HEQ5 ojämn tracking speed

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Juicy6 wrote:Jag tror också alla HEQ låter så här. Hur har du gjort inspelningen? Tänkte jämföra med min.

Christer
Jag glömde nämna vilken app jag använde - Audio Recorder (för Android).
/R
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Starsoft »

Hej

Min HEQ5 låter likadant och det uppfattar jag som ett normalt ljud från choppern till strömregleringen för stegmotorn. Jag har pillat med elektroniken till EQ6 och den är möjligen liknande och ev kan man förbättra situationen med bättre drivelektronik för den är inte överdrivet påkostad. Det som talar mot det är att drivelektronikens kvalitet påverkar mer vid högre varvtal.

Jag tror också att problemet förvärras om axeln roterar lite trögt vilket kanske kan undersökas, om det nu är ett problem?

Annars kan man nog montera på ett svänghjul på motoraxeln :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag dammade av min EQ6 som jag inte haft igång på 10 månader tror jag. Kör den på ett 12 volts bilbatteri. Var ganska dåligt laddad för tillfället och håller 11.5 volt. Konstaterar att visst kvittrar min också precis som ni beskrivit och kommer nu också ihåg att jag funderat över det förut men inte fördjupat mig i just den biten. Är ju så mycket problem hela tiden att lösa :-) Men vad bra, nu vet jag att det antagligen bara är att acceptera.

Blir det lite varmare framöver får jag väl ta ut monteringen på balkongen och testköra. Har ju dels justerat kuggingreppet sedan sist för att reducera glappet jag hade i DEC. Sedan har jag bytt ut min 2.5 field flattener mot en 3". Vore kul att få några testbilder och se om det blir som önskat. Har nu även ett guideteleskop som också behöver testas om det räcker till, ett 400mm f/6.3 med QHY5 kamera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by hbar »

Ragnar, ljudet är inte det du vill angripa utan positionsavvikelsen. Tyvärr så är denna beroende på momentojämnheter över steget. Att påföra någon fix korrektion motsvarande PEC hjälper inte eftersom belastningen varierar. Om du tex gör en meridian flip så kommer felet i motsatt riktning.

Lars, Du får gärna ge en referens till de givare du pratar om. De jag har för cnc styrning klarar bara 5-10um. De resolverar jag sett med uppläsning på >21 bitar kostar 10tals kkr.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Nu är det 15 år sedan jag funderade något djupare på detta så kommer inte ihåg detaljerna. Jag kom i kontakt med Renishaw som tillverkade läges givare för precisions slipningsutrustning. I det fallet var det etsade glasstavar man använde. När jag träffade de på Tekniska Mässan diskuterade vi andra konstruktioner, de med magnetisk remsa. Priser då 5 till 8kkr, var ju ganska mycket för 15 år sedan även om det var ruskigt billigt jämfört med andra lösningar.

Fransmannen i artikeln jag länkade till talar om 60 miljoner steg, blir väl 26 bitar, eller? Han har nog en mer förfinad lösning men samma grundprincip.

Kollade för skojs skull på Ebay, verkar som om man för 120$ får en givare med 0.1 my upplösning, det blir med en diameter på 20 cm 6 miljoner steg, ungefär 23 bitar. Jag utgår från att detta är interpolerade upplösningar och den grundläggande pitchen är några my. Ungefär som skalan på ett skjutmått fungerar, men det är beprövat och fungerar bra. Vinkelupplösningen varierar ju med diametern på hjulet som magnetbandet är fäst på.

http://www.ebay.com/bhp/renishaw-encoder" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man skall använda en magnetremsa så ställer det stora krav på hjulet man svarar som den skall ligga emot. Fransmannen verkar ha köpt en färdig rostfri skiva med magnetpunkterna färdiga på. Blir säkert betydligt dyrare. Men Ebay är ju fantastiskt, vem vet vad man kan hitta där, ser någon där för 1000$, dock är frasmannens betydligt enklare och borde vara mycket billigare.

Du om någon skulle kunna genomföra ett sådant här projekt. Men frågan om masstillverkarna är snabbare och hinner få ut färdiga till billigare priser än vad man kan tillverka själv. Fast man får inte förakta det roliga att bygga själv :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Starsoft wrote:Hej

Min HEQ5 låter likadant och det uppfattar jag som ett normalt ljud från choppern till strömregleringen för stegmotorn. Jag har pillat med elektroniken till EQ6 och den är möjligen liknande och ev kan man förbättra situationen med bättre drivelektronik för den är inte överdrivet påkostad. Det som talar mot det är att drivelektronikens kvalitet påverkar mer vid högre varvtal.

Jag tror också att problemet förvärras om axeln roterar lite trögt vilket kanske kan undersökas, om det nu är ett problem?

