HEQ5 ojämn tracking speed

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Tony »

Ja jag glömde väl skriva detta..
Med hjälp av laserpekaren så riktade jag in den på en vägg 5 meter bort. Jag kunde då se att pricken helt stannade upp för att sen sticka iväg en bit. Detta var hel synkront med det pulserande ljudet. Det gick även att se samma rörelse när man "slewade" -om det inte gick för fort.

Jag väntar på en leverans av nya starkare motorer ( från 0,4 till 1,2 A) och hoppas på det bästa. Men jag förmodar väl att det blir lika där.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

mikaelanderlund wrote:Intressant läsning eftersom jag har ett liknande problem med min CPC1100 Celestron. Jag är ju en inbiten visuell observatör men det hindra mig inte att prova på EEA (Electronically Assisted Astronomy) dvs. video och AP då och då. Jag har även en wedge men ingen guidning. Exponeringar längre än 20-40 sekunder brukar leda till stjärnorna lämnar ojämna streck efter sig (sträck med lite punkter). Egendomligt nog kan jag ibland ha exponeringar på 1 minut utan några problem alls men oftast blir 3 av 5 bilder dåliga med hoppande stjärnor som lämnar ojämna streck efter sig. Varför är visa bilder perfekta med lång exponering utan guidning och andra bilder lämnar långa stjärnspår med kort exonering? Varför kan jag ha en exponering på 60 sekunder ibland och mindre 20 sekunder på andra objekt? Som ni hör har jag mycket lite erfarenhet av AP :)
Hej Mikael,

Jag gissar att det är det periodiska felet du ser, dvs mekaniska orundheter i växellådan. Stegmotorns eventuella bidrag till symptomen är så otroligt litet, i alla fall det som jag sett. Men oavsett felkälla så blir symptomen mer märkbara närmare himmelsekvatorn jämfört med närmare NCP - kan det vara det som gjort skillnaden i ditt fall ? Det kan även vara så att växellådan har olika stora brister beroende på hur hjulen står för tillfället. Enda sättet att riktigt kolla det är att exponera minst lika länge som periodtiden för den långsammaste axeln. I min HEQ5 Pro är det lite drygt 10 minuter.

Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by mikaelanderlund »

Tror du anti-backlash inställningen påverkar resultatet? Det borde inte ha med trackingen att göra, tycker jag. Jag skickar med två bilder tagna direkt efter varandra. Jag har provat PEC en gång men det var ingen hit. jag ska prova igen.

/Mikael
Attachments
Andra bild.jpg
Andra bild.jpg (23.65 KiB) Viewed 6937 times
första bild.jpg
första bild.jpg (29.82 KiB) Viewed 6937 times
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

mikaelanderlund wrote:Tror du anti-backlash inställningen påverkar resultatet? Det borde inte ha med trackingen att göra, tycker jag. Jag skickar med två bilder tagna direkt efter varandra. Jag har provat PEC en gång men det var ingen hit. jag ska prova igen.

/Mikael
Jag har aldrig testat några backlashinställningar så jag vet för lite om dem. Är den ena bilden med anti backlash och den andra utan ? Samma exponeringstid ? Det enda jag med säkerhet vet är att om man vill minimera problemen med backlash, tex pga vindpustar, så bör man ha "lagom" obalans åt rätt håll - dvs motorn bör helst få kämpa mot obalansen.

Jag har också testat pec men inte fått någon större skillnad med den påslagen.

Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by mikaelanderlund »

Samma inställningar och samma exponeringstid, ingen vind och inga skakningar. Det du ser är något med trackingen, inget annat.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Starsoft »

Hej

Nu har jag efter en del tester kommit fram till att med mindre massa på axeln så uppträder min HEQ5 lika som Ragnars.

Den enkla USB kamera jag testade att filma med gav inget vettigt resultat, massor av ryck ock knyck på grund av ojämnt bildflöde, men det visuella var tydligt nog, rotationen avstannar en gång per helsteg. Som sagts tidigare fastnar antagligen stegmotorn i sitt magnetiska grundläge och drivelektroniken kan inte hantera det, om det nu ens är möjligt att hantera under de aktuella omständigheterna?

