Losmandy G-11 problem

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Losmandy G-11 problem

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har alldeles nyligen, när det äntligen blev klart, fått problem med min Losmandy G-11. Dec-motorn löper amok, ylar iväg allt vad den kan. Så jag har beställt en ny motor som kommer snart.

Så börjar plötsligt också den andra motorn strula, RA-motorn. Handkontrollen säger "stalled". Och nu blir det mycket svårare att diagnostisera. Folket på Losmandy user group har hjälpt mig, men det är oklart om det är motorn eller hela min Gemini-enhet (Gemini 1) som är dålig.

Så: nu undrar jag om det finns nån annan här inne, i Sverige, som möjligen har en sån här motor eller Gemini-enhet till övers eller till salu. Och om nån kan råda mig: är det en bättre ide att uppgradera till Gemini 2 (kostar USD 1000) eller att reparera min Gemini 1 (som ju är ganska gammal)?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Losmandy G-11 problem

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Om handkontrollen säger "Stalled" skulle det kunna betyda att motorns last är för hög, typ att något kärvar.

Att en motor skall gå sönder är nog inte så troligt, mer då styrelektroniken.

Att ersätta motorerna med något annat borde inte vara så svårt om de är utan växellåda, ev. kanske växellådan går att flytta över? Kolla Ebay efter standard motorer, storlek och antal steg per varv är viktigt samt vilken ström de är gjorda för.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Losmandy G-11 problem

Post by hbar »

Antingen får elektroniken inte in pulserna från den inkrementella enkodern o lägger ut full effekt till motorn eller också har drivsteget gått sönder. Att motorn kör på visar att det i alla fall inte är fel på denna (utom möjligen på dess enkoder).

Problemet är vanligen dålig kontakt någonstans mellan enkoder (brukar sitta på baksidan av motorn) och elektronik men kan naturligtvis också vara fel på elektronikenheten. Att RA nu också bråkar kan bero på något kontakt/jord problem som påverkar bägge motorerna.

Jag kan nog rätt lätt mäta upp vad som är problemet om du kommer förbi med monteringen.

/Håkan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Losmandy G-11 problem

Post by Bengt »

Har du uppgradera ditt prom till senaste versionen ?

Om din utrustning är rätt balanserad är det kritiskt med att kuggarna är rätt justerade.

Har hört om liknade problem kopplade till detta fenomen .

Vill minnas Timo Nordberg pilla en hel med sin g11 kring detta för några år sådan .
Skicka ett mejl till honom är mitt tips .
Ja har aldrig ändrar något på min därför aldrig stött på det på min g11.


Bengt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Losmandy G-11 problem

Post by magnuslar »

Hej!

Tydligen är det där att motorn rusar iväg inte inte okänt problem, som tyder på att encodern är kass - och rådet är att byta motor. Det andra, när den stallar, är mer komplicerat. Det är inte last eller obalans - samma sak händer när jag monterar loss motorn helt, så den är helt utan last.

Yes, mitt eprom är senaste, dvs level 4.

Håkan: tack, låter som en jättebra ide!

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Losmandy G-11 problem

Post by magnuslar »

Hej!

Så en uppdatering, med Håkans generösa hjälp:

Den rusande motorn hade ett kontaktproblem, en lödning som inte fungerade. Med lite av Håkans trolleri med en lödkolv så funkar den igen. Det var signal till och från encodern som inte fungerade, men själva encodern är OK.

Dec-motorn som "stallar" verkar bränd. Körd. Död. Så den ersätter vi med en ny. Den är på väg.

Själva Gemini-enheten verkar fungera som den ska. Som tur är :)

Magnus
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Losmandy G-11 problem

Post by Timo »

Hej Magnus !

Ser att du löst problemet nu.
Som info vad gäller min G11 så stallar RA-motorn ibland men det beror endast på att balanseringen ligger fel. Jag har ju 22 kg vikt på min G11, förrutom motvikterna, så för mig gäller det att balansera rätt.
Annars har jag inte hat några som helst problem med den.
För att få den tracka bättre har jag bytt skruv, växellådor, koppling, men inte motorerna.
Ett tips om du byter något på den är att när du monterar ihop motor, växellåda, koppling och snäckskruv så gör det "utanför" monteringen och inte horisontellt på ett bord utan lodrätt "hängande" så blir passningen mycket bättre och du reducerar en stor del av ett eventuellt periodiskt fel.
Sen förespråkar jag att när allt väl sitter på plats gör man resten med Pempro, d.v.s. om man vill ha så litet periodiskt fel som möjligt.
Jag fotograferar med 3000 mm brännvidd och sist jag mätte så var det periodiska felet +1,5/-1,0 bågsekunder.
Sen dess har utrustningen varit nerpackad i 4 år och nyligen uppställd i det nya observatoriet så troligtvis får jag göra om allt.

Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Losmandy G-11 problem

Post by magnuslar »

Hej Timo!

Kul att höra! Yes, pempro har jag börjat leka med f att minska felet. Växellådor - vilka harvdu bytt till?

Magnus

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Losmandy G-11 problem

Post by Fredrikdb »

magnuslar wrote:Hej Timo!

Kul att höra! Yes, pempro har jag börjat leka med f att minska felet. Växellådor - vilka harvdu bytt till?

Magnus

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Såg dessa i från Avalon när jag var där tidigare

http://www.avalon-instruments.com/products/motor-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

/F

Return to “Monteringar”