Annars kan man nog montera på ett svänghjul på motoraxeln :D

Anders
Hej Anders,
Ingen skillnad med motoraxeln lös och ledig, utan rem, jämfört med om jag bromsar den med fingrarna. Motorn är mekaniskt perfekt, spinner fint om man drar runt den manuellt.
Ja ett svänghjul var det första jag tänkte på :D men med 0,5 rpm lär det bli rätt stort och tungt...

Man ser ju tydligt på videoklippet att hastigheten varierar (snabbare/långsammare) c:a 2 ggr per sekund där medelhastigheten är korrekt siderisk tracking.
En bättre design hade väl varit att variera hastigheten 4 ggr/sek, eller varför inte 10 ggr. Då skulle inte amplituden i "wobblet" märkas över huvud taget. Och det hade inte kostat någonting.

Ragnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by stoffe »

AstroFriend wrote:Hej,
Jag dammade av min EQ6 som jag inte haft igång på 10 månader tror jag.

/Lars
Har du haft en astrofotosvacka?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,

Hamnar väl väldigt långt utanför ursprungsämnet nu så detta får vi ta endast en gång, resten på PM. Eller kanske fler som har konkurrerande hobby intressekonflikter och brist på tid?

Nja...

Det är flera saker som händer.

Först hände en massa saker på försörjningssidan igen som jag nu måste återuppbygga.

Sedan kom den här in i familjen och den behöver tid och omvårdnad:
http://astrofriend.eu/vehicles/my-cars/ ... sfire.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Knepigt med moderna bilar och teknik o datorer, databussar och jag vet inte vad. Ändå valde jag en äldre bil än vad jag hade innan. De senaste är helt hopplösa.

Sedan är ju teleskopet i ombyggnads fas.
Field flatter problemet nära löst tror jag.
Nu behövs bättre och större kamera, tillverkas ännu inte i rätt prisnivå.
Sedan skulle ju en direktdriven montering inte vara fel så man slipper tracking problemen.

Mer saker:
Gamla hemmabio intresset har börjat vakna, får se om jag kan hålla mig ifrån det. Men konstaterar att man på Blocket kan köpa mycket av det där man drömde om för många år sedan men fick avstå ifrån, nu är det nära gratis.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Jag har nu läst på hur stegmotorer fungerar och förstår då lite mer av det Hans förklarade. Hittade detta :

EDIT : som Håkan förklarade menar jag naturligtvis...


Most commercially available microstepping controllers provide a fair approximation of the sine-cosine drive current that would drive an ideal stepping motor to uniformly spaced steps. Ideal motors are rare, and when such a controller is used with a real motor, a plot of the actual motor position as a function of the expected position will generally look something like the plot shown in Figure 5.1.
1.gif
1.gif (1.67 KiB) Viewed 6536 times
Att kompensera för den olinjära positioneringen med intelligentare pulsform verkar helt enkelt vara för komplicerat.

Ragnar
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by Starsoft »

Hej

Variationen i hastighet tycker jag är ett intressant fenomen, jag utgår från att det ser lika ut med blotta ögat så det inte är en inspelningsartefakt.
ingen skillnad med motoraxeln lös och ledig, utan rem, jämfört med om jag bromsar den med fingrarna
Ljudet borde inte påverkas nämnvärt av belastningen och det är nog också normalt, värre är det med hastighetsvariationerna som jag tycker ser mycket förbryllande ut.

Tydligen används 1/64 mikrosteg vilket verkar något överdrivet, 1/16 har jag för mig är de minsta stegen som brukar användas, men även om man antar att motorns hastighetsvariationer skulle motsvara så mycket som +/-1/8 steg så tycker jag ändå det det ser konstigt ut. 1/8 steg på motorn motsvarar 360 / ( 200 * 8 ) = 0.225 grader, utväxlingen till det större drevet ska visst vara 47 / 9 = 5.22 vilket borde innebära att pendlingen på din mätsticka som kanske är 500mm lång skulle hamna på ungefär 500 * sin( 0.225 / 5.22 ) = +/-0.38 mm. Frågan blir då om en så liten pendling i hastighet kan vara så påtaglig visuellt, jag vet inte om det är rimligt men jag känner en del tvivel. Om prylarna fungerar så tycker jag också att pendlingen borde vara betydligt mindre än 1/8 steg.

På EQ8 påstås det att man använder direktdrift, stegmotorn är alltså direktkopplad till snäckskruven, vilket jag har tror kan förvärra den här typen av problem, men då har man kompenserat med ett större snäckhjul och slipper periodiska fel från kugghjulen.

Jag har själv en remkonverterad HEQ5 stående framför mig så om jag får en lucka ska jag försöka sätta dit en liknande visare för att se om den beter sig likadant.

Här är en länk till lite monteringsdata där man kan se att 1/64 steg inte är ovanligt i astrobranchen.
http://eq-mod.sourceforge.net/reqindex.html

Med den vanliga reservationen för räknefel :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Hej Anders,

Ja det såg ut precis som på filmen. Visaren har jag inte kvar, men den var mellan 50-55 cm lång och satt fasttejpad på det 2:a remhjulet (efter motoraxeln).

Jag har svårt att bedöma hur mycket hastighetsvariationerna motsvarar i delar av ett steg, men om vi antar att det första mikrosteget tillför en liten positiv offset, nästa mikrosteg ett litet större bidrag osv fram till det mikrosteget med maximal positiv offset. Sedan börjar "nedförsbacken" (med mindre och mindre positiva offset) och då ackumuleras ju alla dessa offset. Sedan motsvarande med negativ offset tills vi är tillbaka på nominell hastighet och vidare in på den fasen som går saktare än snittet.

Vore kul att höra hur din funkar om/när du får tid.
Tack för länken, kan vara bra att ha.

/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Den här mannen har gått hela vägen med analys, lösning, produktion och försäljning av kit för massor av olika monteringar :
http://www.astro-electronic.de/mikro.htm (obs att det står på engelska i grön text)
Ett kit för en HEQ5 kostar ungefär som en ny komplett HEQ5:a. Men då ingår handkontroll med inbyggd goto mm.
Plötsligt känner jag mig inte särskilt händig längre...

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by hbar »

Ragnar

Samma uppställning som jag hade när jag tog fram den 5-fas styrning jag beskrev tidigare. Består av 5 st analoga strömbryggor kombinerat med en snabb da-omvandlare för börvärdena. Gjorde detta för ca 20 år sen o den har suttit i deras produkt sen dess. De slipade då också om rotorn på motorn för att jämna ut momentetvariationerna lite till. Den gick i en optisk mätbänk och drev en harmonic drive växellåda så belastningen var extremt jämn. Positionen fick de via en he-laser men den gick naturligtvis inte att reglera efter utan bara för att läsa ut verkligt värde i efterhand.

Detta skulle ändå inte fungera i en teleskopstyrning så länge man inte har någon direkt feedback från en enkoder. Momentverkningsgaraden på en 2 fas motor är extremt ojämn. Mitt för polerna (helsteg) så är avståndet kort och man får stort N/A. Mitt emellan polerna (halvsteg) är också hyfsat men även där börjar problemet då en positionsförskjutning mot ena polen får en positiv återkoppling då dess N/A ökar o den andra minskar. Ändrar men belastningen lite på motorn så kommer ström/positions kurvan att se annorlunda ut. Speciellt efter en meridan flip när belastningsmomentet ändrar riktning.

Man kan göra en perfekt styrning obelastad men sen sitter verkligheten som en gummisnodd mellan motor o axel.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by ragge »

Fantastisk teknik du grejat med Håkan.
Det låter kul, men invecklat. Jag läste på om harmonic drive och häpnade över vilka konstruktioner det finns.

Är jag ute och cyklar om jag tror att tyskens lösning skulle göra nytta i kombination med en autoguider ? Nyttan skulle vara att stegmotorns rotation blir mera linjär och autoguidern får jobba ifred med pec och annat. En olinjär stegmotor klarar ju inte autoguidern pga för snabba förlopp.

För att helt slippa guidning, och dessutom få perfekt positionering, inser jag att en dekoder med återkoppling är nödvändig.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: HEQ5 ojämn tracking speed

Post by hbar »

Om det är stegmotorn som genererar felet så blir det naturligtvis bättre om denna kontrolleras bättre. Det skulle i så fall innebär att den är så styv i u-stegs positionerna att den inte påverkas av hur den belastas. Jag har mycket svårt att tro att så är fallet.

--- Korrigering, jag föreslog här att man kunde plotta nuvarande felet via guidekurvan i tex PHD men det funkar inte då tidsupplösningen är för låg.

Det astro electronic säljer kan säkert förbättra en del monteringar som har riktigt dålig styrning men om den skulle göra någon större skillnad för HEQ5:an kan jag inte säga. Det är ju en vanlig montering så någon borde väl ha testat. Sen är det ju inte alla som lagt ut mycket pengar på något vill erkänna (ens för sig själv) att det kanske inte var värt det.

Jag gissar att huvudproblemet är att där är för dålig u-stegs upplösning runt helstegspunkten dvs att motorn är alldeles för stark när polerna ligger mitt för varandra. När den närmar sig eller skall lämna helstegspositionen så finns egentligen inte de sista o första u-stegen utan motorn går direkt/ligger fysiskt kvar i position 0 där den är starkast. Beroende på hur motorn är utformad så går detta bara att kompensera till viss del o det sker genom att kraftigt försvaga den runt 0-läget. Denna kompensation blir belastningsberoende dvs även om man får det nästan perfekt i en rigg så ser det annorlunda ut när motorn sitter i monteringen.

/Håkan