man får otroligt bra kontroll tack vare att skacklarna sitter såpass brett isär. Med ett rep i fronten (fäst nära hjulet) kan man dessutom vara två som hjälps åt i uppförsluten.

(Om man hänger monteringen i en krok kommer den att dingla, och det blir svårare att hantera).

Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by Juicy6 »

...fast hur tar sig svärmor fram nu?
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by AstroFriend »

Ja visst ja... vart tog hon vägen?

Skämt åsido, den här rollatorn hade några defekter och har stått undanställd i många år. Hon hälsar och tycker det är jättebra att den kommer till användning.

Jag kunde naturligtvis byggt om en skottkärra också och tagit bort flaket och kapat ned den till mindre dimensioner, men det hade nog varit mycket mer arbete. Bromsarna på rullatorn kan komma till användning vid nedfart från berget. Även i trappor är de bra utför.

När jag går uppför berget har jag tänkt jag drar den bakom mig. Vid nedfart framför mig.

Rullatorn är liten o kompakt så den blir lätt förvara när den inte används.

Skall nu bara försöka hitta den 1/2" bult som jag saknar. Skickar bild när jag har monteringen fastsatt på den och en första recension på hur den var att använda.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Projekt: EQ6 Rollator

Post by Juicy6 »

Puh! Trodde ett tag hon var fast i huset. Jag vill nog också slå ett slag för transport med ETT hjul. Ett stort luftfyllt hjul slår allt i svår terräng. Bortsett från mes eller ryggsäck då. Vi gamla fjällvandrare kunde ju ta oss fram i obanad stenskravel med 25 kg på ryggen utan ansträngning. Du kanske kan modda en gammal ramrygga?
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------

Return to “Monteringar”