Jag hade på bästa McGyver vis satt fast en diskokula med hjälp av ett tuggummi på axeln som jag sedan belyste med en laserpekare, på ca 5 meters avstånd till väggen fick jag en bra presentation av rörelsen varje gång en liten spegel rörde sig förbi lasern, men tråkigt nog ingen användbar film för närmare analys.

Vid tillfälle framöver ska jag prova med annan drivelektronik och annan motor av högre kvalitet som jag har liggande för att se om dessa fungerar bättre.
Diskoboll Kjell & Co
Diskoboll Kjell & Co
Diskoboll.jpg (166.62 KiB) Viewed 6891 times
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Tack Anders, för att du ville testa.
Det är som jag misstänkte, detta är inbyggt i designen. Och visst finns det andra lösningar som fungerar bättre - kolla bara länken till tysken tidigare i tråden. Tipset som Håkan nämnde, med seriemotstånd och dubbelriktad zenerdiod, verkar väldigt intressant. Jag får se om jag vågar mig på att testa det när säsongen är över.

Den där diskokulan hade ju varit fräck att ha på permanent, alltid imponerar det på någon :green:

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Tony »

SECM4 var ju bäst i test enligt den tidigare länken.

Kan finnas på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Sanyo-Denki-Ste ... SwQJhUbKXg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=as ... +&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.astroshop.ro/motoare-fara-go ... aj/p,11316" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar hamna på nån tusing i pris om man nu ens hittar nåt lämpligt i volt och ampere.

Om man följer den här debatten så kan man kanske skönja en lösning på befintliga motorer:
https://astroeq.co.uk/forum/index.php?topic=80.0" onclick="window.open(this.href);return false;
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Tony »

Problemet är löst !!!
I alla fall för mig med hjälp av Tom Carpenter på Astroeq.

Drivkretsen måste matcha amperstyrkan på motorn. Förhållandet mellan helsteg och microsteg måste balanseras.
Om te ex amperstyrkan är för lågt satt så räcker strömmen inte till för helsteget men det räcker för microsteget. Alltså en ojämn gång.
Genom att testa lite på bordet ser jag att det går att få motsatt effekt: motorn "hoppar fram" för varje helsteg.

Inställningen är V x 2 = A alltså 0,6 V x 2 = 1,2 A (märkströmmen på motorn)
Attachments
Avläs volt mellan dessa punkter.
Avläs volt mellan dessa punkter.
krets2.GIF (40.98 KiB) Viewed 6835 times
Justering av volt
Justering av volt
krets1.GIF (95.25 KiB) Viewed 6835 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Tony wrote:Problemet är löst !!!
I alla fall för mig med hjälp av Tom Carpenter på Astroeq.

Drivkretsen måste matcha amperstyrkan på motorn. Förhållandet mellan helsteg och microsteg måste balanseras.
Om te ex amperstyrkan är för lågt satt så räcker strömmen inte till för helsteget men det räcker för microsteget. Alltså en ojämn gång.
Genom att testa lite på bordet ser jag att det går att få motsatt effekt: motorn "hoppar fram" för varje helsteg.

Inställningen är V x 2 = A alltså 0,6 V x 2 = 1,2 A (märkströmmen på motorn)
Ja det är bara att gratulera. Det är ju fördelen med att bygga eget - man kan påverka designen.
hbar wrote: Om du skulle vilja minska vridmomentet vid noll-läget lite så skulle det kunna göras med en dubbelriktad zenerdiod med ett seriemotstånd. Den kopplas in över lindningen under tracking och reducerar strömmen genom motorn när spänningen över lindningen är som störst (vilket borde vara 0-positionen i u-stegs tabellen, halvstegspositionen brukar vara ca 70% och sen går den ner till 0 samtidigt som den andra lindningen går upp till 100%).

För att kunna välja värden behöver du se spänningen över motorn med ett oscilloskop och sen prova med några lämpliga värden. Går ev att få fram genom att koppla in spänningen via en dämpsats till en mikrofoningång men sen behöver du kalibrera signalen så att man vet topp spänningen. Du behöver också mäta vilken likströmsresistans lindningen har.

Skulle du ha ärende neråt Lund så har jag instrument o kan göra det åt dig.

/Håkan
Håkan, jag antar att den fixen bygger på att det är sinusformad matning av lindningarna - men finns det inte en viss risk/möjlighet att de är pwm-reglerade i stället ? I så fall blir det inte lika "enkelt" att fixa antar jag.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Tony »

Ragge:
Måhända att vi inte har samma drivelekronik, men vi har nog samma typ av motorer. Lösningen för dig kan vara att du hittar strömregulatorn
på din montering.
Jag är ingen elekronikingenjör men det känns logiskt att microsteg fodrar nån typ av exakt strömmatning i förhållande till helsteg.
Helsteg är ju naturligt i en vanlig elmotor men microsteg känns lite mer som en nödlösning där helstegen samverkar.
-Forska i hur dina motorer matas. Den jag har är en mycket vanlig Aurdino-lösning.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Jag bytte ut moderkortet för en tid sedan, efter att det första pajade, så det var bara att kolla i skrotlådan. Så här ser det ut (fram- och baksida).
Man har kostnadsoptimerat massproduktionen genom att utesluta alla justeringsmöjligheter såvitt jag kan se. Att hacka mjukvaran är nog inget jag ger mig på, men otroligt nog finns det personer som klarar sådant också. Till ex Nikon och Canon finns ju "hemmagjorda" firmware att ladda ned. Respekt för upphovsmännen...
synscan-pcb.jpg
Ragnar
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Starsoft »

Hej

Nyfiken på kretsbetecknignen på drivkretsarna, de 4 som sitter på ovansidan, översta raden, ser ut att börja på A....

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Starsoft wrote:Hej

Nyfiken på kretsbetecknignen på drivkretsarna, de 4 som sitter på ovansidan, översta raden, ser ut att börja på A....

Anders
Så här ser de ut :
IMG_20170202_153544.jpg
IMG_20170202_153544.jpg (135.1 KiB) Viewed 6759 times
/Ragnar
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Starsoft »

Hej

Tack för infon, nu kunde jag stilla lite av min nyfikenhet kring fenomenet med hickande stegmotorer.

Styrkortet från Arduino som visas här har en annan typ av styrkrets som sköter mikrostegen internt, automatiskt och enkelt, man bara talar om för kretsen i vilken riktning den ska styra motorn, hur långt den ska gå och vilken upplösning man ska använda (mikrosteg) så sköter kretsen resten. Den klarar så vitt jag vet bara 16-mikrosteg och jag känner inte till någon annan krets som har högre upplösning.

SynScan lösningen med 64-mikrosteg använder standard drivkretsar som inte är specifika för stegmotorer, därför krävs en processor som hanterar strömmarna genom motorlindningarna så att det går att kontrollera en stegmotor. Så vitt jag kan begripa så kontrolleras strömmen i de olika stegen genom att processorn lägger ut en referensspänning till drivkretsen och på så sätt styr strömmen i de olika mikrostegen, det finns alltså inget lätt sätt att justera strömmen.

Standard i stegmotorvärden verkar vara att styra strömmen i de olika mikrostegen efter en sinusfunktion och hoppas på det bästa. Det ryktas på nätet att det inte ger något bra resultat att försöka modifiera sinusformen för att hantera motorns olika momentegenskaper i de olika stegen på grund av att det finns en rad faktorer som påverkar motorstyrningen. När det gäller den här styrningen kanske det skulle gå eftersom det bara handlar om en viss hastighet och en viss ganska konstant last, jag tippar att det inte lagts ned onödig mycket arbete på sådan förfining i det här fallet.

För den som känner sig manad så är det bara att ta fram c-kunskaperna och ladda ned de verktyg som behövs för att förbättra styrningen från Microchips hemsida.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb